• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שם אדנות

שלום וברכה
נשאלתי מבני בכיתה א' על שם אדנות :
למה נכתב בקמץ תחת הנון שמשמע - האדונים שלי (ח"ו לחשוב כך רק לשם הבנת השאלה)
ולא בחולם בדלת ( אדונינו ) שמשמע - האדון שלנו .
 
למה נכתב בקמץ תחת הנון שמשמע - האדונים שלי (ח"ו לחשוב כך רק לשם הבנת השאלה)
מה שזכור לי "אדונים שלי" זה בפתח תחת הנו"ן ולא בקמץ. (ולכן החזו"א כתב נגד הספרדים שקוראים בפתח במקום בקמץ).
ולא בחולם בדלת ( אדונינו ) שמשמע - האדון שלנו .
מה הפירוש? כתוב חולם בדל"ת.
 
שלום וברכה
נשאלתי מבני בכיתה א' על שם אדנות :
למה נכתב בקמץ תחת הנון שמשמע - האדונים שלי (ח"ו לחשוב כך רק לשם הבנת השאלה)
ולא בחולם בדלת ( אדונינו ) שמשמע - האדון שלנו .
בגור אריה ביאר שהוא דרך כבוד לקב"ה, כפי שמצאנו שה' מכונה 'אלהים חיים' בלשון רבים, שגם הוא דרך כבוד.
וז"ל הגו"א:

וקראם כולם אדונים. פירוש הא דכתיב ״אדני״ דמשמע לשון רבים, מדלא כתיב אדוני בחיריק, ואחר כך אמר ״אל נא תעבור״ דמשמע לשון יחיד, אלא האמירה הוא לאחד, וקראם כולם אדונים, לכך אמר ״אדני״ בלשון רבים. ואם תאמר אי לשון רבים הוי למכתב אדני בפתח, דמשמע לשון רבים, ומצאתי (ראו רבנו בחיי) מפני שהקמץ משמע לשון יחיד וגם לשון רבים, וכן מורה הנקודה, שהקמץ הוא מורכב מן פתח שהוא לשון רבים, ומן חיריק שהוא לשון יחיד, לפיכך השם שהוא קודש נקוד בקמץ, לפי שהקב״ה יחיד, ודרך כבוד אומרים לו לשון רבים שהוא כולל הכל,
 
חזור
חלק עליון