• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שיעור מקיף עיוני בדין משחקים בשבת, לקטן ולגדול, וסוגי המשחקים המותרים | הרב שמעון ללוש שליט"א


השיעור נמסר בבית מדרשינו בכולל חכמת שלמה
מפי ראש הכולל הרב שמעון ללוש שליט"א
נמסר ביום שני כז טבת תשפ"ה

ניתן לשמוע את השיחה במספר: 03-313-7547 | שלוחה 221
 
בבקשה,

ע"י בינה מלאכותית (אין אחריות על דיוק או שגיאות, יש לבדוק כל דבר עם המקור):

תיאור:
הרב עוסק בהלכות מוקצה בשבת, בעיקר סביב נושא משחקים.
הוא מנתח את ההגדרות של "כלי" ו"אוכל" ביחס לטלטול בשבת, ומציג חידוש לפיו הנאה ישירה מגוף החפץ (כמו מראה או ריח) יכולה להתיר טלטול. הוא דן בשאלה האם משחקים נחשבים "כלי" ומתיר טלטול צעצועים המיועדים להנאה ישירה. הרב מביא מחלוקות פוסקים לגבי טלטול בעלי חיים ומחיל אותן על משחקים, ומתיר משחקים מסויימים עבור ילדים קטנים, תוך התייחסות למושג "צורך קטן כחולה שאין בו סכנה".
תמצית:

מסמך זה מציג תמצית מפורטת של נושא הטלטול משחקים בשבת, כפי שהועלה במקור "002.wav". המקור הוא שיעור הלכה העוסק בסוגיות מורכבות הנוגעות לדיני מוקצה ושבת, תוך ניסיון להבין את ההבדלים בין שימוש, הנאה ותועלת, והשלכותיהם על הגדרת חפץ כ"כלי" או כ"מוקצה". השיעור מובא כהצגה פתוחה של הנושא, כאשר המאזינים מתבקשים לעיין במקורות ולדייק את הדברים בעצמם.

נושא מרכזי: הגדרת "שימוש" בהקשר של טלטול בשבת

השיעור מתמקד בשאלה האם טלטול משחק נחשב "שימוש", שהוא תנאי להגדרת החפץ כ"כלי" ולכן מותר בטלטול בשבת. הטלטול של משחק הוא נקרא שימוש או לא נקרא שימוש? אם המשחק שאני משחק בחפץ לכדור זה נקרא שימוש, ממילא הכדור הוא נקרא כלי. אבל אם המשחק בכדור הוא לא שימוש, ממילא הכדור הוא לא כלי. זה בעצם עיקרון ראשון שצריך א להפנים אותו."

עיקרי הדיון:

  • הבאת המקורות: הדיון מתחיל בהבאת דברי שיבולי הלקט, שאוסר לשחק בכדור בשבת משום מוקצה.
  • "כותב השיבול לקת על הכדור שהוא מוקצה אסור לשחק בו."
  • קושיית האור לציון על המשנה: האור לציון מקשה על שיבולי הלקט מדוע כדור נחשב מוקצה, הרי המשנה במסכת כלים מציינת שכדור הוא כלי:
  • "הרי המשנה אומרת שהכדור והאימום וכולי משמע שהם כלי אז איך אנחנו אומרים פתאום ש שאי אפשר זאת אומרת משמע שם דבר שהוא שהוא הוא כן תורתכלי עליו אז איך בעצם אנחנו אומרים ש שהוא נחשב מוקצה איך השיבול לקת כותב שהוא מוקצה."
  • חידוש שיבולי הלקט: שיבולי הלקט מחדש שמחשבת המשחק לא מספיקה כדי להחשיב חפץ ככלי: "דבר שעומד למשחק לא נחשב כללי מחשבת הסחוק למה משוויה למעלה". מחשבה לעשות מהדבר הזה כדור, לא הופכת אותו לכלי, אפילו אם הכין אותו מראש למשחק.
  • השוואה לדיני כלים ואוהל וטהרה: כדי להבין את הגדרת "כלי", השיעור מציג את ההבחנות הקיימות בהלכות כלים ואוהל וטהרה בין "תשמיש האדם" ל"תשמיש דתשמיש". "הכל תלוי למה הוא משמש אתה צריך לעקוב אחריו. מה בדיוק הוא עושה?"
  • השוואה לכלי שמלאכתו לאיסור: דיון בהגדרת "כלי שמלאכתו לאיסור" לעומת מוקצה מחמת גופו.
  • "כלי שמלחתוליסור זה דבר שהוא חפץ אותו שהוא מיועד במיוחד לעשות סחורה סחורה זה אסור בשבת אז כלי שמלחתו לאסור יהיה מותר לטלטל לצורך גופו ומקומו מקסימום תגיד מוקצה מחמת חסרון כיס אבל היום לא 10 אגורות שקל."
  • השוואה לסוגיית בעלי חיים: הרב משה לוי מדמה את סוגיית המשחקים לסוגיית בעלי חיים, שם הראש והאור זרוע נחלקו האם מותר לטלטל בעלי חיים הכלואים בכלוב (העומדים להנאה בלבד).
  • "מערך אור זרוע שמתיר כמו התוספות ש מחשבת הסחוק משוה למעלה לכן גם הנאה שיש לי מהצפצופים שלו מהקול שלו שלו מהמראה שלו זה גם טוב אבל הראש לעומת זאת כמו שיבוללקת בשם הגוף שם שיבוללקת מחשבת הסחוק לא משביע למעלה לכן כיוון שאין לך פה א תועלת ממשית זה רק הנאה בעלמה אז זה לא עושה אותו כלי ככה טוען הרב משה לוי."
  • קשיים על הדימוי של הרב משה לוי: מועלות קושיות על הדימוי של הרב משה לוי, בהשוואה לכלי נגינה ובשמים, שלכאורה גם הם מיועדים להנאה בלבד ואינם נחשבים מוקצה מחמת גופו.
  • "לכאורה לפי זה כינור היה צריך לחשב מוקס מחמת גופו כמו כדור כי למה הוא עומד להנאה הנאת קול חליל אז צריך לחשב כלי שמלחתו מוקסים מחמת גופו לפי זה אנחנו לא רואים שזה ככה אנחנו רואים שזה נחשב כלי שמלחתו לאיסור לכל הדעות בפוסקים."
  • גדר חדש - "תורת אוכל" (בהשאלה): מוצע גדר נוסף, בהשאלה, הנקרא "תורת אוכל", המבחין בין הנאה מגופו של החפץ (כמו בבשמים, תמונה או כלי נגינה) לבין הנאה הנגרמת על ידי פעולה הנעשית בחפץ (כמו משחק בכדור). "אנחנו נהנה מגופו של הדבר. א אז גוף הדבר הוא עשוי הוא עומד להנאה. מה שאין כן הכדור הוא לא עשוי להנאה ממנו, מגופו."
  • השוואה לעצים לעסקה ביום טוב: נעשית השוואה בין עצים המיועדים לשריפה בשבת (מוקצה מחמת גופו) לבין עצים המיועדים לשריפה ביום טוב (מותרים), כדי להבין את ההבדל בין "כלי" ל"לא כלי" בהקשר של הכנה לשימוש. "תורת אוכל זה אומר שאתה נהנה מגופו זה הנאה של כילוי."
  • השלכות מעשיות: מוצעות השלכות מעשיות להבנה החדשה של הסוגיה, כגון ההיתר להשתמש בצעצועים המיועדים להנאה מגופם (לדוגמה לגו או משחקי הרכבה), ואיסור השימוש במשחקים שאינם מיועדים לכך (לדוגמה כדור או סולמות וחבלים). "אבני פלא האלה הלגו הזה משחקים בו הילדים מה אחר כך קורה ממה הנען שלהם מהתניין של מהתוצאה זה לא גרם מתמונה על הקיר אני מסתכל עליו אני נהנה תראה איזה יופי עשיתי אבא תראה מה עשיתי אני נהנה מגופו."
  • דיון בדין קלפים: נידון הדין של משחקי קלפים, תוך הבחנה בין קלפים המשמשים למשחק בלבד לקלפים המשמשים גם ללימוד או להעברת ערכים.
  • הקלה לקטנים במקום צורך: מסקנה להקל לקטנים שמשחקים בדברים מוקצים, מכיוון ש"צורכי קטן כחולה שאין בו סכנה דמה", אבל זה רק במקום הצורך ובאופן מוגבל.
  • ""צורכי קטן איסורי דרבנן לכן לפי זה זה אומר מרן שליטה לשחק בכדור בשבת או לשחק בכל מיני משחקים שהם אסורים בשבת בשביל הילד הרבה פעמים זה עוזר לו בהתפתחות שלו זה עוזר לו ב."
  • גיל הילד: דעה מרכזית להגביל את ההקלה הזאת רק לילד עד גיל תשע, כי לאחר מכן כבר לא חל הדין הזה של "צורכי קטן".
  • עידוד לשימוש בדברים המותרים: סיום השיעור מעודד את הקהל להשקיע במשחקים שגם מלמדים וגם לא עוברים על איסורי שבת, כמו חידונים, דברי תורה ועוד.
נקודות חשובות לציון:

  • השיעור מציג את הנושא בצורה פתוחה ומזמין את המאזינים לחקור את המקורות בעצמם.
  • המושגים "תורת כלי", "תורת אוכל" ו"הנאה מגופו" משמשים ככלי עזר להבנת הסוגיה, אך יש להמשיך ולחפש אחר המינוח ההלכתי המדויק.
  • השיעור מציע פתרונות מעשיים לבעיות המתעוררות בשבת עם ילדים, תוך שמירה על ההלכה.
  • הנושא מורכב ומצריך עיון נוסף במקורות ובפוסקים.
הערה: מכיוון שהתמלול אינו מדויק לחלוטין (למשל, "חזון גיע שם" אינו ברור), יש להתייחס לתמצית זו בזהירות ולחזור למקור כדי לוודא את הבנת הדברים.
 
אשמח מאד שיהיה להורדה בשמע לשמוע בדרכים וכו'

ניתן לשמוע את השיחה במספר: 03-313-7547 | שלוחה 221

למה לא עולה נגיד בקול הלשון?

בעיקרון זה אמור לעלות לכאן: https://www2.kolhalashon.com/#/regularSite/ravs/972202/1/1

אבל חסר כח אדם שינהל את התיקיות שם ויעלה את שיעורי הרב, יש 3 שיעורים בשבוע להעלות לשם.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון