כנודע, הרמב"ן ותלמידיו כתבו כדעת ר"ת בענין השקיעה וצה"כ.
המקום בו אנו יודעים בודאות שנהגו מקדמת דנא כדעת הגאונים הוא בארצות המזרח, וכעדות מהר"ם אלאשקר הידועה.
אולם מתברר שגם בספרד נהגו כדעת הגאונים.
מצורף קטע מ'בתוך המשפחה' של חג הפסח, בכתבה על האנוסים בספרד, ובין היתר נכתב שם כך:
רואים שהיו מסתכלים כפשוטו בשמים ומחפשים ג' כוכבים כדי להוציא את השבת.
לסברת ר"ת הדבר לא יתכן, שהרי השמים מלאים בכוכבים בזמן יציאת השבת, והקובע הוא החשכה מוחלטת של השמים, וצריך להסתכל בצד המערבי ולראות שכולו חשוך ואין שום אדמומית. או לחילופין לספור 4 מיל מזמן השקיעה.
מדברי חז"ל אין קושיא, שהרי הם גם אמרו ג' כוכבים, משום שיתכן לומר [בדוחק] שהיו בקיאים בדיוק באיזה כוכבים להסתכל, אולם המנהג הנ"ל בספרד היה נחלת הכלל ולא נחלת חכמים גדולים, והציבור הפשוט לא יכול להבחין בג' כוכבים בינוניים בזמן ר"ת, כמו שהיום 'אף אדם בעולם' לא יכול להבחין בזה.
וא"כ מוכח מיניה שהיו נוהגים כדעת הגאונים.
ואפשר לבאר ב' ביאורים.
או שהמנהג הקדום היה כדעת הגאונים, ולא שעו לדברי הרמב"ן וסיעתו שכתבו כדעת ר"ת
או שגם בדעת הרמב"ן וסיעתו הפירוש הוא כמו הגאונים, וכמו שכתבו ת"ח רבים בדור האחרון, והביאו לכך סימוכין, וזוהי ראיה עצומה לשיטתם.
המקום בו אנו יודעים בודאות שנהגו מקדמת דנא כדעת הגאונים הוא בארצות המזרח, וכעדות מהר"ם אלאשקר הידועה.
אולם מתברר שגם בספרד נהגו כדעת הגאונים.
מצורף קטע מ'בתוך המשפחה' של חג הפסח, בכתבה על האנוסים בספרד, ובין היתר נכתב שם כך:
רואים שהיו מסתכלים כפשוטו בשמים ומחפשים ג' כוכבים כדי להוציא את השבת.
לסברת ר"ת הדבר לא יתכן, שהרי השמים מלאים בכוכבים בזמן יציאת השבת, והקובע הוא החשכה מוחלטת של השמים, וצריך להסתכל בצד המערבי ולראות שכולו חשוך ואין שום אדמומית. או לחילופין לספור 4 מיל מזמן השקיעה.
מדברי חז"ל אין קושיא, שהרי הם גם אמרו ג' כוכבים, משום שיתכן לומר [בדוחק] שהיו בקיאים בדיוק באיזה כוכבים להסתכל, אולם המנהג הנ"ל בספרד היה נחלת הכלל ולא נחלת חכמים גדולים, והציבור הפשוט לא יכול להבחין בג' כוכבים בינוניים בזמן ר"ת, כמו שהיום 'אף אדם בעולם' לא יכול להבחין בזה.
וא"כ מוכח מיניה שהיו נוהגים כדעת הגאונים.
ואפשר לבאר ב' ביאורים.
או שהמנהג הקדום היה כדעת הגאונים, ולא שעו לדברי הרמב"ן וסיעתו שכתבו כדעת ר"ת
או שגם בדעת הרמב"ן וסיעתו הפירוש הוא כמו הגאונים, וכמו שכתבו ת"ח רבים בדור האחרון, והביאו לכך סימוכין, וזוהי ראיה עצומה לשיטתם.