• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שומר שפשע - האם מקבל שכר על שמירתו ?

כבר דנו בזה האחרונים, אם השכר הוא על השמירה או על האחריות - הביטוח, והנפק"מ אם יקבל שכר אם פשע, שאם השכר על האחריות - הביטוח, אכן צריך לשלם לו שכרו, ואם השכר על על השמירה, אם לא שמר אין לו שכר. ויש בזה אריכות, אם יש נפק"מ, אכתוב את המקורות לזה בל"נ.
 
קצות החושן סימן רכז אות יא
אמנם נראין דברי הרשב"ץ נכונים, דודאי דברי הטור בסימן ש"ו דברי טעם הם וכמ"ש עלה הב"י שם ע"ש, והיינו משום דכן הוא כל שומרי שכר אם שמרו כראוי נוטל שכרו ואם נגנב או נאבד ולא שמרו כראוי משלמין דמי החפץ ומפסידין שכרן, ואפילו בעבדים ושטרות דאינן בדין שמירה מפסידין שכרן וכדאיתא פרק הזהב (ב"מ נח, א) נשבעין ליטול שכרן ע"ש סוף הפרק, ומשום דלא הבטיח שכר אלא כשישמור אותו כראוי, ואפ"ה הוי שומר שכר כיון שאם ישמור אותו כראוי יטול שכרו משלם, והיינו נמי בטבחים כיון שנוטלין שכר מן הכשרות וכשישחוט כראוי יטול שכרו מש"ה חייב הוא כדין שמירת שומר שכר, ואם נתנבלה בשחיטתו חייב לשלם דהיה לו לשומרו שלא לנבל כיון שיטול שכרו אם ישחוט אותו בהכשר, אבל בעובדא דידן שלא הבטיח לאומן שום שכר רק שיטול חלק בריוח ואין לו ריוח אלא בזהב מזוקק, וא"כ השמירה שמוטל עליו היינו לבחון היטב אם הוא זהב מזוקק ואם היה מדקדק היטב בכור הבחינה והיה ניכר לו היטב הזיוף לא היה לו שום ריוח, וא"כ על השמירה כראוי אין לו שום שכר, אבל בשאר שומרי שכר וכן בטבחים כשיעשו פעולתם כראוי יהיה להם שכר משלם, וכאן כשיעשה פעולתו כראוי אין לו שכר כלל וכמ"ש וזה ברור:
וצריך לעיין חזון איש ב"ק ז, יח שצידד שלא מאבד שכרו [אחרי שמנכים לו דמי הפיקדון] ומהרי"ל דיסקין קונט' אחרון סי' טר"ם.
 
אולי יפרש כת"ר את דבריו
כנראה כונתו היתה לסוף הזהב. ועכ''פ שם בדנ''ח אית' בזה''ל "הכא בנושא שכר עסקינן ונשבעין ליטול שכרן" וברש''י שם "כיון דשומר שכר יש עליו לשומרו מגניבה ואבידה ולא שמר לא השלים עבודתו ואין לו ליטול שכר" והדברים מפורשים ביותר
 
כנראה כונתו היתה לסוף הזהב. ועכ''פ שם בדנ''ח אית' בזה''ל "הכא בנושא שכר עסקינן ונשבעין ליטול שכרן" וברש''י שם "כיון דשומר שכר יש עליו לשומרו מגניבה ואבידה ולא שמר לא השלים עבודתו ואין לו ליטול שכר" והדברים מפורשים ביותר
אשריך שעשית מי שאינו זוכה כזוכה.
התכוונתי למעשה דשקולאי המובא בסוף האומנים.
 
אשריך שעשית מי שאינו זוכה כזוכה.
התכוונתי למעשה דשקולאי המובא בסוף האומנים.
לפו"ר מהנ''ל ליכא ראיה משום דהוא שכר אותם כדי לעשות מלעכה של העברת חבית וכיון דנברה הם כלל לא העבירו (משא''כ שומר דסו''ס הוא שמר אלא שלא היה ברמה הנדרשת)
 
לפו"ר מהנ''ל ליכא ראיה משום דהוא שכר אותם כדי לעשות מלעכה של העברת חבית וכיון דנברה הם כלל לא העבירו (משא''כ שומר דסו''ס הוא שמר אלא שלא היה ברמה הנדרשת)
צ"ל-משא"כ שומר שקיבל ע"ע שמירה (דהלה הנושא פה על פשיעה, ז"א שכלל לא שמר), אבל כבר הביא הרב פשוט ראיה ברורה וכנ"ל
 
צ"ל-משא"כ שומר שקיבל ע"ע שמירה (דהלה הנושא פה על פשיעה, ז"א שכלל לא שמר), אבל כבר הביא הרב פשוט ראיה ברורה וכנ"ל
שומר שפשע אין הכונה בדוקא שהוא לא שמר אלא יתכן שהוא שמר אלא שהוא זלזל בנקודה מסוימת. ופשוט.
ובאופן שלא שמר כלל אי''צ לשום ראיה וזה פשוט מסברא שהוא לא יקבל שכר.
 
חזור
חלק עליון