• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שיעור הדרהם

ע"ה ס"ט

Well-known member
זכורני שראיתי בא' מספריו האחרונים של מרן הראש"ל שליט"א שכותב בפשיטות כשיטת הרב מרגולין שהדרהם הוא 2.8/7 גרם, ושיער לפי"ז שיעור קביעות סעודה. האם ידוע למישהו היכן זה.
(מצאתי בילקו"י פסח ח"ג עמ' קפט, תרצד, ותשעו והלא', ובשו"ת הראש"ל ח"ב סי' כב, שחשש לדבריו אבל בזכרוני שפסק כן בפשיטות).
 
לגבי שיעורי הלכה של כזית וכביצה וכדומה, לפי ממצאים של ביצים חנוטות וגלעיני זיתים מהתקופה הקדומה, גודלן של הביצים וגודלם של הזיתים אז כגודלם וגודלן היום, ולא נתקטנו מעולם.
 
וכן לגבי נפח או משקל, לדעת רוב בניין ומניין של גדולי ישראל השיעור האמתי הוא בנפח אלא שבגלל שקשה יותר לאמוד בנפח, חלקם אמרו לאמוד במשקל. רק מעטים דעתם העקרונית שיש לאמוד במשקל.
ולכן מי שבפסח קשה לו לאכול 4 מצות בשביל 4 כזיתות (המוציא, מצה, כורך, אפיקומן), יוכל שתי מצות שכוללים בנפח 4 כזיתות, וגם לגבי מצוות דאורייתא של אכילת מצה לא צריך להחמיר אף שספקא דאורייתא לחומרא כי הדעה העיקרית של מרבית הפוסקים השיעור הנכון הוא בנפח. גם הגרא"ח נאה מה שמופיע אצלו שיעור כזית 27 גרם הכוונה גרם מים השווה ל27 סמ"ק/מ"ל כי במים הנפח משקל שווים. במוצרים בכמות גרם מסוימת יש יותר נפח. ב-30 גרם מצה יש 60 סמ"ק, ישנם מוצרים שהנפח יותר מפי שניים מכמות הגרם ויש שהנפח הוא מעט יותר מהמשקל. הכל תלוי בריכוז החומר כשהחומר יותר מרוכז/דחוס אז יש יותר נפח במשקל מסוים מאשר החומר דליל/אוורירי יותר.
הערה חשובה מאוד נוספת: במוצרים שישנם תוספות כמו בעוגות פירות, עוגות קרם, ופלים, עוגיות ממולאות, אז אם המילוי ניכר כמו בוופלים ועוגות שכבות, מביאים בחשבון רק את הבצק ללא התוספות לגבי ברכת מזונות, ואם התוספת לא ניכרת אלא בלולה במאפה כמו בעוגות "קייק" ו"לייקך" אז הכל נחשב לעניין ברכת מזונות ולא רק הבצק. כך הדעה העיקרית. ויש שתמיד מביאים בחשבון רק את הבצק.
 
נערך לאחרונה:
זכורני שראיתי בא' מספריו האחרונים של מרן הראש"ל שליט"א שכותב בפשיטות כשיטת הרב מרגולין שהדרהם הוא 2.8/7 גרם, ושיער לפי"ז שיעור קביעות סעודה. האם ידוע למישהו היכן זה.
@הרב שמעון ללוש שליט"א כתב על זה בקובץ בית יוסף תשפ"ב
לפי דבריו צריך להעלות את משקל הדרהם
 
זכורני שראיתי בא' מספריו האחרונים של מרן הראש"ל שליט"א שכותב בפשיטות כשיטת הרב מרגולין שהדרהם הוא 2.8/7 גרם, ושיער לפי"ז שיעור קביעות סעודה. האם ידוע למישהו היכן זה.
מה שחיפשת הינו בילק"י שבת [ח"א כרך א עמ' פח] ושם בכרך ד' [עמ' תרנב]

עוד בזה הנה הגרא"ח נאה בספרו [שערי תורה סי' ב אות יא] כתב ששיעור כל דרהם הוא 3.2 גר' ולפ"ז כזית לענין ברכה אחרונה לדעת האומרים שהוא כחצי ביצה 28.8 גר' ולדעת האומרים שהוא כשליש ביצה הוא 19.2 גר'.
אולם לאחר זמן התפרסם מאמרו של הר"י מרגולין [בשנת תשנ"ה] ושם העלה ששיעור הדרהם לא יותר מ-3 גר' וזה לשון החזו"ע [פסח עמ' עג] "ומה שכתבנו בשיעור הדרהם הנה אע"פ שהגאון ר"ח נאה בס' שעורי תורה כתב שהדרהם הוא 3.2 גר' אך בקונטרס רביעית הלוג וכו' הוכיח במישור שבאוסף המוזאונים מכל המטבעות ברחבי העולם שבתוכם מספר רב של מטבעות הדרהם שבתקופת הרמב"ם כמעט לא נמצא מטבע דרהם יותר מ-3 גר' ולפ"ז אין לשער הדרהם כמ"ש הגרא"ח נאה אלא שיעור הדרהם הוא שלושה גר' ולא יותר" וכן כתב בהלכו"ע [ח"א עמ' רפח ובהע' שם] ובחזו"ע ברכות [ע"מ ס'][1].
ולפ"ז שיעור הכזית לדעת הסוברים שהוא חצי ביצה 27 גר' ולדעת הסוברים שהוא שליש ביצה 18 גר'.
אמנם כיום לאחר מחקרים במטבעות במצרים ולאחר בירור בספרי אנצקלופדיה שונים[2] התברר שהדרהם משקלו 2.7-2.8 גר' וכן יש לתפוס לדינא ומ"מ טוב להחמיר לשער לפי שיעור של 3 גר' לצאת לכו"ע ועכ"פ לפ"ז משקל הכזית לסוברים שהוא כחצי ביצה 24.3/25.2 גר' ולסוברים שהוא כשליש ביצה 16.2/16.8.
כמבואר בילק''י הנ''ל

[1] וידוע שבתחילה חשש מרן זצ"ל לשיטת הגרא"ח נאה לסב"ל והורה שאין לברך על הפרשת חלה עד שיהיה שיעור חלה כדעת הגרא"ח נאה דהיינו [1.660] גר' וכך דרש בשיעורו השבועי בשנה שהתפרסם מאמרו של הר"י מרגולין כמבואר בס' משעורי הרש"ל [ח"א עמ' תא] אולם שנה אח"כ הדר ביה ודרש ברבים שאף על שיערו של הר"י מרגולין [1.560] יש להפריש חלה בברכה [כמבואר בשעורי הרש"ל ח"ב עמ' פג] וכך נקט בשאר ספריו.
[2] וע' בשולחן המערכת [ח"ב עמ' תקצח] שכתב שבשנים האחרונות התברר ע"פ ספרי אנצקלופדיה שונים שהצורפים שערו משקל הדרהם פחות מ-3 גר' ובמקומות רבים משערים משקל הדרהם 2.7 גר' ולפ"ז נמצא דשיעור כזית הינו 24.3 גר' ע"ש.
ובילקוט יוסף שבת [ח"א כרך ג' עמ' תנו] הביא שיש שיערו שיעור הדרהם 2.8 גר' ויש ששיערו שיעור הדרהם 2.7 גר' ויש ששיערו 3 גר' ועל כן נכון תמיד לשער ע"פ 3 גר' לצאת ידי כולם וכו' הביא דיש לתפוס לדינא כדעה שדרהם הוא 2.7-2.8 גר' וע"ע מידות ושעורי תורה [פ"ל אות ה].
 
חזור
חלק עליון