• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שימוש ברובוט בשבת לניקוי הבית האם מותר?

שלום וברכה רציתי בבקשה להתייעץ עם החברים היקרים האם ידוע מה דעת גדולי ישראל ובראשם מרן שליטא האם מותר להפעיל מערב שבת את הרובוט בשבת שינקה את הבית בשבת?
1765738537751.png
 

קבצים מצורפים

מקור לדברים
סברא למה לי קרא
אין לך סברא גדולה מזו שכתבתי
שיש מזלזל בכבודה של השבת!
והחזון איש סי' נו כותב שזילותא דשבת חמור אף יותר מחילול שבת

ואם בכ"ז תרצה קצת מקור, הה הרמב"ם כותב שאחד הטעמים לאיסור מוקצה הוא משום דבעינן שתהא שביתה הניכרת, ואם יטלטל כל אדם חפצו כפי שחפץ לא תהא ניכרת השביתה של השבת, וזה מקור קצת לסברת זילותא דשבת.

והרי יש הרבה הלכות שנובעות מ"עובדין דחול"
וזילותא דשבת אף יותר חמור מעובדין דחול
 
מחילה מכבודו תודה על הרצון לעזור אבל צריך לענות כשיש מקורות.. אנחנו לא גדולי הדור שנענה מסברא .. מכל מקום הנה בשות מעין אומר חלק טז סימן לח שאל את הרב עובדיה זצל והורה להקל בזה לכתחילה.. וכן החברותא שלי אמר לי עכשיו שהרב בוטבול מקל בזה לכתחילה.. ומרן הרב יצחק שליטא כפי שמבואר במכתב אוסר משום זילותא וכן דעת הרב חותה.. נמצא שבין גדולי הדור הספרדים לכאורה יש מחלוקת בסברא האם יש בזה זילותא..
 
אבל צריך לענות כשיש מקורות..

ראשית, הבאתי לך מקורות מדברי הרמב"ם והחזו"א למושג זילותא דשבת
שנית, הסברתי לך שדבר שהוא מילתא דמסתברא ל"צ לו מקור
אלא מאי? שיש דיון אחר לגמרי: מה הופך להיות "מקובל" בציבור שכבר שימושו יותר בשבת, ולזה צריך באמת גדולי הדור שיאמרו מתי הזמן שכבר יהפוך למקובל שיהיה מותר בשימוש, שאז כבר לא יהא זילותא דשבת.
הפוסקים שהתירו, לא שהם סוברים שאין בזה זילותא דשבת בעצם, אלא שכיום זה הפך למקובל ובנ"א לא רואים בזה זילותא

לגבי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, היות והמקור לזה הובא במעין אומר, אז איני סומך ע"ז כלל! גם המחבר הרב נקי בעצמו כתב לא לסמוך ע"ז [כי כתב מקופיה וכו'] וגם הרב יצחק יוסף כמה פעמים אמר שא"א לסמוך על ספר זה.
ואם היה מקור מוסמך לדעתו של מרן זצ"ל הייתי מבטל דעתי מיד כמובן.

בפרט שלא מסתבר שיורה להתיר בזה, שהרי הוא נפטר לפני כ-12 שנה וגם שאל אותו כמה שנים לפני (מן הסתם) וא"כ עברו לפחות 15 שנה, ואז בודאי שהשימוש בזה לא היה נפוץ כ"כ אם בכלל, ולא היה נחשב למקובל כלל!

לגבי הרב בוטבול, אם אמר כך, יורשה לי לחלוק עליו שלעת עתה שנת תשפ"ו השימוש במכשיר זה עדיין לא הפך למקובל כלל בשימוש בשבת
והוא היחיד שמתיר את זה, ומרן הראש"ל שליט"א והגר"ב חותה והגר"א מלכא ועוד אוסרים, הרי שכולם החשיבו דבר זה לזילתא, ועדיין אין זה מקובל בציבור.
לכן להלכה יש להורות בזה כפי שפסק מרן הראש"ל הגר"י שליט"א
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
צ"ל סי' ל"ה.
אבל איפה ראית ששאל כן את הרב עובדיה?
נכון
עכשיו שמתי לב
מעין אומר ט"ז חלקים
י"ב חלקים - הם שאלות ששאל את הרב עובדיה
חלק י"ג - ט"ז הם שאלות ששאלו את הרב נקי...
זה כנראה מבלבל את הציבור שכל החלקים עם אותו שם (מעין אומר) ואותו סגנון של שו"ת

וחבל שלא עשה משהו שונה, כדי שלא לבלבל את הציבור [בפרט למי שמשתמש באוצר החכמה, שע"פ רוב לא מסתכל בשער הספר, וכאשר מופיע לו בתוצאות החיפוש ספר מעין אומר חלקים יג, יד, טו, טז - הוא בטוח שזה תשובות ממרן זצ"ל, וחבל מאד]
 
חזור
חלק עליון