אליהו חמוי
Active member
הנה בחזו''ע ימים נוראים [עמ' ז בהע' ד''ה והנה] כתב להעיר כיצד אפשר להקדים אמירת סליחות לתפילת מחנה הא קיי''ל דתדיר קודם ומשני שהסליחות הוי רשות ובכה''ג קיי''ל דלא אמרינן דתדיר קודם וסיים "ועכ''פ מכיון שמצוה להתפלל מנחה עם דמדומי חמה וכו' ועדיף טפי לאחר התפילה סמוך לשקיעת החמה ונמצא שבשעה שמתחילים לומר הסליחות עדיין לא הגיע הזמן הנכון לתפילת המנחה הילכך הסליחות קודמים ע''ש והנה צ''ב דהא תינח כאשר מתפללים מנחה סמוך לשקיעה אבל כאשר מתפללים מנחה קצת יותר מוקדם הרי ששוב לא שייך טעם זה להקל וזה פלא כי מרן בהלכה שם לא חילק בין תפילות המנחה ומשמע דאיירי אפי' מתפללים מנחה שלא בסמיכות לשקיעה
וע''כ נראה מזה שלדעת מרן המעלה להתפלל סמוך לשקיעה 'עם דמדומי חמה' היא לאו דוקא כאשר באמת מתפלל בסמיכות גמורה לשקיעה אלא כל שמאחר התפילה נמצא מסמיכה יותר לשקיעה ולכן גם אם מתפלל מנחה מוקדם יש להקדים את אמירת הסליחות מאשר להתפלל מנחה כי בזה שמקדים את אמירת הסליחות גורם שתפלת המנחה תתאחר ותיהיה סמוכה יותר לשקיעה
ולפ''ז נמצא שגם במשך שעות היום נכון יותר לאחר את תפילת המנחה כמה שיכול גם כאשר אינו מסמיכה לשקיעה
וע''כ נראה מזה שלדעת מרן המעלה להתפלל סמוך לשקיעה 'עם דמדומי חמה' היא לאו דוקא כאשר באמת מתפלל בסמיכות גמורה לשקיעה אלא כל שמאחר התפילה נמצא מסמיכה יותר לשקיעה ולכן גם אם מתפלל מנחה מוקדם יש להקדים את אמירת הסליחות מאשר להתפלל מנחה כי בזה שמקדים את אמירת הסליחות גורם שתפלת המנחה תתאחר ותיהיה סמוכה יותר לשקיעה
ולפ''ז נמצא שגם במשך שעות היום נכון יותר לאחר את תפילת המנחה כמה שיכול גם כאשר אינו מסמיכה לשקיעה