• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שבועת סוטה האם חייבין עליה משום ביטוי

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והשביע הכהן את האשה בשבועת האלה ואמר הכהן לאשה יתן ה' אותך לאלה ולשבועה (ה כא)

בירושלמי
שבועות פ"ח ה"ב, מסתפק רבי יוחנן האם על שבועת סוטה כשנשבעה לשקר, מלבד החיוב מצד דיני סוטה, יש עליה ג"כ חיוב מצד שבועת ביטוי, שהרי נשבעה לשקר, או לאו [ונפק"מ אם הזכות תלתה לה ולא מתה לאלתר, האם חייבת להביא קרבן עולה ויורד מדין שבועת ביטוי].

וביאור הספק נראה בירושלמי שם, משום שלגבי שבועת הדיינים מצינו דעת רבי אמי בב"מ לו. שכל שבועה שהדיינים משביעים אותה אין בה משום שבועת ביטוי, וכן היא דעת רבי יוחנן עצמו בירושלמי שם, ומבואר בבבלי הטעם משום דכתיב "כי תשבע" לבטא בשפתים, "כי" תשבע היינו מעצמה, קמ"ל דלא כרבי אמי. ובזה נסתפק רבי יוחנן האם הוא הדין בשבועת סוטה.

וצריך ביאור מה הם צדדי הספק, הלא ריו"ח עצמו סובר דכל שבועה שהדיינים משביעין אותה אין חייבין עליה משום שבועת ביטוי, משום שאינו נשבע מעצמו, א"כ הוא הדין שבועת סוטה הרי אינה נשבעת מעצמה אלא הבית דין מחייבין אותה.

ואולי יש לומר דהנה הנידון בדברי רבי אמי דכל שבועה שהדיינים מחייבין אותה אין חייבין עליה משום שבועת ביטוי, הוא רק במשנה מפטור לפטור [כגון שומר חנם שנשבע שנגנבה והאמת היא שאבדה], דאם משנה מחיוב לפטור [כגון שומר חנם שנשבע שנגנבה והוא פשע בה] הרי חייב באשם שבועת הפקדון, ואם משנה מחיוב לחיוב הרי אין זו שבועה שבי"ד מחייבין אותה דלמה בי"ד יחייבו שבועה הרי הוא חייב ממון וכמ"ש הראב"ד בשיטמ"ק בב"מ שם. ובמשנה מפטור לפטור הרי באמת מן הממון הוא פטור, רק דיש עליו חיוב שבועה, וזה הוא כל חיובו כלפי שמיא, דהרי האמת הוא שפטור מן הממון.

אבל בסוטה הוי משנה מחיוב לפטור, דנשבעת שהיא טהורה ובאמת היא טמאה, וי"ל דעל זה לא שייך לומר דחייבת שבועה, דאמנם אם היא טהורה אזי החיוב שלה הוא שבועה, אבל אם היא טמאה, הלא החיוב שלה כלפי שמיא הוא להודות בטומאה ולא להשבע, וא"כ כשנשבעה לשקר דהיינו שהיתה באמת טמאה, לא שייך לומר שאינה נשבעת מרצונה אלא מחיוב התורה, דאדרבה מחיוב התורה אין לה להשבע אלא להודות בטומאה, והשבועה לשקר היא בחירה שלה ולא חיוב התורה, ושפיר קרינן ביה "כי" תשבע מעצמה, דאדרבה מדין התורה אין לה להשבע, ועי'.

וכל הנידון הוא אליבא דרבי אמי הנ"ל, אבל לדידן דלא קי"ל הכי, וגם שבועה שהבי"ד מחייבין חייבין עליה משום ביטוי, נמצא דהדין פשוט שסוטה חייבת גם בקרבן שבועת ביטוי [היכא דהיתה שוגגת בשבועה].
◆ ◆ ◆

עוד דן הירושלמי שם, אליבא דרבי מאיר דס"ל דכל סוטה מגלגלין עליה גם על העתיד לבוא שלא תטמא, האם חייבת על זה משום שבועת ביטוי כשעברה על זה ונטמאה. אמנם באמת קשה הרי הוי שבועה לקיים את המצוה ולא חלה כלל, והעיר בזה באור שמח טוען ונטען פ"ב ה"ב, ועוד דאין איסור חל על איסור, וכן הקשה בשפת הנחל דרוש ה'. וכ"כ בכתב וחותם להגרעק"א סי' כ"ה לצדד, ששבועת סוטה על להבא אינה חלה כלל משום דאין איסור חל על איסור, והנפק"מ רק לגבי האלה, דהיינו שהמים יבדקו אותה.

ובאמת בפני משה כתב לבאר במסקנת הירושלמי שם "ואת משכח מקשייא" דכוונת הירושלמי דיש להקשות על זה, משום דשבועה זו אינה בלאו והן שאין יכולה להשבע שתטמא, ובאמת בלא זה גם שבועה שלא אטמא אינה שבועת ביטוי כיון שהיא לבטל את המצוה, ואפשר לומר דזו קושיית הירושלמי.​
 
בירושלמי שבועות פ"ח ה"ב, מסתפק רבי יוחנן האם על שבועת סוטה כשנשבעה לשקר, מלבד החיוב מצד דיני סוטה, יש עליה ג"כ חיוב מצד שבועת ביטוי, שהרי נשבעה לשקר, או לאו​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ואין להקשות שיהיה עליה חיוב של שבועת הפקדון באשם ולא שבועת ביטוי בחטאת, מחמת שעל ידי שבועתה חייב הבעל ממון של כתובה, דמ"מ כיון שעדיין לא נטלה את הממון אין על זה חיוב שבועת הפקדון, דזה רק כשהממון אצלו והוא נשבע להפטר ממנו, ועי' חזו"א חו"מ סי' י' ס"ק כ"ד שכתב כן, דבנשבעים ונוטלים אין חיוב של אשם שבועת הפקדון, [ומלבד זאת כתובת אשה הוא שעבוד קרקעות ופטורים על זה מאשם].​
 
אבל בסוטה הוי משנה מחיוב לפטור, דנשבעת שהיא טהורה ובאמת היא טמאה, וי"ל דעל זה לא שייך לומר דחייבת שבועה, דאמנם אם היא טהורה אזי החיוב שלה הוא שבועה, אבל אם היא טמאה, הלא החיוב שלה כלפי שמיא הוא להודות בטומאה ולא להשבע, וא"כ כשנשבעה לשקר דהיינו שהיתה באמת טמאה, לא שייך לומר שאינה נשבעת מרצונה אלא מחיוב התורה, דאדרבה מחיוב התורה אין לה להשבע אלא להודות בטומאה, והשבועה לשקר היא בחירה שלה ולא חיוב התורה, ושפיר קרינן ביה "כי" תשבע מעצמה, דאדרבה מדין התורה אין לה להשבע, ועי'.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
עוד יש לדון ולומר, דחיוב שבועת הדיינים הוא חיוב לבעל הבית, דחיוב השבועה הוא כמו חיוב ממון שחייב לחבירו והוא יכול לתובעו על זה, משא"כ כאן אין זה חיוב לבעל.

ועוד י"ל, דהרי הסוטה יכולה לומר איני שותה ואינה חייבת לשתות ולהשבע, לכן מסתפק הירושלמי האם מיקרי שבועה שהבי"ד משביעין אותה, או נקרא נשבעת מעצמה, כיון שיכולה שלא להשבע. ואע"פ שבכל שבועת הדיינים ג"כ יכול לשלם ואינו חייב להשבע, מ"מ כל זמן שלא שילם הרי הוא חייב בשבועה, משא"כ בסוטה דהרי אינו מחוסר שום מעשה של תשלום, דהרי בינתיים הא טמאה ואסורה לבעלה ואין לה כתובה, וכן ישאר אם היא טמאה, ואינה צריכה לעשות מעשה של תשלום כדי להפטר מן השבועה, ועי'.​
 
עוד דן הירושלמי שם, אליבא דרבי מאיר דס"ל דכל סוטה מגלגלין עליה גם על העתיד לבוא שלא תטמא, האם חייבת על זה משום שבועת ביטוי כשעברה על זה ונטמאה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
עי' בירושלמי שם דקאמר שכל הנידון בשבועת סוטה האם חייבין עליה משום שבועת ביטוי, הוא רק אליבא דר"ע דאית ליה דאיכא חיוב שבועת ביטוי גם לשעבר, אבל לרבי ישמעאל הרי החיוב הוא רק בלהבא כדכתיב "להרע או להיטיב", וא"כ שבועת סוטה שהיא לשעבר אין בה חיוב משום ביטוי. ושוב קאמר הירושלמי שם, דגם לרבי ישמעאל משכחת לה כנ"ל אליבא דר"מ דמגלגלין על העתיד לבוא.

והיינו, דגם בזה הנידון משום דהוי שבועה שהבית דין מחייבין אותה ולא נשבעה מעצמה. [ועי' בחידושי חקרי לב עמ"ס שבועות דף ד. שביאר דצדדי הבעיא היא האם גם על להבא שייך פטור משום דאינו מעצמה, דנהי שבשעת השבועה אי"ז מעצמה, מ"מ הרי העבירה אינה בשעת השבועה אלא אח"כ כשעברה על השבועה וזה היה מעצמה. אמנם באמת הרי הירושלמי הסתפק מתחילה גם בשבועה דלשעבר, וא"כ י"ל דצדדי הספק הם כמו בשבועה דלשעבר ורק קאמר דמשכחת לה הנידון גם למ"ד דאין חיוב על שבועה דלשעבר, וכנ"ל. אמנם לפי ביאורינו דלעיל בצדדי הבעיא משום דהחיוב הוא להודות ולא להשבע, זה אין שייך בשבועה דלהבא שהיתה טהורה בשעת השבועה, וצ"ל דבאמת כוונת הירושלמי שבלהבא יהיה פשיטא דפטורה].

והנה לכאורה גם זה רק אליבא דרבי אמי ולא להלכה. אמנם באמת יש לומר דכאן כו"ע מודו, דהנה בטעמו של מאן דאמר דגם שבועה שהבי"ד מחייבין איכא שבועת ביטוי, מבואר בירושלמי שם דבאמת גם הוא מודה לדרשא ד"כי תשבע" היינו מעצמה, אלא דסבירא ליה דזה נחשב שנשבע מעצמו, עי"ש דפריך שם לרב הרי מחוייב להשבע להפיס דעתו של בעל הבית, ומשני דחייב להפיס באמת ולא בשקר, והיינו דמה שנשבע לשקר היה מרצונו, דמצד חיובו היה יכול להשבע באמת, וזהו טעמו של רב.

וא"כ כל זה שייך בשבועה דלשעבר, אבל בשבועה להבא בסוטה שלא אטמא, הרי זו היא השבועה שהיא מחוייבת להשבע, ואינה יכולה להשבע באופן אחר, רק דאח"כ עברה על השבועה, ומ"מ בשעת השבועה אין זה כלל מעצמה, ואף לרב יש לדון שהיא פטורה.​
 
חזור
חלק עליון