כמה כואב שכל קושיה מולידה השערה/חילוק/כלל/תירוץ ללא שום הוכחה.ומסתבר שגם החיד"א יסכים שאין להחזיר את הספר
כמה כואב שכל קושיה מולידה השערה/חילוק/כלל/תירוץ ללא שום הוכחה.ומסתבר שגם החיד"א יסכים שאין להחזיר את הספר
צודק!וראיתי בתשובה למורי הרב ז"ל כתיבת יד דהוה עובדא דהיו קורין בצבור בשבת ובאותה פרשה שהיו קורין נמצאו רוב התגין שאינם נוגעים באותיות והורה מורינו הרב מהר"י הכהן ז"ל שיוציאו ס"ת אחר דהחזן רואה בפרשה דהתגין אינם נוגעים ואתרע חזקתיה דודאי רוב התגין של הס"ת על דרך זה שאינן נוגעים וכן הסכים מורי הרב ז"ל בתשובה כ"י הנז'.
הקשבתי שוב לשיעור, ולא שמעתי שאמר להכשיר על פי החיד"א, אלא אמר שזה דעת הרמב"ם ומרן להכשיר, את החיד"א הזכיר אח"כ לגבי תגין שלא נוגעים באות, שמכשיר בדיעבד.ומרן שליט"א אמר שא"צ להחזיר ע"פ דברי החיד"א שהכשיר הס"ת כיון שמרן מכשיר והמחלוקת היא במצוה עי"ש.
אמר שבחיד"א מפורש 'שגם' בתגין לא נוגעים באותיות כשר.הקשבתי שוב לשיעור, ולא שמעתי שאמר להכשיר על פי החיד"א, אלא אמר שזה דעת הרמב"ם ומרן להכשיר, את החיד"א הזכיר אח"כ לגבי תגין שלא נוגעים באות, שמכשיר בדיעבד.
ראה למרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר ח"י יו"ד סימן כח שדן בזהועכ"פ למעשה אף אחד לא היקל בזה לכתחלה.
וז"לראה למרן זצ"ל בשו"ת יביע אומר ח"י יו"ד סימן כח שדן בזה
הנה תראה כי היבי"א כתב להדיא לכתחילה אין להוציא לקרות בו בציבור, מבואר שאם כבר הוציאו אין להחזיר, שיש לסמוך על הרמב"ם ומרן להכשיר.וז"ל
שו"ת יביע אומר חלק י - יורה דעה סימן כח
שבס"ת החסר תגין של שעטנ"ז ג"ץ, כל שיש ספרי תורה אחרים המתוייגים כדת, לכתחלה אין להוציא הס"ת לקרות בו בצבור, כדי לחוש לכתחלה לדעת ר"ת והרא"ש וסיעתם הפוסלים ס"ת כזה, וכמ"ש מרן החיד"א בשו"ת יוסף אומץ (סי' מא) הנ"ל, דלכתחלה כשיש ס"ת אחרים המתוייגים כדת, אין להוציא הס"ת שחסר תגין לקרות בו, עד שיתקנוהו. וכ"כ בספר לדוד אמת (סי' יא). גם הגר"ח פלאג'י בשו"ת לב חיים ח"ב (סי' קסז דף קיד רע"ב) כתב, שאם יש בבית הכנסת ספרי תורה אחרים כשרים עם התגין כדת, אין לכתחלה להוציא הס"ת שחסר תגין של שעטנ"ז ג"ץ, לחוש לסברת ר"ת והרא"ש וסה"ת. ורק אם אין להם ס"ת אחר, יכולים לסמוך על הרמב"ם וסיעתו ומרן הש"ע שמכשירים, ויכולים גם לברך על הקריאה בס"ת הזה.
לא הבנתי מה תמוה, אם תקרא את כל דברי הילקוט יוסף תראה, שדבריו הם כמו שאמר בשיעור.והיותר תמוה, שמרן שליט"א עצמו בילקוט יוסף כתב להדיא שהדין הזה הוא רק כשאין ס"ת אחר
![]()
לא עיינת במה שכתבתי לעיל מדברי החיד"א ביוסף אומץ שמפורש שאפילו אם הוציאו לא יקראו בו, והודה בזה 'יואל בן מנשה' עי"ש.הנה תראה כי היבי"א כתב להדיא לכתחילה אין להוציא לקרות בו בציבור, מבואר שאם כבר הוציאו אין להחזיר, שיש לסמוך על הרמב"ם ומרן להכשיר.
וביבי"א הנ"ל למד כן גם מדברי מרן החיד"א שכתב היבי"א הנ"ל ז"ל וכמ"ש מרן החיד"א בשו"ת יוסף אומץ (סי' מא)הנ"ל דלכתחלה כשיש ס"ת אחרים המתוייגים כדת אין להוציא הס"ת שחסר בו תגין לקרות בו, בין תבין שגם היבי"א הבין מהחיד"א שלכתחילה אין להוציא ס"ת בלא תגין אבל אם הוציאהו אין צריך להחזיר, וכמ"ש מרן הראש"ל שליט"א בשיעור, (אני לא שמעתי את השיעור, אני כותב על סמך מה שהביאו כאן משמו)
ובאמת גם בדברי מרן החיד"א נכון לומר כן, שכל שכתב הוא לעניין להוציאו לכתחילה, ומ"ש נכון להחמיר שאם יש ספר תורה אחר שלא יקראו בזה היינו שלא יוציאו הס"ת לקרות בו, ואכמ"ל
לא עיינת במה שכתבתי לעיל מדברי החיד"א ביוסף אומץ שמפורש שאפילו אם הוציאו לא יקראו בו, והודה בזה 'יואל בן מנשה' עי"ש.
וכן מפורש בדברי החיד"א בשו"ת יוסף אומץ סימן מא
ברם אם יש ס"ת אחר אין לקרות בס"ת זה דנ"ד דצריך לחוש לדעת ס' התרומה ור"ת והרא"ש והטור וסיעתם דפסלי הס"ת בלי תגין. ולדידהו נראה דאם התגין נוגעים זה בזה פסול וכ"ש בנ"ד דבכל הס"ת התג הג' של שי"ן /ש'/ אינו נוגע באות והוא מחובר אל תג אחר דנראה דהס"ת פסול. ונראה מהשאלה דאין לו תקון כי האותיות קטנות והשין לא תוכל שאת הג' שיגעו באות עצמה ולכן הסופר מסיבת הכתיבה דקה ותאלצהו ודישתמש בתג"א לחברו אל האחר.
וראיתי בתשובה למורי הרב ז"ל כתיבת יד דהוה עובדא דהיו קורין בצבור בשבת ובאותה פרשה שהיו קורין נמצאו רוב התגין שאינם נוגעים באותיות והורה מורינו הרב מהר"י הכהן ז"ל שיוציאו ס"ת אחר דהחזן רואה בפרשה דהתגין אינם נוגעים ואתרע חזקתיה דודאי רוב התגין של הס"ת על דרך זה שאינן נוגעים וכן הסכים מורי הרב ז"ל בתשובה כ"י הנז'.
אמר כשר בדיעבד, ולא היה בהקשר לס"ת שהוציאו בצריף, אלא בשיעור שמסר בבית אבות, תקשיב שוב לשיעור.אמר שבחיד"א מפורש 'שגם' בתגין לא נוגעים באותיות כשר.
מי? הגחיד"א ז''ל?ועיקר סמיכתו על הרמב"ם והשו"ע, שאעע"פ שיש חולקים עליהם לא אמרינן סב"ל, כיון שהמחלוקת במצוה.
לא, של מרן שליט"א.מי? הגחיד"א ז''ל?
צודק, לכך התכוונתילא, של מרן שליט"א.
ועדיין אין זה ממעט מחומרת העוון בהוצאת שם רע והכפשת שמו של אחד המיוחדים שבגאוני דורינו, שקדן ומתמיד עצום בכל קנה מידה!מרן הזכירו עשרות פעמים בשמו.
מי דיבר איפה ראית שדיברתי? הוא ידיד בית אבא.ועדיין אין זה ממעט מחומרת העוון בהוצאת שם רע והכפשת שמו של אחד המיוחדים שבגאוני דורינו, שקדן ומתמיד עצום בכל קנה מידה!
מי יעמוד בסוד קדושים ????!!!!!
ולכן אין לנו לא טענות על מרן שליט"א ולא טענות על החכם הנזכר.
ממליץ מאוד לעסוק בספריו רק כדי להבין עומק המושג !
כעת ראיתי שזה תוקן בעלון.העירוני בענין מה שאמר מרן על ענין תפילין בת"ב. דבספר חיים וחסד מוספיא מבואר להיפך שאין מניחין תפילין בת"ב בשחרית וצ"ע.