• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

שמיעת שירים עד ראש חודש

אלעזר אטיאס

Active member
אתמול בשיעור אמרתי שדעת הרב יעקב יוסף שמותר לשמוע שירים עד ראש חודש דהא אם מותר להתחתן עד ראש חודש כ"ש שמותר לשמוע שירים
שאל אותי אחד שקשה לו אם אפשר לסמוך על זה
מה דעתכם
 
המנהג כבר מי"ז בתמוז שלא לשמוע מוזיקה גם לספרדים כמו שכתבו האחרונים ובכלל מרן רבינו הגר"ע זצ"ל בחזו"ע תעניות עמ' קנא)

לענ"ד ההיתר בנישואין עד ר"ח, מלבד שהמנהג רק מר"ח וכדעת מרן השו"ע, מ"מ אחד הנימוקים הגדולים שכתב מרן זצ"ל בחזו"ע שם עמ' קמ והלאה בארוכה, הוא כדי לא לדחות נישואין לבחור בפרט בדורנו עם הניסיונות וכו', ולפי"ז טעם זה ל"ש בסתם שמיעת מוזיקה ובכה"ג יש להחמיר אף יותר מנישואין, ודו"ק.

הרי גם שמיעת מוזיקה בימי בין המצרים [ובימי הספירה] אינו אלא חומרא ולא ממש איסור, וכלשונו הזהורית של מרן זצ"ל "יש להימנע"... ולכן ל"ש לדון כאן אם מותר או אסור, זה לא הנושא, אלא מנהג שראוי ונכון מאד לעשותו אחר שכל רבותינו האחרונים בדור האחרון נמנו וגמרו להחמיר בו. וכ"ש בין המצרים דחמיר טפי מימי ספירת העומר שהוא אבלות על חורבן בית מקדשנו ותפארתנו, וראוי הוא בית אלוקינו שנתאבל עליו.

ומ"מ אם קשה לו, בודאי לא כל הרגשת קושי מועטת מתירה את המנהג של לשמוע, ואם מרגיש קרירות בעבודת השם או דיכאון וכדו' בזה יש להתיר כמ"ש הפוסקים. ועצה טובה שבכה"ג שקשה לו יסמוך על הפוסקים הרבים שמתירים לשמוע שירה שקטה אפילו בליווי כלי נגינה (הגרש"ז, אבני ישפה, הגרח"פ שיינברג, שו"ת שואלין ודורשין ועוד)
 
אתמול בשיעור אמרתי שדעת הרב יעקב יוסף שמותר לשמוע שירים עד ראש חודש דהא אם מותר להתחתן עד ראש חודש כ"ש שמותר לשמוע שירים
שאל אותי אחד שקשה לו אם אפשר לסמוך על זה
מה דעתכם
אני מבין בפשטות שזה שני דברים שונים לגמרי ואין ללמוד מזה כל שכן, נישואין משום שמא יקדימנו אחר ורק בזה יש להתיר, אבל שירים אין להתיר
אלא באופנים מסויימים לפי העניין והוא משום אבילות על חרבן בית המקדש, כעין מה שכתב הרב @יחיאל .
 
לא זכיתי להבין דברי הקודמים
דעיקר הטע של מרן הגר"ע כיון שאנחנו לא נהגנו להחמיר אלא מר"ח וזה רק חומרת הרמ"א
וכל השאר זה רק צירופים
ולפ"ז הקושיא במקומה עומדת
אשמח לשמוע אם יש תירוץ אחר
 
אתמול בשיעור אמרתי שדעת הרב יעקב יוסף שמותר לשמוע שירים עד ראש חודש דהא אם מותר להתחתן עד ראש חודש כ"ש שמותר לשמוע שירים
שאל אותי אחד שקשה לו אם אפשר לסמוך על זה
מה דעתכם
לא זכיתי להבין דברי הקודמים
דעיקר הטע של מרן הגר"ע כיון שאנחנו לא נהגנו להחמיר אלא מר"ח וזה רק חומרת הרמ"א
וכל השאר זה רק צירופים
ולפ"ז הקושיא במקומה עומדת
אשמח לשמוע אם יש תירוץ אחר
לעניין נישואין בימי בין המצרים כתב הילקו"י ארבע תעניות עמ' קע"ה: והנה הרמ"א בהגה סי' תקנא ס"ב כתב ונוהגים להחמיר שאין נושאים נשים מי"ז בתמוז ואילך עד אחר תשעה באב. אולם מרן הש"ע שם כתב מר"ח אב עד התענית וכו' ואין נושאים נשים ואין עושים סעודת אירוסין אבל ליארס בלא סעודה אפי' בת"ב מותר שלא יקדמנו אחר משמע שבמקומותינו שהולכים אחר הוראות מרן אין כאן מנהג להחמיר קודם ר"ח אב. וכו'. גם בשו"ת יבי"א ח"ט א"ח סי' צב כתב שאין להחמיר שלא לישא אשה מי"ז בתמוז ולא יעשה כן במקומינו בהיות שכל החופות נערכות באולמות של שמחה ומי שאינו נושא אשה אחר י"ז בתמוז קודם ר"ח אב לא ימצא אולם פנוי אלא עד מספר חדשים והרהורי עבירה קשים מעבירה הילכך עדיף לנהוג כדעת מרן וגאוני ירושלים ואין להמנע מנישואין אלא מר"ח אב עד התענית והמחמיר בזה יוצא שכרו בהפסדו ושומע לנו ישכון בטח.

ובעניין איסור שמיעת שירים בימי בין המצרים כתב מרן שליט"א (שם בעמ' ר"ח):
בימי בין המצרים שהם מי"ז בתמוז עד ת"ב שמנהג כל ישראל להתאבל בהם על חורבן ביהמ"ק וכתב המג"א סי' תקנא סק"י שאסור לעשות ריקודים ומחולות בימים אלה וכ"כ האחרונים שם לפיכך בודאי שאסור ג"כ לשמוע בהם שירים עם כלי נגינה כמו שאסרו בהם חז"ל כמה ענינים של שמחה כמו לענין ברכת שהחיינו על פרי חדש שאין לברך בבין המצרים וכ"כ בשו"ת כפי אהרן לרבי אהרן אפשטיין סי' נב לאסור לשמוע שירים עם כלי שיר בימי בין המצרים, וכ"כ בשו"ת שבט הלוי ח"ח סי' קכז, וכ"כ בשו"ת מבשר טוב יו"ד סי' סג וכן העלה בשו"ת יחו"ד ח"ו סי' לד. וכ"כ בשו"ת אג"מ כרך ו' א"ח ח"ד סי' כא אות ד שגם למתירין לשמוע כלי זמר בזה"ז בימי הספירה יש לאסור וה"ה לאסור אף בימי בין המצרים ויש להחמיר גם לקטנים שהגיעו לחינוך מאחר שאבלות דרבים הוא וע"ע בשו"ת מנח"י ח"א סי' קיא ובשו"ת ציץ אליעזר חלק טו סי' לג אות ב.

ומבואר דאלו שני עניינים שונים והגם שנוהגים להקל בנישואין עד ר"ח, בשירים אין נוהגים להקל.
 
אתמול בשיעור אמרתי שדעת הרב יעקב יוסף שמותר לשמוע שירים עד ראש חודש דהא אם מותר להתחתן עד ראש חודש כ"ש שמותר לשמוע שירים
שאל אותי אחד שקשה לו אם אפשר לסמוך על זה
מה דעתכם
יש הבדל עצום בין חתונה לסתם שמיעת שירים. הטעם שכתוב הפוסקים בחתונה "שמא יקדימנו" וזה הטעם. מה שאין כן סתם לשמוע שירים בבית.
 
חזור
חלק עליון