זיל בתר טעמא
Active member
השנה חוזרת ונשנית השאלה האם מותר בפסח שחל במוצ"ש להתקלח במים שמתחממים ע"י דוד גז, שלכאורה ישנן שתי בעיות מרכזיות:
א. פתיחת הברז על המים החמים גורמת מיידית להדלקת להבות מסביב לצינור המים, והוא פס"ר דניח"ל ודאי, ואינו דומה כלל להיתר של דוד שמש דהתם יש לו מים חמים לפניו כרגע ואין לו עניין במים הקרים שמתבשלים, משא"כ בנידו"ד שאם לא ידליק הלהבות לא יהיו לו מים חמים כלל. ושמענו שיש רוצים להסתמך על הרשב"א בחידושיו לגבי צידת צבי ולבנות על כך את ההיתר ולצרף לו עוד כל מיני סניפים, ולענ"ד פשוט וברור שאי אפשר לעשות כן, שהרי שיטה זו נדחתה מהלכה וגם מרן הרב עובדיה ע"ה צירף אותה בתור סניף אחד מיני רבים, בכדי לרווח הפסקים ולא כדי לבנות על כך היתרים.
ב. בעיה שניה- גם אם נמצא דרך להתיר את בעיה א', ולחמם בהיתר את המים, עדיין אין אפשרות להתקלח במים אלו כל גופו, וכפי שפסק הרב ע"ה בחזוע יו"ט עמ' מא' (ומקורו מהב"י בשם הר"ן בסימן תקיא'), שמים שהוחמו ביו"ט עצמו אסור להתקלח בהם כל גופו, דאינה הנאה השווה לכל נפש (ואין להקשות ולומר שבימינו חשיב הנאה השווה לכל נפש, כיון שבילקו"י שם בעמ' שעד' הביא סברא זאת רק בתור סניף, ובעמ' שסט' פסק בהחלטיות לאסור כל גופו). וגם הראשל"צ שליט"א בספרו הבהיר ילקו"י יו"ט עמ' שנא והלאה האריך בזה שכל ההיתר לרחוץ כל גופו בדוד שמש הוא שאע"פ שהמים מתחמים ביו"ט עצמו, כיון שהדבר קורה מאליו בלי ידי אדם שמעורבים בכך, חשיב כהתחמם מערב יו"ט, משא"כ בנידו"ד שהחימום הוא ע"י האדם עצמו בעקבות פתיחת הברז (ומ"ש שם הרב שליט"א בעמ' שעב' להשוות בין דוד שמש לבוילר גז, לא נראה שהתכוון לדוד גז המדובר כאן, דרב המרחק ביניהם ובין דרך פעולתם, ואינני בקיא בכל סוגי הדוודים, ואולי מדובר בסוג שדומה בדרך פעולתו לדוד שמש, וכפי שנראה להדיא מאופן כתיבת הדברים).
להתייחסותכם אודה, ואשמח לדעת אם ישנה התייחסות במכתביו של מרן הראשל"צ שליט"א לנידו"ד
א. פתיחת הברז על המים החמים גורמת מיידית להדלקת להבות מסביב לצינור המים, והוא פס"ר דניח"ל ודאי, ואינו דומה כלל להיתר של דוד שמש דהתם יש לו מים חמים לפניו כרגע ואין לו עניין במים הקרים שמתבשלים, משא"כ בנידו"ד שאם לא ידליק הלהבות לא יהיו לו מים חמים כלל. ושמענו שיש רוצים להסתמך על הרשב"א בחידושיו לגבי צידת צבי ולבנות על כך את ההיתר ולצרף לו עוד כל מיני סניפים, ולענ"ד פשוט וברור שאי אפשר לעשות כן, שהרי שיטה זו נדחתה מהלכה וגם מרן הרב עובדיה ע"ה צירף אותה בתור סניף אחד מיני רבים, בכדי לרווח הפסקים ולא כדי לבנות על כך היתרים.
ב. בעיה שניה- גם אם נמצא דרך להתיר את בעיה א', ולחמם בהיתר את המים, עדיין אין אפשרות להתקלח במים אלו כל גופו, וכפי שפסק הרב ע"ה בחזוע יו"ט עמ' מא' (ומקורו מהב"י בשם הר"ן בסימן תקיא'), שמים שהוחמו ביו"ט עצמו אסור להתקלח בהם כל גופו, דאינה הנאה השווה לכל נפש (ואין להקשות ולומר שבימינו חשיב הנאה השווה לכל נפש, כיון שבילקו"י שם בעמ' שעד' הביא סברא זאת רק בתור סניף, ובעמ' שסט' פסק בהחלטיות לאסור כל גופו). וגם הראשל"צ שליט"א בספרו הבהיר ילקו"י יו"ט עמ' שנא והלאה האריך בזה שכל ההיתר לרחוץ כל גופו בדוד שמש הוא שאע"פ שהמים מתחמים ביו"ט עצמו, כיון שהדבר קורה מאליו בלי ידי אדם שמעורבים בכך, חשיב כהתחמם מערב יו"ט, משא"כ בנידו"ד שהחימום הוא ע"י האדם עצמו בעקבות פתיחת הברז (ומ"ש שם הרב שליט"א בעמ' שעב' להשוות בין דוד שמש לבוילר גז, לא נראה שהתכוון לדוד גז המדובר כאן, דרב המרחק ביניהם ובין דרך פעולתם, ואינני בקיא בכל סוגי הדוודים, ואולי מדובר בסוג שדומה בדרך פעולתו לדוד שמש, וכפי שנראה להדיא מאופן כתיבת הדברים).
להתייחסותכם אודה, ואשמח לדעת אם ישנה התייחסות במכתביו של מרן הראשל"צ שליט"א לנידו"ד
נערך לאחרונה: