• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שינת עראי מחוץ לסוכה

אד יעלה

Well-known member
שמעתי להעיר הלא מבואר בגמרא לפי תירוץ אחד שאסור לישון שינת עראי דאין קבע לשינה
ושמעתי שואלים הלא תשבו כעין תדורו וכיון שאדם רגיל להתנמנם מחוץ לסוכה מדוע לא יהיה מותר .
ושמעתי ליישב שתשבו כעין תדורו זה רק על מצבים ולא על פעולות דהיינו אם הוא הולך דרכים א''כ הוא במצב שזה לא כעין תדורו ופטור אבל על פעולה שזה מתנמנם לא אומרים תשבו כעין תדורו.
ובגמרא מבואר שמתשבו כעין תדורו לומדים שצריך לשבת בסוכה עם כלים נאים וצריך בדיקה האם זה סותר.
 
יש לך תשובה?
בפשטות נראה לי שזה בדיוק ההלכה למשה מסיני.
שאע"פ שצריך להיות "תשבו כעין תדורו", הלכה למשה מסיני שמספיק שנים כהלכתן ושלישית אפי' טפח. (לדעת רבנן. סוכה ו:)
אגב, תוס' בר"ה כח: ד"ה ומנא תימרא כתב: "ומסוכה אין להביא ראיה כאן מה שאין עובר בעשה ד' מחיצות אע''ג דאמרינן שתים כהלכתן ושלישית אפי' טפח דכל שכן כשעושה ד' מחיצות טפי עדיף דהוי תשבו כעין תדורו".
 
שמעתי להעיר הלא מבואר בגמרא לפי תירוץ אחד שאסור לישון שינת עראי דאין קבע לשינה
ושמעתי שואלים הלא תשבו כעין תדורו וכיון שאדם רגיל להתנמנם מחוץ לסוכה מדוע לא יהיה מותר .
ושמעתי ליישב שתשבו כעין תדורו זה רק על מצבים ולא על פעולות דהיינו אם הוא הולך דרכים א''כ הוא במצב שזה לא כעין תדורו ופטור אבל על פעולה שזה מתנמנם לא אומרים תשבו כעין תדורו.
ובגמרא מבואר שמתשבו כעין תדורו לומדים שצריך לשבת בסוכה עם כלים נאים וצריך בדיקה האם זה סותר.
ראיתי מובא:
1729497838890.png
וא"כ יוצא לשיטתו שמה שאסרו לישון שינת עראי מחוץ לסוכה הוא משום מראית העין.
 
בפשטות נראה לי שזה בדיוק ההלכה למשה מסיני.
שאע"פ שצריך להיות "תשבו כעין תדורו", הלכה למשה מסיני שמספיק שנים כהלכתן ושלישית אפי' טפח. (לדעת רבנן. סוכה ו:)
אגב, תוס' בר"ה כח: ד"ה ומנא תימרא כתב: "ומסוכה אין להביא ראיה כאן מה שאין עובר בעשה ד' מחיצות אע''ג דאמרינן שתים כהלכתן ושלישית אפי' טפח דכל שכן כשעושה ד' מחיצות טפי עדיף דהוי תשבו כעין תדורו".
יש לדון בדבריך כיון שבגמרא סוכה ו:מבואר שספירת הדפנות נלמדת מפסוקים ורבנן ור''ש נחלקו במנין הפסוקים וההלכתא הגיע לגרע שסגי בטפח ולא אמרו תשבו כעין תדורו וההלכתא מגרעת.
וביותר שההלכתא לא מגרעת מארבע דפנות לשלוש אלא בשלישית מדופן שלימה לטפח והדק''ל

ובעיקר דברי התוס' שהבאת כמדומה שהרמא הביא את זה להלכה.
 
חזור
חלק עליון