• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

שאלות - פלג המנחה וקפה בשבת

אורי567

New member
שתי שאלות שעלו במוחי תוך השבת, אשמח לשמוע את דעתכם/יישובים:

א. לגבי פלג המנחה, ידוע שהמנהג ברוב המקומות ללכת כמו הגר״א מאחר שכך מופיע בלוחות, ומצד שני הדין הוא לחשב מצאת הכוכבים, אבל לכאורה אם מחשבים מצאת הכוכבים אז גם השעות הזמניות צריכות להיות מחושבות מעלות השחר, וכך יוצא שהזמנים לא כאלה רחוקים ואולי אפילו הפלג של צאת הכוכבים מוקדם יותר מהגר״א. איך מסתדר?

ב. האם מותר לקחת מתוך המיחם בכלי קטן מים ולשים על הפלטה כך שזה נחשב כלי ראשון בעצם עד שירתח על מנת להכין קפה שיהיה רותח? לכאורה לא רואה בזה בעיה אבל יש כאן מומחים ממני
 
א. לגבי פלג המנחה, ידוע שהמנהג ברוב המקומות ללכת כמו הגר״א מאחר שכך מופיע בלוחות, ומצד שני הדין הוא לחשב מצאת הכוכבים, אבל לכאורה אם מחשבים מצאת הכוכבים אז גם השעות הזמניות צריכות להיות מחושבות מעלות השחר, וכך יוצא שהזמנים לא כאלה רחוקים ואולי אפילו הפלג של צאת הכוכבים מוקדם יותר מהגר״א. איך מסתדר?
זה לא יותר מוקדם, זה הפרש של 5-7 דק' יותר מאוחר (הפלג של צה''כ נמצא בלוח 'אהבת שלום' ובעיתים לבינה בסוף , הפלג של אור החיים מחושב באופן שונה)
- אם מונים כהגר''א, הפלג הוא 1.15 לפני השקיעה

אם מונים מעה''ש עד צה''כ, יש 2 דרכים:
- מעה''ש עד צה''כ דהגאונים, ואז ההפרש כ5-7 דק' (כמו בלוח אהבת שלום) אלא שחישוב זה מוקשה, כי לפיו חצות יוצא לפני אמצע מסלול השמש בשמים, ודלא כהגמ' בפסחים, אך למעשה הבא''ח ועוד כן נקטו כך ורק את חצות חישבו באופן אחר (וזה קשה מנ''ל לעשות 2 מערכות שונות של שעות, וצ''ע)
- מעה''ש עד צה''כ דר''ת, ואז חצות יוצא במקום, אבל הפלג יוצא כ5-20 דק' בלבד לפני השקיעה. ועוד, לדידן דנקטינן כהגאונים א''א בשופו''א לח/ב לפני הלילה של ר''ת.
לוח 'אור החיים' עושה פשרה (ולגפש''ע יש סתירה בזה בין הליכות עולם ליביע אומר, ואכמ''ל) לחשב כמו שכתבת, אלא שזה קשה, כמו שביארת, וסותר גמ' מפורשת שאומרת שהפלג הוא י'א שעות חסר רביע.
למעשה, שיטת הגר''א הכי מתיישבת, אבל חלק מהפוסקים הספרדים לא נקטו כמוהו, ושאר השיטות כולן, קצת דחוקות. 'הלכה למעשה' - לענ''ד, מי שלא סומך על זמן הגר''א, ומחמיר לפי צאת הכוכבים - כדאי לו לחכות קצת לצאת מהספק, אבל גם אם יקל כאחת הדעות הנ''ל, יש לו ע''מ לסמוך, (ובצירוף שיטת הגר''א, דס''ס מעיקר הדין סומכים על הגר''א, לדוג' בסו''ז תפילה, אף שיש שם סב''ל )
 
למים שהורתחו והתקררו מותר להחזיר לפלטה
כאן אני מדבר על לקיחה מתוך המיחם עצמו של מים, כמו עם מצקת רק עם כוס או פינג״ן קטן
באין לנו מכשול הוא פסק את היביא הנ''ל שזה יהיה אפשרי
זה דעת רבנו ירוחם נראה לי , שאין בישול אחר בישול במצמטק ורע לו
לכאורה אין צורך להגיע לזה כי הכל נשאר על כלי ראשון, כמו להוסיף מים לחמין על ידי מצקת מתוך המיחם כשפותחים את המכסה שלו
 
זה לא יותר מוקדם, זה הפרש של 5-7 דק' יותר מאוחר (הפלג של צה''כ נמצא בלוח 'אהבת שלום' ובעיתים לבינה בסוף , הפלג של אור החיים מחושב באופן שונה)
- אם מונים כהגר''א, הפלג הוא 1.15 לפני השקיעה

אם מונים מעה''ש עד צה''כ, יש 2 דרכים:
- מעה''ש עד צה''כ דהגאונים, ואז ההפרש כ5-7 דק' (כמו בלוח אהבת שלום) אלא שחישוב זה מוקשה, כי לפיו חצות יוצא לפני אמצע מסלול השמש בשמים, ודלא כהגמ' בפסחים, אך למעשה הבא''ח ועוד כן נקטו כך ורק את חצות חישבו באופן אחר (וזה קשה מנ''ל לעשות 2 מערכות שונות של שעות, וצ''ע)
- מעה''ש עד צה''כ דר''ת, ואז חצות יוצא במקום, אבל הפלג יוצא כ5-20 דק' בלבד לפני השקיעה. ועוד, לדידן דנקטינן כהגאונים א''א בשופו''א לח/ב לפני הלילה של ר''ת.
לוח 'אור החיים' עושה פשרה (ולגפש''ע יש סתירה בזה בין הליכות עולם ליביע אומר, ואכמ''ל) לחשב כמו שכתבת, אלא שזה קשה, כמו שביארת, וסותר גמ' מפורשת שאומרת שהפלג הוא י'א שעות חסר רביע.
למעשה, שיטת הגר''א הכי מתיישבת, אבל חלק מהפוסקים הספרדים לא נקטו כמוהו, ושאר השיטות כולן, קצת דחוקות. 'הלכה למעשה' - לענ''ד, מי שלא סומך על זמן הגר''א, ומחמיר לפי צאת הכוכבים - כדאי לו לחכות קצת לצאת מהספק, אבל גם אם יקל כאחת הדעות הנ''ל, יש לו ע''מ לסמוך, (ובצירוף שיטת הגר''א, דס''ס מעיקר הדין סומכים על הגר''א, לדוג' בסו''ז תפילה, אף שיש שם סב''ל )
אז למעשה הכי נכון ללכת כמו עיתים לבינה ולהתפלל חמש דקות אחרי הגר״א?

נפק״מ בעיקר למתי לסיים מנחה שלא יהיה תרתי דסתרי (אע״פ שנהגו להקל)
 
למים שהורתחו והתקררו מותר להחזיר לפלטה
כאן אני מדבר על לקיחה מתוך המיחם עצמו של מים, כמו עם מצקת רק עם כוס או פינג״ן קטן

לכאורה אין צורך להגיע לזה כי הכל נשאר על כלי ראשון, כמו להוסיף מים לחמין על ידי מצקת מתוך המיחם כשפותחים את המכסה שלו
הכוס שאיתה אתה לוקח את המים היא כלי שני
אין הכי נמי אם תשאיר מצקת הרבה זמן עד שהיא תתחמם זה יהיה כלי ראשון
 
אז למעשה הכי נכון ללכת כמו עיתים לבינה ולהתפלל חמש דקות אחרי הגר״א?

נפק״מ בעיקר למתי לסיים מנחה שלא יהיה תרתי דסתרי (אע״פ שנהגו להקל)
לכאו' עדיף להחמיר לגמור מנחה לפי הזמן של הגר"א, וערבית להתחיל לפי הזמן השני של עיתים לבינה או של אור החיים, כדי לחוש לדעת הבא"ח, אך עכ''פ גם שמיקל לפי הזמן של 'אהבת שלום', לא הפסיד
 
נערך לאחרונה:
נכון, לזאת כוונתי, אני שם כמו מצקת עד שמעלה רתיחות ואז זה כלי ראשון שמחזיר לפלטה כשהוא רותח
זה מותר לכל הדעות זה כלי ראשון שלא ירד מרתיחתו ואפשר להחזיר את זה לפלאטה (לדעת הרב עובדיה שמתיר החזרה לפלאטה שאין בזה מחזי כמבשל)
 
לכאו' עדיף להחמיר לגמור מנחה לפי הזמן של הגר"א, וערבית להתחיל לפי הזמן השני של עיתים לבינה או של אור החיים, כדי לחוש לדעת הבא"ח, אך עכ''פ גם שמיקל לפי הזמן של 'אהבת שלום', לא הפסיד
הזמן השני של עיתים לבינה לא שווה לאהבת שלום לפי מה שכתבת?
רק יש את החומרה של אור החיים שיוצא כמו בין השמשות אחרי הפלג של הגרא
 
הזמן השני של עיתים לבינה לא שווה לאהבת שלום לפי מה שכתבת?
רק יש את החומרה של אור החיים שיוצא כמו בין השמשות אחרי הפלג של הגרא
אעשה סדר
הזמן השני של עיתים לבינה קרוב לזמן של אור החיים
זמן של אהבת שלום, הוא סה''כ 5-7 דק' מאוחר יותר מהזמן העיקרי של עיתים לבינה
 
חזור
חלק עליון