• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שכח יעלה ויבא

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי ששכח יעלה ויבא וחזר, ושכח שוב, ושוב חזר, ושכח שוב וחזר, ואז כבר אמר שמסתמא אין עניין להמשיך לחזור עוד פעם אחרי שהוא רואה שכל פעם הוא לא זוכר לומר.
האם אח"כ בערבית יתפלל תשלומין, או שזה נקרא מזיד?
 
פשיטא שנחשב למזיד ולא יכול להשלים בתפילת ערבית
בפעם הראשונה בודאי נחשב לשוגג, אבל בפעם השניה והשלישית וכ"ש הרביעית והחמישית וכו', נחשב למזיד לכל דבר וענין
כי בכל פעם ששוכח התביעה שלא היה לו לשכוח הולכת וגודלת עוד יותר... ובודאי שלאחר הפעם הראשונה היה לו לתת את תשומת ליבו לענין ולהתפלל ברצינות, וברור שאם שכח פעם אחר פעם זה נובע מהתרשלותו להתפלל ברצינות ובכוונה, וכנראה המשיך לחלום על דא ועל הא...

וזה לא גרע מאחד שהולך לישן מאוחר ומכיר בעצמו שיקום לאחר זמן תפילה, שאף שבודאי רוצה לקום לפני זמן תפילה, מ"מ עצם העובדה שהולך לישן מאוחר ומכיר בכוחותיו שלא יקום לפני זה, זה נחשב למזיד...

מזיד מובא בפוסקים שזה דווקא בשאט נפש
ברור שגם זה נחשב לשאט נפש!!
הוא הרי רואה שפעם אחר פעם הוא שוכח, אז איך הוא ממשיך לשכוח עוד פעם???
בודאי שממשיך לחלום בתפילה וזה הגורם לו לשכוח!!! וזה ברור נחשב "שאט נפש"
וברור שלא מדברים על אדם שבדוקא לא מתפלל, אטו ברשיעי עסקינן?!!!
ברור שהלכות תשלומין לא נאמרו על אדם רשע שלא רוצה להתפלל, השו"ע לא מיועד בשבילו, הוא בלא"ה לא ישמע למה שכתוב בו...
וראיתי לרבים שטועים בהגדרה של "מזיד"...
 
ברור שגם זה נחשב לשאט נפש!!
לענ"ד זה אינו ברור!!!
ה גדר מזיד שאינו רשאי להתפלל תשלומין מבואר בתרומת הדשן שהביא הב"י דרק מי שלא התפלל בשאט נפש הוי מזיד, ולכן מי שרצה למנוע הפסד כספי, ומחמת כן לא יתפלל, לא חשיב מזיד. ונראה דאף אם עשה כן ע"מ שלא יפסיד ריוח יכול להתפלל לפי דלא הוי מזיד בשאט נפש, וכ"כ מרן הגר"ע בהליכות עולם )עמוד קעז(.וכן מי שישן ומעירים אותו לפני סוף זמן תפלה, וקשה לו מאד לקום והמשיך לישון 12 ועבר הזמן, לא הוי מזיד . וצ"ע .ובדברים אלו הכל לפי מה שהוא אדם, וה' יראה ללבב .
 
וכן מי שישן ומעירים אותו לפני סוף זמן תפלה, וקשה לו מאד לקום והמשיך לישון 12 ועבר הזמן, לא הוי מזיד . וצ"ע
אם מעירים אותו לפני סוף זמן תפילה וכל פעם הוא קם לאחר סוף זמן תפילה, ברור שנחשב למזיד
יתירה מזו, אפילו אם מעירים אותו שעתיים לפני סוף זמן תפילה ומכיר בעצמו שכאשר מעירים אותו והוא מרשה לעצמו לנוח עוד קצת, לבסוף הוא קם לאחר זמן תפילה, למזיד יחשב!

וכמו שאמרת בעצמך:
.ובדברים אלו הכל לפי מה שהוא אדם

תעיין היטב בסי' קח ובפוסקים שם, ותראה שזאת ההגדרה של 'שאט נפש'
 
חזור
חלק עליון