• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הערה ע"ד הילקו"י הל' יו"ט עמ' רצ'

הנה בילקו"י שם כ' וז"ל: ואף שיש מי שמיקל בעיקר איסור סחיטה ביו"ט, ע' למהרש"ל (בים של שלמה פ"ק דביצה ס"ס לט) שהביא מהסמ"ג שכתב וז"ל: ראיתי כתוב בה"ג קדמנאה דרבינו האי גאון שרי למעבד ביו"ט מידי דאשתי ביומיה כמיפא ובשולא, וליכא למיחש משום סחיטה, ושריוה רבנן במתיבתא. ע"כ. וכתב ע"ז שאינו רואה היתר סחיטה ביו"ט. ע"כ. ודבריו ברורים שיש לאסור לדידן, וכמבואר בשבת (קמה: מדפי הגמ', ס: מדפה"ר) וברי"ף שם, שאיסור סחיטה נוהג גם ביו"ט. וכ"פ בשו"ת בית אב"י (ח"ד סי' ט). ע"ש.

ולכא' תמוה דברי"ף שם איתא בהיפך וז"ל: "אמר רב יהודה אמר שמואל סוחט אדם אשכול של ענבים לתוך הקדרה אבל לא לתוך הקערה: פירוש הקדרה יש בה אוכל הלכך הוה ליה משקה הבא לאוכל וכאוכל דמי, והקערה אין בה אוכל ולפיכך הוה ליה משקה ואסור. איכא מאן דאמר האי מימרא לענין יום טוב איתמר ולא בשבת דהא קי"ל במתניתא אין סוחטין את הפירות להוציא מהן את המשקין ואם יצאו מעצמן אסורין, ואוקימנא בזיתים וענבים דבין למשקין ובין לאוכלין היוצא מהן אסורין. ולפיכך לא מיתוקם האי מימרא דשמואל אלא ביום טוב. וכן מצינו בעל הלכות פסוקות שכתבה ביום טוב. ואיכא מאן דאמר האי מימרא דשמואל בשבת היא ומוקים לה למתניתין בסוחט לתוך הקערה דהוו להו משקין אבל לתוך הקדרה סוחט כדשמואל, ודוקיא דדייק מיניה רב חסדא בלחוד הוא דהויא ביום טוב וכן הדעת נוטה" עכ"ל.

ומבואר דמסקנתו היא להיפך שאיסור סחיטה אינו נוהג ביו"ט רק בשבת. [כה"ק לי א' הת"ח מעיה"ק אשקלון].
 
חזור
חלק עליון