• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תגובה להשגה בעלון בית נאמן על הערות מרן מופה"ד הראשל"צ שליט"א בענין אין חותמין בשתים

יצחק משען

Well-known member
בהיות שהיום נקלע לידי העלון הנ"ל [ולוטה בזה] וראיתי שם לחכם אחד ר' דוד עידן שכתב להשיב על הערת מרן חכם יצחק בכמה עניינים, והציג את הדברים כאילו האמת הפשוטה והברורה דלא כרבינו, ושוייה כמאן דטעי בדבר הלכה ח"ו, התבוננתי מעט במקורי ההלכות ונפליתי לראות איך דברים שכל כך הוא מציג אותם בפשיטות אינם פשוטים כלל ועיקר, אפילו במקורות שהוא הביא. ואני כותב כאן בלשון של זהורית ואשמח לחוות דעת הרבנים שליט"א.

א. בענין אין חותמין בשתים
הנה מקור הדין הזה בבית יוסף סימן רח שכתב בזוה"ל:
אמר ליה אביי לרב דימי ברכה אחת מעין שלש מאי היא א"ל על חמשת המינים הוא אומר ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם על המחיה ועל הכלכלה וכו'. בסוף פרק כיצד מברכין (מד.): כתב סמ"ג (עשין כז קיג ע"ד) ברוך אתה ה' וכו' ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה לשון זה כתב רבינו משה (פ"ג הי"ג) וכן תופס הלכות גדולות (ברכות ז ע"ג) עיקר לחתום על הארץ ועל המחיה ולא על המחיה ועל הכלכלה: ע"כ.
והנה מפורש בבית יוסף שהדגש הוא האם חותמים רק על המחיה, או מוסיפין גם ועל הכלכלה שכך לשונו "וכן תופס הלכות גדולות (ברכות ז ע"ג) עיקר לחתום על הארץ ועל המחיה ולא על המחיה ועל הכלכלה"
ומה משיב על כך החכם הנ"ל? אני מצטט
1672523806963.png
זאת אומרת שהרב משה לוי עם כל הכבוד לו מבין שהבית יוסף טעה [ח"ו] בהבנת הבה"ג והסמ"ג, ובאמת הדיון שלהם הוא על מי שהשמיט את המילים "על הארץ" וממילא אין בעיה לחתום בשתים, וכפי שיפה מגדיר זאת הרב הכותב הנ"ל, שאני שוב פעם מצטט:

1672523972893.png
והנה באמת ובתמים אני רוצה להבין האם הוא חושב שיש צדק בדבריו?
א. הרי הבית יוסף במפורש מבין שהדיון על המילים ועל הכלכלה, אז מה יפה כוחו של הרב משה לוי נגד הבנת הבית יוסף?
ב. התימה הגדולה ביותר איך הוא מתבטא בלי בושה "אין סיבה שלא נוכל לסיים על המחיה ועל הכלכלה וכו'", וממי הוא מסתייע? מרבי מאיר ועקנין זצ"ל שהיה גדול בדורו, אבל כידוע ששמועות רבות צצות בשמו רק בשנים האחרונות אחרי שהוא כנראה בא בחלום למישהו, או שנשמתו התעברה בו.
והוא ממשיך וכותב "אין שום סיבה הלכתית שלא לסיים ככה" וחוזר על זה עוד ועוד.
ועתה בואו נבדוק האם באמת אין "שום סיבה" לחתום ככה, או שלא ראה את הפוסקים שהביא הרב משה לוי בעצמו בברכת ה', שדוקא אותו אני יצטט כעת, ולא את יביע אומר או ילקוט יוסף, כדי שמישהו כאן יסביר לי אם הרב משה לוי בעצמו מביא שכל כך הרבה פוסקים כתבו שלא כהבנתו, איך אפשר להתבטא ולהתעלם מכולם ולומר אין שום סיבה הלכתית? והנה ציטוט מברכת ה' (ובכוונה השארתי את הטור הימיני שזה פוסקים שהזכירו גם על הכלכלה לטענתו [וצריך לבדוק בפנים], ובטור השמאלי מובא הפוסקים שלא להזכיר:
1672524584024.png

ולבל יחסר המזג אני מעתיק גם את יביע אומר חלק ח' סימן יא אות לא שמבין שכך דעת ג' עמודי הוראה:

בנוסח ברכת על המחיה, יש לחתום בא"י "על הארץ ועל המחיה", ולא יותר, וכדאיתא בברכות (מד א). וכן כתב הרמב"ם (בפ"ג מהל' ברכות הלכה יג). וכ"כ הרי"ף והרא"ש (סוף פרק כיצד מברכין). וכ"כ ראבי"ה ברכות (סימן קכא). והאור זרוע (סימן קפא). ובס' הרוקח (סימן שמא). ובס' פרדס הגדול (סימן עט - פ). וכן בסידור רש"י (סימן קיג). ובפסקי רבי אליהו מלונדריש (עמוד צא). והסמ"ג. ובחידושי הרא"ה (ברכות מד א). וכ"כ בעל המאורות שם. וכ"כ במחזור ויטרי (סימן עא). ובתשב"ץ (ס"ס שכב). ע"ש. ועוד. וכן פסק מרן בש"ע (סימן רח סעיף יב). ע"ש. וכתב החסד לאלפים (סימן רח ס"ק יא) שיש נוהגים לומר בחתימה "בא"י על המחיה ועל הכלכלה", ונ"ל שאין לחתום "על הכלכלה", שהרי אמרו בברכות (מט א) אין חותמין בשתים. וכן מפורש בבית יוסף בשם גדולי הפוסקים שהחתימה "על המחיה" בלבד, ולכן אין לחתום על הכלכלה. ע"כ. וכ"כ הרה"ג מהר"י סופר בכף החיים (סימן רח ס"ק נז) ושכן כתבו הגר"א והחיי אדם ועוד. ע"ש. ובסידורים האחרונים נדפס "על המחיה ועל הכלכלה". ונמשכו אחר מ"ש בספר בן איש חי. ולא צדקו בזה, שאין להניח הנוסח של כל רבותינו הראשונים ועמודי ההוראה ומרן הש"ע, ולתפוס נוסחא שיש לפקפק בה משום אין חותמין בשתים. וראיתי בשו"ת מעשה אברהם (סימן מא) שהביא דעת רובא דרבוותא שיש לחתום "על המחיה" בלבד, ותמה על מה שראה נוהגים לחתום על המחיה ועל הכלכלה, והרי אין חותמים בשתים, ומה ראו על ככה לעשות נגד כל הראשונים. ושוב נדחק מאד ליישב מנהגם, מפני שיש פוסקים אחרונים דס"ל שהחתימה על הארץ ועל מזונותיה וכו'. וכיון ששגור בפיהם לחתום "על המחיה ועל הכלכלה", וקשה להם לשנות מהרגלם, יש להניחם במנהגם. ע"ש. ואין דבריו מחוורים. והעיקר כמש"כ שיש לומר "על המחיה" בלבד, כדברי רבותינו הראשונים והאחרונים. ואין לשנות. וכן העלה בס' צלותא דאברהם (ויעש אברהם עמוד תקעו). ע"ש. וע"ע בשו"ת ישמח לבב (סימן ה אות טז). ע"ש.

ועל זה אני עומד מרעיד ותמה באמת ובתמים איך אפשר לכתוב שאין שום מניעה הלכתית לחתום על הכלכלה?


עוד הייתי רוצה לעמוד על המשך דבריו בענין הלוח, שדבריו בדעת מרן רבינו עובדיה הינם שקר גמור הניכר לעין כל, אבל מכיון שאין בידי לוח שלהם לבדוק אם זה באמת הפרש רק של 2 דקות אניח לכך עתה, על אף שבזמן ר"ת שהובא בעלון יש הפרש של כמעט 10 דקות בינם לאור החיים
 

קבצים מצורפים

  • 339-פרשת ויגש תשפג.pdf
    739.9 KB · צפיות: 15
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
וכעת מצאתי שעמד באורך על דברי הברכת ה' בעין יצחק חלק ב' עמ' תא. וכן בילקו"י פסח ג' עמ' רס. ותפילה ב' הנד"מ עמ' שצ. וחנוכה עמ' תג. ובשלחן המערכת חלק ב עמ' תה. ובשו"ת הראש"ל חלק ב' סימן ל. ועוד.
 
נערך לאחרונה:
הרי הבית יוסף במפורש מבין שהדיון על המילים ועל הכלכלה, אז מה יפה כוחו של הרב משה לוי נגד הבנת הבית יוסף?
זה בדיוק הוויכוח, הרב משה לוי זצ"ל הבין שהב"י רק הביא את הסמ"ג כעוד ספר שדן בנוסח הברכה (שצריך לומר "על הארץ") ולא כחולק (שהרי ל"כ "אבל כתב סמ"ג") ואף שזה קצת דוחק, מ"מ בהצטרף כמה מרבוותא שכן גרסו "על הכלכלה" (טור, אבודרהם, רא"ה) אולי יש מקום למי שנהג להחזיק במנהגו ומצוי מאד שבמנהגי נוסחאות נסמכים אפילו על שיטה אחת בכדי להחזיק הנוסח הנהוג ולא לשנות.
 
זה בדיוק הוויכוח, הרב משה לוי זצ"ל הבין שהב"י רק הביא את הסמ"ג כעוד ספר שדן בנוסח הברכה (שצריך לומר "על הארץ") ולא כחולק (שהרי ל"כ "אבל כתב סמ"ג")
גם אני חושב כדבריך, אבל לא ראיתי הדברים בשורשם, לכן לא התערבתי עד כה.
 
נערך לאחרונה:
זה בדיוק הוויכוח, הרב משה לוי זצ"ל הבין שהב"י רק הביא את הסמ"ג כעוד ספר שדן בנוסח הברכה (שצריך לומר "על הארץ") ולא כחולק (שהרי ל"כ "אבל כתב סמ"ג") ואף שזה קצת דוחק, מ"מ בהצטרף כמה מרבוותא שכן גרסו "על הכלכלה" (טור, אבודרהם, רא"ה) אולי יש מקום למי שנהג להחזיק במנהגו ומצוי מאד שבמנהגי נוסחאות נסמכים אפילו על שיטה אחת בכדי להחזיק הנוסח הנהוג ולא לשנות.
אתה עצמך מבין שזה לא פשט הבית יוסף, וגם אני לא הסתרתי את כל הראשונים שכן גורסים על הכלכלה, אבל בודאי שאי אפשר לומר בצורה כזו פשוטה וברורה שאין שום סיבה לא לחתום על הכלכלה, בעוד שזה נגד פשט הבית יוסף ונגד ההבנה בשלשת עמודי הוראה ורוב מנין ובנין של הראשונים
 
זה בדיוק הוויכוח, הרב משה לוי זצ"ל הבין שהב"י רק הביא את הסמ"ג כעוד ספר שדן בנוסח הברכה (שצריך לומר "על הארץ") ולא כחולק (שהרי ל"כ "אבל כתב סמ"ג") ואף שזה קצת דוחק, מ"מ בהצטרף כמה מרבוותא שכן גרסו "על הכלכלה" (טור, אבודרהם, רא"ה) אולי יש מקום למי שנהג להחזיק במנהגו ומצוי מאד שבמנהגי נוסחאות נסמכים אפילו על שיטה אחת בכדי להחזיק הנוסח הנהוג ולא לשנות.
מחילה, יש פשטות הדברים, ויש להעמיס....
המבואר ביבי"א הוא לפי מה שנראה פשטות הדברים בב"י. וז"פ וברור.
 
ברצוני להוסיף כאן הערה נוספת על מה שנכתב בעלון הנ"ל בענין זמן הנץ החמה [חשבתי גם להיכנס לסוגיא של בין השמשות דר"ת לפי הרמב"ם, אך מכיון שנצטרך הקדמות רבות לסוגיא זו אניח לה עתה]
וז"ל הכותב הרב עידן:
1672610743079.png
ובכן בראש ובראשונה הלכתי לחפש את הלוח הנ"ל לבדוק אם באמת זהו הפרש של 2 דקות בלבד, פתחתי בשבוע של ערב פסח, שבו הזמנים נוגעים לדאורייתא [באופן כללי], ובמיוחד צילמתי בצלמוניה את הלוח שלהם ושל אוה"ח, והנה הצלמים בפניכם
לוח (1).jpg
לוח (2).jpg
ובהסתכלות ראשונה באמת נראה שההפרש רק 2 דקות שהרי ביום ראשון הזריחה לפי אור החיים בשעה 6.33 ולהם 6.35
אבל מה לעשות שאנחנו לא גרים בבני ברק, ומקרא מלא צווח ואומר כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם, ובכן פנינו לבדוק עם זכוכית מגדילה מתי הזריחה בירושלים, וזה התוצאות:
לפי אור החיים ביום שבת 6.19 וחצי
ולפי הלוח השני 6.29
ז"א 9.5 דקות
ואמנם אפשר ליישב בדוחק שהזמן שכתוב למטה לאופק ירושלים זה ליום ראשון, וכל יום צריך להוסיף כ- 2 דקות, ולא בדקתי בכללים בלוח שמה אם זה כך.

וכעת נשאר לבדוק מה כתב בשארית יוסף שציטט, ואיני מוצא את הספר לעת עתה
וגם אם אכן כתוב שם כדבריו, הרי הוא מודה שמרן רבינו זצ"ל חזר בו, אז מה שייך להזכיר את שמו בדיעה שהוא עצמו לא אוחז ממנה?
ומונח בדעתי שיש בזה עוד אריכות דברים ותוספת טענות של מרן חכם יצחק וכעת עמד קנה במקומו
 
ברצוני להוסיף כאן הערה נוספת על מה שנכתב בעלון הנ"ל בענין זמן הנץ החמה [חשבתי גם להיכנס לסוגיא של בין השמשות דר"ת לפי הרמב"ם, אך מכיון שנצטרך הקדמות רבות לסוגיא זו אניח לה עתה]
וז"ל הכותב הרב עידן:
הצג קובץ מצורף 6711
ובכן בראש ובראשונה הלכתי לחפש את הלוח הנ"ל לבדוק אם באמת זהו הפרש של 2 דקות בלבד, פתחתי בשבוע של ערב פסח, שבו הזמנים נוגעים לדאורייתא [באופן כללי], ובמיוחד צילמתי בצלמוניה את הלוח שלהם ושל אוה"ח, והנה הצלמים בפניכם
הצג קובץ מצורף 6712
הצג קובץ מצורף 6713
ובהסתכלות ראשונה באמת נראה שההפרש רק 2 דקות שהרי ביום ראשון הזריחה לפי אור החיים בשעה 6.33 ולהם 6.35
אבל מה לעשות שאנחנו לא גרים בבני ברק, ומקרא מלא צווח ואומר כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם, ובכן פנינו לבדוק עם זכוכית מגדילה מתי הזריחה בירושלים, וזה התוצאות:
לפי אור החיים ביום שבת 6.19 וחצי
ולפי הלוח השני 6.29
ז"א 9.5 דקות
ואמנם אפשר ליישב בדוחק שהזמן שכתוב למטה לאופק ירושלים זה ליום ראשון, וכל יום צריך להוסיף כ- 2 דקות, ולא בדקתי בכללים בלוח שמה אם זה כך.

וכעת נשאר לבדוק מה כתב בשארית יוסף שציטט, ואיני מוצא את הספר לעת עתה
וגם אם אכן כתוב שם כדבריו, הרי הוא מודה שמרן רבינו זצ"ל חזר בו, אז מה שייך להזכיר את שמו בדיעה שהוא עצמו לא אוחז ממנה?
ומונח בדעתי שיש בזה עוד אריכות דברים ותוספת טענות של מרן חכם יצחק וכעת עמד קנה במקומו
חדא, צריך לבדוק ששני הלוחות לפי אותה צורת חישוב, או של נץ החמה הנראה או המישורי.
ותו, בלוח של ישיבת כסא רחמים, בשורה התחתונה כתוב שהזריחה בירושלים בשעה 6:29, ובצד שמאל של הלוח כתוב שהזמנים הם ליום ראשון, ובשאר ימות השבוע יש להקדים או לאחר לפי הענין, ובטור הימני של הזריחה ביום ראשון הזריחה היא ב6:35 ובשבת ב6:28 נמצא פער בין יום ראשון לשבת של 7 דקות, ואם כן, תוריד 7 דקות מהשורה התחתונה שהיא 6:29 יוצא בשבת 6:22, ואילו בלוח אור החיים הזריחה היא ב6:19 וחצי, נמצא הפער 2 וחצי דקות.
 
חדא, צריך לבדוק ששני הלוחות לפי אותה צורת חישוב, או של נץ החמה הנראה או המישורי.
ותו, בלוח של ישיבת כסא רחמים, בשורה התחתונה כתוב שהזריחה בירושלים בשעה 6:29, ובצד שמאל של הלוח כתוב שהזמנים הם ליום ראשון, ובשאר ימות השבוע יש להקדים או לאחר לפי הענין, ובטור הימני של הזריחה ביום ראשון הזריחה היא ב6:35 ובשבת ב6:28 נמצא פער בין יום ראשון לשבת של 7 דקות, ואם כן, תוריד 7 דקות מהשורה התחתונה שהיא 6:29 יוצא בשבת 6:22, ואילו בלוח אור החיים הזריחה היא ב6:19 וחצי, נמצא הפער 2 וחצי דקות.
אני מודה לך שהארת את עיני, שצדקתי בהשערתי [שהיתה נראית דוחק בעיני] שהזמנים הם ליום ראשון, לא ראיתי את ההערה שכתובה בצד שמאל
ואם כנים אנו בזה צריך להבין על מה תלונתו של מרן? על 2 דקות? וכי השעונים שלנו כל כך מדוייקים בתכלית הדיוק? וכזאת יותר קשה לי על הדיוק של אור החיים לחצאי דקות , למי יש נפק"מ בזה?
 
אני מודה לך שהארת את עיני, שצדקתי בהשערתי [שהיתה נראית דוחק בעיני] שהזמנים הם ליום ראשון, לא ראיתי את ההערה שכתובה בצד שמאל
ואם כנים אנו בזה צריך להבין על מה תלונתו של מרן? על 2 דקות? וכי השעונים שלנו כל כך מדוייקים בתכלית הדיוק? וכזאת יותר קשה לי על הדיוק של אור החיים לחצאי דקות , למי יש נפק"מ בזה?
בזה אני מסכים איתך, שא"צ לדקדק כ"כ, ובפרט שלא יראה כאילו חלילה עובדים לחמה...
 
אבל בודאי שאי אפשר לומר בצורה כזו פשוטה וברורה שאין שום סיבה לא לחתום על הכלכלה
באמת זה הוויכוח איתם, מילא היו כותבים "האומר כן יש לו על מי לסמוך" או "אין למחות בידו" ניחא, אבל מה שמפרסמים בעוז שיש לנהוג כן לכתחילה הוא הבל ורעות רוח.
גם מרן שליט"א מעיר כמוש"כ, ומוסיף לשאול למה הציבור נוקט הרבה חומרות וכשמגיע להלכה הזאת פתאם אינו מחמיר.
 
על שאלת על המחיה ועל הכלכלה כבר דברנו על זה כאן ולא זכיתי לקבל תשובה הולמת
לגבי הפשט בב"י דברי הרב משה לוי נכונים, אלא שהב"י בא לאפוקי שני דברים. האחד, שלא להשמיט על הארץ. והשני שלא לומר על המחיה ועל הכלכלה
אבל לא מוזכר בשום ראשון ובב"י שמי שיאמר על הארץ על המחיה ועל הכלכלה עובר באיסור של חותם בשתים

לגבי התוארים, הב"י ברוב מוחלט מסתפק בלשון מורנו ולכל היותר מוסיף ז"ל. בלי כל התארים של מרן מופה"ד רשכבה"ג שהתפשט היום (כבר אמר הרב גלינסקי שכל התארים נקבעים ע"י מערכת העיתון וד"ל) שלא תבינו אותי לא נכון, גם אני אומר מרן וכו' אבל מצד אחד לא צריך על פעם להגזים בתארים, מצד שני לא צריך להעיר על זה

לגבי זמן הנץ, כבר האריך בשו"ת הרשל"צ לדחות את הרב איש מצליח
 
שוב האיר ה' את עיני ומצאתי את דברי מרן רבינו הגדול מופת הדור והדרו שליט"א בילקוט יוסף תפילה א' שביאר מדוע לא ניחא ליה באיחור של ה2 דקות שבלוח הנ"ל
1672687670338.png
1672687721710.png
 
ובאגב ראוי להעיר לאוצר החכמה (@אהרן כהן ) שאולי יכניסו גם את המהדורות הקודמות של הילקו"י כיון שאני יש לנו בביהמ"ד את מהדורת תשס"ד ושם מסכים הולך לשיטת החישוב של כס"ר ולא מצאתי את נפשי להבין על מה יצא הקצף, עד שמצאתי את הציטוט הנ"ל
ושמא יוכל ידידינו המפואר @בנימין לוריא להעלות לכאן את השיעור או העלון שבו דיבר מרן אודות הלוח הנ"ל שממנו נוכל להבין יותר מהן טענותיו
 
ובאגב ראוי להעיר לאוצר החכמה (@אהרן כהן ) שאולי יכניסו גם את המהדורות הקודמות של הילקו"י כיון שאני יש לנו בביהמ"ד את מהדורת תשס"ד ושם מסכים הולך לשיטת החישוב של כס"ר ולא מצאתי את נפשי להבין על מה יצא הקצף, עד שמצאתי את הציטוט הנ"ל
ושמא יוכל ידידינו המפואר @בנימין לוריא להעלות לכאן את השיעור או העלון שבו דיבר מרן אודות הלוח הנ"ל שממנו נוכל להבין יותר מהן טענותיו
הענין טופל על ידינו.
לא יוכנסו עוד מהדורות.
אבל גם לא יוציאו מהדורות קיימות גם כשיצאו מהדו' חדשות.
ומעתה כל ילקו"י החדשים יקראו "מהדרה חדשה".
 
שוב האיר ה' את עיני ומצאתי את דברי מרן רבינו הגדול מופת הדור והדרו שליט"א בילקוט יוסף תפילה א' שביאר מדוע לא ניחא ליה באיחור של ה2 דקות שבלוח הנ"ל
הצג קובץ מצורף 6731
הצג קובץ מצורף 6732
עתה מצאתי ספר נוסף שלא היכרתיו עד הנה, למרות שהמחבר הגר"פ זביחי שליט"א מיודענו עשרות שנים, שציטט את כל דברי הילקו"י, והוסיף לחדד את הנקודה מה הבעיה להוסיף "רק 2 דקות"
1672692997533.png
ודברי הילקו"י נכפלו גם בקצרה בהל' ספירת העומר עמ' תרצט. פורים רפב. שו"ת הראשל"צ ב ו.
 
שבוע טוב אליהו הנביא זכור לטוב
גם השבת נגלה לעיני העלון הנ"ל וראיתי שם שרצה לרפאות שבר על נקלה, ואעתיק לשונו כצלמה ודמותה
1674333799690.png1674333815406.png
והנה אם כוונתו למרן רבינו שליט"א איני זוכר אם אמר שמכשילים את הרבים [ואולי החתן המפואר @בנימין לוריא יוכל להציג לנו את דבריו], דכמו שכתבתי וביארתי היטב גם הוא מעיקרא סבר כן, אלא שכעת נתבררה המציאות ולמה לשנות מהזמן הנראה במציאות. ועוד שמי אמר לו שלא קראו את התשובה של אבא?

עוד רציתי לעמוד על מה שהאריך שם להראות ששיטת רבי חיים מבריסק אינה להלכה [ומהשיעור של מרן הערב הבנתי שגם זה קשור אליו. ואיני זוכר ששמעתי ממנו התבטאות בזה, ואודה למי שיוכל להבינני]
ומלבד שכל דבריו שם לכאורה אינם ממין הטענה במחילת כבודו, דמה הקשר שאם בכמה הלכות לא פסקו הלכה כהגר"ח מבריסק שזה אומר שכל השיטה שלו אינה להלכה? הרי זו דרכה של תורה שלפעמים חולקים ולפעמים מסכימים. ואם נתחיל לדקדק בצורה כזו נצטרך ח"ו לומר כן על ב"ש ועל ר"א וכו' וכו', שבודאי שזה לא ניתן להיאמר.
ועוד שהעורכים שם עושים חוכא ואיטלולא מדברי רבם, שהוא מביא ראיה ממור אביו הי"ד שהעיר הלכה דלא כהגר"ח, שזה מראה שדבריו לא להלכה, והם באים ומעירים בדיוק להיפך, שכן ההלכה כמוהו, והפילו את הפיתה בבירא, שלפי השיטה הזו יוצא דאדרבא שיטת האיש מצליח היא זו שלא נכונה...
וז"ל ההערה שם:
1674334349998.pngוצ"ע
גם יש לי לעמוד כעין זה על שאר "הראיות" שם שכולם לכאורה לא מכריחות כלום על עצם שיטת הגר"ח מבריסק,
וגם בכלל אני תמה האם צריך שדבריו יהיו להלכה בשביל ששיטתו תהיה נכונה? הרי גם רש"י עצמו כתבו בעלי הכללים שבפירושו אינו "פוסק " אלא מפרש, וכי בגלל זה נפסול את הלימוד ברש"י
ועוד שכפי שזכורני הגר"ח מבריסק היה פוסק בסכינא חריפא בעת הצורך
והוא עצמו אמר ששיטת לימודו נועדה למשוך את לב הבחורים לחדוותא דשמעתתא שלא ילכו לחצוב בורות נשברים ח"ו, וזו המציאות שאני רואה היום בבחורים "שלומדים" שהפלפולים האלה משמחים ומאתגרים אותם , לעומת שיטת הלימוד שלנו הספרדים מקדם קדמתא שרוב הבחורים לא מתחברים אליה לצערינו

עוד היה לי להעיר הערה על מילתא דתמיהא לי טובא שראיתי בעלון שם שמעיד על עצמו שאינו לומד בספר חזון איש
1674335116081.png1674335135643.png
ולא שיש לי בעיה במה שאחרים לומדים או לא לומדים, אבל דבר קטן אני לא מבין איך אדם יכול להכריז על עצמו בפה מלא אני יודע לפסוק ולי יאה נזר הפסיקה, אם הם מדלגים על פוסק בסיסי כמו מרן החזון איש?
הנה הציטוט
1674336764934.pngוצע"ג.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזור
חלק עליון