• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הערה על ילקו"י על המחיה ועל הכלכלה

קורסיה

Well-known member
בילקו"י חנוכה עמוד תד כתב כמה פעמים שאם חותם על המחיה ועל הכלכלה הו"ל חותם בשתים. וכתב שכן מפורש ברוקח (ס' שמ).

אך יש להשיב בפשטות, שהרוקח כתב שני דברים. ראשית, כתב את הנוסח של מעין שלש. ושוב הוסיף עוד הלכה, שאין חותמין בשתים, ועל זה הקשה מדוע מברכים מקדש השבת ישראל וראשי חדשים. ע"ש. אך זה שכתב אין חותמים בשתים אין זה סיבה מדוע הנוסחא שלו היא רק על המחיה. אלא הלכה בעלמא. (העלתי שני דפוסים של הרוקח. אחד מהם דפו"ר ששם ממש מוכח שאלו שני הלכות שונות)
אמנם יש כמה אחרונים (בודדים) שהבינו שיש בזה משום חותמים בשתים, (אבל לא כל האחרונים שכתבו לחתום על המחיה זה בגלל שאין חותמים בשתים כמו המשנ"ב ס' רח ס"ק נ ושעה"צ ס"ק נב, שלא הזכיר כלום מאין חותמים בשתים). אך כאמור בראשונים זה לא כתוב, ולכל היותר זה בסך הכל נוסחאות שונות.

ואפשר להסביר עוד, שלשון של מחיה וכלכלה דומות הן. דז"ל סידור רש"י (ס' קיג) - פותח על המחיה ועל הכלכלה וכו'. מחיה כלומר שאדם חי בהן, כלכלה זן ומשביע את הגוף דמיני מזון הוא הואיל ובשלן. וחותם על הארץ ועל המחיה בשבח הארץ וכמעין פתיחה.
וכן הוא במחזור ויטרי (ס' עא) ופותח על המחיה ועל הכלכלה ועל ארץ חמדה. מחיה על דבר שאדם חי בהם. כלכלה זו שביעת הגוף. דמיני מזון הוא. הואיל ובישלו. וחתים על הארץ ועל המחיה בשבח הארץ וכמעין פתיחה. עכ"ל.
יוצא מזה, שמחיה וכלכלה שני מיני מזון הן, אלא ששונים במקצת.

ובמחזור ויטרי (ס' קסא) בביאור נשמת כל ח"י וכן ברוקח (ס' פח) כתבו פירושים אחרים. ויוצא מדבריהם שלשון כלכלה יכול להתפרש כדברי מאכל שהגוף שבע מהם. ויכול להתפרש גם כפרנסה לכל צרכיו של האדם, או מלשון נשיאות עול ופרנסה של אחרים.
ונלענ"ד לומר, שתלוי הדבר באיזה הקשר נמצאת התיבה. אם המצא תמצא בהקשר של מיני מאכל וכד' יהיה פירושו כמיני מזון. ואם תמצא כביטוי כללי, יהיה פירושו כפרנסה לכל צרכיו.

אשר על כן, אתי שפיר דברי רבותינו הראשונים שגרסו על המחיה ועל הכלכלה ולא חששו לאיסור חתימה בשתים. משום שגם מחיה וגם כלכלה הם מיני מאכל, רק שמחיה פירושו מאכלים המחויבים לחיוּת האדם כמים ולחם. וכלכלה הם כל דבר המשביע את הגוף. א"כ אין בזה איסור של חותם בשתים.
 

קבצים מצורפים

  • רוקח על המחיה.pdf
    2.2 MB · צפיות: 8
  • רוקח דפו''ר.pdf
    5.6 MB · צפיות: 10
רק לציין, שגם אם א"א להבין כך ברוקח, מ"מ הדין לא ישתנה.

ביבי"א ח"ח סי' י"א (אות ל"א) כתב:
בנוסח ברכת על המחיה, יש לחתום בא"י "על הארץ ועל המחיה", ולא יותר, וכדאיתא בברכות (מד א). וכן כתב הרמב"ם (בפ"ג מהל' ברכות הלכה יג). וכ"כ הרי"ף והרא"ש (סוף פרק כיצד מברכין). וכ"כ ראבי"ה ברכות (סימן קכא). והאור זרוע (סימן קפא). ובס' הרוקח (סימן שמא). ובס' פרדס הגדול (סימן עט - פ). וכן בסידור רש"י (סימן קיג). ובפסקי רבי אליהו מלונדריש (עמוד צא). והסמ"ג. ובחידושי הרא"ה (ברכות מד א). וכ"כ בעל המאורות שם. וכ"כ במחזור ויטרי (סימן עא). ובתשב"ץ (ס"ס שכב). ע"ש. ועוד. וכן פסק מרן בש"ע (סימן רח סעיף יב). ע"ש. וכתב החסד לאלפים (סימן רח ס"ק יא) שיש נוהגים לומר בחתימה "בא"י על המחיה ועל הכלכלה", ונ"ל שאין לחתום "על הכלכלה", שהרי אמרו בברכות (מט א) אין חותמין בשתים. וכן מפורש בבית יוסף בשם גדולי הפוסקים שהחתימה "על המחיה" בלבד, ולכן אין לחתום על הכלכלה. ע"כ. וכ"כ הרה"ג מהר"י סופר בכף החיים (סימן רח ס"ק נז) ושכן כתבו הגר"א והחיי אדם ועוד. ע"ש. ובסידורים האחרונים נדפס "על המחיה ועל הכלכלה". ונמשכו אחר מ"ש בספר בן איש חי. ולא צדקו בזה, שאין להניח הנוסח של כל רבותינו הראשונים ועמודי ההוראה ומרן הש"ע, ולתפוס נוסחא שיש לפקפק בה משום אין חותמין בשתים. וראיתי בשו"ת מעשה אברהם (סימן מא) שהביא דעת רובא דרבוותא שיש לחתום "על המחיה" בלבד, ותמה על מה שראה נוהגים לחתום על המחיה ועל הכלכלה, והרי אין חותמים בשתים, ומה ראו על ככה לעשות נגד כל הראשונים. ושוב נדחק מאד ליישב מנהגם, מפני שיש פוסקים אחרונים דס"ל שהחתימה על הארץ ועל מזונותיה וכו'. וכיון ששגור בפיהם לחתום "על המחיה ועל הכלכלה", וקשה להם לשנות מהרגלם, יש להניחם במנהגם. ע"ש. ואין דבריו מחוורים. והעיקר כמש"כ שיש לומר "על המחיה" בלבד, כדברי רבותינו הראשונים והאחרונים. ואין לשנות. וכן העלה בס' צלותא דאברהם (ויעש אברהם עמוד תקעו). ע"ש. וע"ע בשו"ת ישמח לבב (סימן ה אות טז). ע"ש.

כלומר, אחר שרואים שהנוסחא בהרבה ראשונים ואחרונים היא בלי "ועל הכלכלה". יש לומר רק "על המחיה". ובנוסף, מרן זצ"ל הביא שיש צד (עכ"פ לדעתו) שיש בכך בעיה שאין חותמין בשתים, אך לא שרק מחמת טעם זה אין אומרים "ועל הכלכלה".

* עכ"פ עדיין שאלתך היא שלכאורה יש מקום לדון על מה שלמד להדיא בילקו"י שזו היא דעת הרוקח.
1671589161171.png
וכן על מה שהעיר בילקו"י:
1671588960903.png
ואולי אצל מרן שליט"א יש נוסח ברוקח שכתוב אות ו'. ועכ"פ גם אם הנוסח הנכון הוא כפי שהבאת, מ"מ הדין לא ישתנה.
ועכ"פ גם בצורה שזה נכתב אפשר להבין שכתב "אין חותמין בשתים" כטעם למש"כ לחתום "על המחיה". וכמש"כ במק"א:
1671589462023.png
וכ"כ במק"א:
1671591471978.png
[וא"כ אולי גם הנוסח שהיה לפניו הוא בלי האות ו', אך כך הבין ברוקח].
וכן:
1671589739441.png
1671589784913.png

לגבי הנכתב ש"מחיה" ו"כלכלה" הם דומות וכו', כבר האריך בכמה מקומות להסביר בזה. (עין יצחק ח"ב עמ' ת"א. ילקו"י פסח ח"ג סי' תע"ג ס"ג. ואולי גם בשלחן המערכת ח"ב אות קכ"ט ובעוד מקומות)

1671591700952.png
 
ועכ"פ גם בצורה שזה נכתב אפשר להבין שכתב "אין חותמין בשתים" כטעם למש"כ לחתום "על המחיה". וכמש"כ במק"א:
הצג קובץ מצורף 6531
וכ"כ במק"א:
הצג קובץ מצורף 6541
[וא"כ אולי גם הנוסח שהיה לפניו הוא בלי האות ו', אך כך הבין ברוקח].
אחה"מ לענ"ד מאד קשה לפרש כך בדעת הרוקח, וכ"ש לכתוב שכך מבואר להדיא ברוקח. ודברי הרב @קורסיה צדקו, וצ"ע.
 
אם אין ראשון אחד שביאר שלחתום על המחיה ועל הכלכלה יש בו איסור, למה צריך להעמיס את זה בדבריהם ולעשות מחלוקת קיצונית
פשוט נבאר שאין איסור, ומחיה וכלכלה שניהם לשון של מיני מאכל
וכל 'מחלוקת' הראשונים אינה מחלוקת הלכתית, אלא שינויי נוסחאות בלבד כמו כל שינויי הנוסחאות שיש בסידור
 
אם אין ראשון אחד שביאר שלחתום על המחיה ועל הכלכלה יש בו איסור, למה צריך להעמיס את זה בדבריהם ולעשות מחלוקת קיצונית
פשוט נבאר שאין איסור, ומחיה וכלכלה שניהם לשון של מיני מאכל
וכל 'מחלוקת' הראשונים אינה מחלוקת הלכתית, אלא שינויי נוסחאות בלבד כמו כל שינויי הנוסחאות שיש בסידור
גם על הצד שאף אחד מהראשונים לא כתב את זה להדיא, אנחנו יכולים להבין את זה לבד, וכמו שהבאתי לעיל מהיבי"א שכתב כן כביכול מדעתו.
וא"כ אנחנו מבינים שיש בזה בעיה.
ובנוסף, גם יש שינוי מהנוסח המקובל והנוסח שכתבו עשרות ראשונים ואחרונים.
מי אמר שזו מחלוקת כ"כ קיצונית? כבר כתב בילקו"י שהעיקר לא לומר לחתום כך 'לכתחילה', וכן כתב בילקו"י:
1671614698975.png
 
חזור
חלק עליון