• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תכונות נפש האדם מתוך חז"ל - מרכזי.

לכל חברי הפורום היקרים!!!
אמרתי נפתח כאן מקורות מרבותנו נ"ע בדרכי פעולת נפשו של האדם ותכונותיה.

ובכך נדע אין להתמודד ולהתקדם בחיים על דרך הישר.
אשמח אם חברי הפורום יעלו כאן מתוך ידיעתם הרמה ויביאו לנו מקורות.
[
ואולי כדאי לעשות את זה לפורומים קטנים בכול נקודה ונקודה
(כדוגמת כעס, עצלות, ועוד. ומאידך שמחה, ואמונה, ודעת האדם, ועוד, ושאר חכמת הנפש)
]
ההצלחה שלנו בעבודת ה' יכולה להצליח אם נפתח נושא זה.

וזה חילנו בעזרת ה'.
 
לכל חברי הפורום היקרים!!!
אמרתי נפתח כאן מקורות מרבותנו נ"ע בדרכי פעולת נפשו של האדם ותכונותיה.

ובכך נדע אין להתמודד ולהתקדם בחיים על דרך הישר.
אשמח אם חברי הפורום יעלו כאן מתוך ידיעתם הרמה ויביאו לנו מקורות.
[
ואולי כדאי לעשות את זה לפורומים קטנים בכול נקודה ונקודה
(כדוגמת כעס, עצלות, ועוד. ומאידך שמחה, ואמונה, ודעת האדם, ועוד, ושאר חכמת הנפש)
]
ההצלחה שלנו בעבודת ה' יכולה להצליח אם נפתח נושא זה.

וזה חילנו בעזרת ה'.
יש כבר ספרי מוסר לרוב, וכן ספרים של רבני אחרוני זמנינו בהרבה נושאים של דברי מוסר, כפי שתראה במדור של הספרים החדשים כאן בפורום.
נשמח שתפרט עוד על התועלת להביא כאן דברים.
 
ראיתי השבוע רעיון נפלא [אולי בספר אור אליהו הלכות פסח שהיה לנגד עיני כמה שעות בהיותי בפתח תקוה, וכאן בגלילותנו באינו נמצא] שכל מידה רעה אפשר להשתמש בה לטובה כידוע, אך הרעיון בזה הוא שעל ידי השימוש במידה הרעה לטובה גורמים לאותה מידה רעה להתבטל מן העולם
כגון מידת הגאוה אם משתמשים בה לקדושה ויגבה לבו בדרכי ה', וכן קנאה, וכן כעס וכו', זה יגרום שלא יהיה את המידות האלה בצד הרע
ולכן כשלומדים חברותא חייבים שהלימוד יהיה בדרך של ויכוח ומחלוקת שבהתחלה לא מסכימים על כלום ומנסים לפרוך את ההבנה של השני עד שהוא משכנע אותך, וזה יגרום שלא יהיה בעולם מחלוקת שלא לשם שמים!
 
אדם אחרי אמו

"וינחם יצחק אחרי אמו" (בראשית פרק כד) פרש"י דרך ארץ כל זמן שאמו של אדם קיימת כרוך הוא אצלה, ומשמתה הוא מתנחם באשתו. נלמד מכאן את שטבע האדם הוא הדרך ארץ, יש קשר הנפשי בן אדם לאמו, גם שהוא גדול בגילו ונשוי שהרי יצחק היה בן ארבעים בקחתו את רבקה בכו"ז הוא קשור באמא שלו, וכאשר אמו מתה עליו אשתו ממלאת את מקומה. אדם מחפש שידוך בסגנון של הבית בו גדל הוא מתנהג כמו אביו באורח חיים ורוצה שאשתו תהיה כמו אמו, ולכן כאשר אמו נפטרה הוא מתנחם באשתו שתמשיך את האורח חיים בו גדל.

אבל אין כאן בגדר אהבת אדם לאמו שזה מזמן הנשואין עובר לאשתו וכמו שכתב בפרקי דרבי אליעזר (פרק לב) רבי יוסי אומר שלש שנים עשה יצחק אבל על שרה אמו, לאחר שלש שנים לקח את רבקה ושכח אבל שרה אמו, מכאן אתה למד עד שלא לקח אדם אשה אהבתו הולכת אחרי הוריו, לקח אשה אהבתו הולכת אחרי אשתו, שנאמר "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו" וכי יעזוב איש את אביו ואת אמו ממצות כיבוד, אלא שאהבת נפשו דובקת אחרי אשתו שנאמר ודבק באשתו. ע"כ. [וצריך להבין שהרי אין אבלות יותר משנה (), ואם כן איך יצחק נהג אבלות שלוש שנים. אלא שהוא נהג אבלות על החסרון של אמו במה שהוא כרוך אצלה, שהיה לו אותה מדרגה שחסר לו אין לו נחמה, אבל שנשא את רבקה היא הנחמה שלו ולכן לא עשה כבר אבל על רבקה אמו.]​
 
הרגשה טובה לעבודת ה'

מובא בספר מהרי"ל בליקוטים אות פג' - "אמר שמעידים על ר"ת שהיה רוצה ללמוד תמצית מהלכה חמורה היה נותן לפניו תל של זהובים לשמוח בהם ונתרחב ליבו ולמד בכח" עכ"ל !
(ובגמ' שבת (ל:) רבה מקמי דפתח להו לרבנן בשמעתתא אמר מילתא דבדיחותא, ובדחי רבנן. ופרש"י רש"י ובדחי רבנן. נפתח לבם מחמת השמחה. וכן כתב רבינו בחיי (בראשית א כא) "ומן הידוע כי ברבות השמחה, יתחזק הכח השכלי שיש בנפש, ויהיה יותר מובן להשיג המושכלות. ע"ש. וכתב רבי חיים ויטאל בעת שעוסק בתורה שיהיה בחשק גדול ונמרץ בהתלהבות עצום" והחיד"א בחומת אנך (תהלים ק) כתב רבינו מהרח"ו ז"ל שהגיד לו רבינו האר"י ז"ל שלא זכה לידיעתו ולהשגתו הגדולה אלא בשביל השמחה, שהיה שמח בלימוד ועשיית המצות. ובספר חרדים (הקדמה למצות ד). כתב המהר"ל "כי בדיחת הדעת היא סיבה גדולה לתלמוד תורה". והמאירי (שבת ל:) אין השכינה שורה מתוך עצבות וכתב "שהעצבון מטמטם את הלב וסותם שבילי ההכנה")
 
עצלות

מסילת ישרים (פרק ו' בביאור מידת הזריזות) "ותראה כי טבע האדם כבד מאד, כי עפריות החמריות גס, על כן לא יחפוץ האדם בטורח ומלאכה. ומי שרוצה לזכות לעבודת הבורא יתברך, צריך שיתגבר נגד טבעו עצמו ויתגבר ויזדרז, שאם הוא מניח עצמו ביד כבדותו, ודאי הוא שלא יצליח. והוא מה שאמר התנא (אבות ה, כ): הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים. וכן מנו חכמים ז"ל (ברכות לב, ב): בדברים הצריכים חיזוק, תורה ומעשים טובים. ומקרא מלא הוא (יהושע א, ז): חזק ואמץ מאד לשמר לעשות ככל התורה אשר צור משה עבדי, כי חיזוק גדול צריך למי שרוצה לכפות הטבע אל הפכו".

כתוב במשלי (כ"א כ"ה) "תאות עצל תמיתנו, כי מאנו ידיו לעשות". מבואר כי יש תאווה שהיצר הרע מחזק באדם וזה תאוות העצלות, יש איזה הנאה להיות עצל, אותה תאווה לעצלות יגרום לאדם להתגבר על יצרו וטבעו. שאל"כ בזמן שיהיה צריך גופו ימאן לעשות רצונו כי תאוותו חזקה בו ויכול להביאו למיתה.
 
זכרים יותר מיושבים מנקבות

רש"י (מנחות קי. ד"ה ) כתב דעת זכרים מיושבת עליהם יותר משל נקבות. וכתב הרמב"ם במורה נבוכים (ג מח) "שהנשים ממהרות לכעוס מחמת קלות התפעלותן וחולשת נפשן". ועל זה אומרת הגמרא (שבת לג:) "נשים דעתן קלה עליהן, דילמא מצערי לה ומגליא" . ע"ש.
 
לכל חברי הפורום היקרים!!!
אמרתי נפתח כאן מקורות מרבותנו נ"ע בדרכי פעולת נפשו של האדם ותכונותיה.


עיינו כאן
 
שמעתי אתמול מהרב רוזנבלום ביאור נפלא בקושיא ששנים רבות התקשיתי בה ולא שמעתי לה מענה, ובשיעורים פחדתי שישאלו אותי עליה ולא יהיה מענה בפי [רק לשם המראה מקום, השיעור נמסר אתמול יום רביעי א' דר"ח אייר ברדיו בשעה 12.35 בערך ואודה למי שיש לו מידע באיזה רדיו משדרים את דבריו או אם זה הקלטה משיעור]
קראנו בהגדה שישראל לא שינו שמם לשונם ולבושם וזה היה השבח שלהם
ולכאורה הרי הם היו עובדי עבודה זרה, אז נניח נראה את מענדל עם השטריימל והגארטעל והחאלט וכו' אומר באידיש בואו נשתחוה לפסל והוא כורע ומשתחוה, אז מה שוה שקורים לו מנדל ויש לו לבוש יהודי והוא לא שינה את לשונו, הרי הוא עובד ע"ז!
וביאר שיש הבדל בין ע"ז לשאר תאוות ועבירות כמו עריות, שהרי אברהם אבינו מזהיר ומשביע את אליעזר לא לקחת אשה מהכנעני אלא מממשפחתו, ולכאורה מה ההבדל בין לבן שהיה עובד ע"ז לכנעני?
והתשובה היא שע"ז זה בעצם תאוה לכסף, זה לא שחיתות במידות או דבר שאין לו תקנה
ועובדה שלבן הארמי סילק את כל הע"ז מהבית כדי שאליעזר יכנס, ולכאו' איזה מין כבוד זה לאלוהים שלך שאתה מעיף אותו מהבית? אלא לבן עשה חשבון פשוט, אני עובד ע"ז שיהיה לי כסף, ועכשיו שהכסף בא בעצמו מה צריך ע"ז?
ולכן אברהם לא פחד מהעובדי ע"ז כי ידע שברגע שהם יקבלו את מה שהם צריכים לא ישאר להם כלום מהע"ז ויהיו ישרים לגמרי
וזה השבח של ישראל שנכון שהיה להם את השגעונות של הע"ז אבל הם התבדלו מהגוים ולא התערבבו איתם באמצעות השלשה דברים הנ"ל שלא שינו, ואז הע"ז שלהם זה לא כ"כ דבר נורא שפוסל אותם ויש להם תקנה!
ונהניתי מאוד מהחידוש הזה, כי לפעמים אתה פוגש בחור שיש לו נפילות ואתה לא יודע איך להתנהג איתו להעלים עין או לכעוס או לטפל וכו', וכאן לומדים שאם זה שיגעון שעובר עם הזמן לא צריך להתייחס אליו ולעשות ממנו עסק
 
שמעתי אתמול מהרב רוזנבלום ביאור נפלא בקושיא ששנים רבות התקשיתי בה ולא שמעתי לה מענה, ובשיעורים פחדתי שישאלו אותי עליה ולא יהיה מענה בפי [רק לשם המראה מקום, השיעור נמסר אתמול יום רביעי א' דר"ח אייר ברדיו בשעה 12.35 בערך ואודה למי שיש לו מידע באיזה רדיו משדרים את דבריו או אם זה הקלטה משיעור]
תבדוק אולי כאן
 
מצאתי כעת מאמר נפלא שכתבתי בזה ומתאים לכאן
 
יסוד גדול למדונו חכמינו ז"ל בעניין הדרך להשיב אל הלב ולעוררו, והוא היסוד ש"אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". ולאור בקשת הרב הנפש החכמה, אמרתי אביא המקורות שמצאתי בזה עד עתה.

הנה בראשונה התבאר יסוד זה בארוכה בספר החינוך במצוה ט"ז, שכתב שם וז"ל "שלא לשבור עצם מכל עצמות הפסח, שנאמר (שמות י"ב, מ"ו) ועצם לא תשברו בו.

משרשי המצוה, לזכור ניסי מצרים, כמו שכתבנו באחרות. וגם זה גזעו מן השורש הנזכר, שאין כבוד לבני מלכים ויועצי ארץ לגרר העצמות ולשברם ככלבים, לא יאות לעשות ככה כי אם לעניי העם הרעבים. ועל כן בתחלת בואנו להיות סגולת כל העמים ממלכת כהנים ועם קדוש, ובכל שנה ושנה באותו הזמן, ראוי לנו לעשות מעשים המראים בנו המעלה הגדולה שעלינו לה באותה שעה. ומתוך המעשה והדמיון שאנחנו עושין נקבע בנפשותינו הדבר לעולם.

ואל תחשוב בני לתפוש על דברי ולומר, ולמה זה יצוה אותנו השם יתברך לעשות כל אלה לזכרון אותו הנס, והלא בזכרון אחד יעלה הדבר במחשבתנו ולא ישכח מפי זרענו, כי לא מחכמה תתפשני על זה, ומחשבת הנער ישיאך לדבר כן. ועתה בני אם בינה שמעה זאת, והטה אזנך ושמע, אלמדך להועיל בתורה ובמצוות. דע כי האדם נפעל כפי פעולותיו. ולבו וכל מחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עושה בהם, אם טוב ואם רע, ואפילו רשע גמור בלבבו וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום, אם יערה רוחו וישים השתדלותו ועסקו בהתמדה בתורה ובמצוות, ואפילו שלא לשם שמים, מיד ינטה אל הטוב, ובכח מעשיו ימית היצר הרע, כי אחרי הפעולות נמשכים הלבבות. ואפילו אם יהיה אדם צדיק גמור ולבבו ישר ותמים, חפץ בתורה ובמצות, אם אולי יעסק תמיד בדברים של דופי, כאילו תאמר דרך משל שהכריחו המלך ומינהו באומנות רעה, באמת אם כל עסקו תמיד כל היום באותו אומנות, ישוב לזמן מן הזמנים מצדקת לבו להיות רשע גמור, כי ידוע הדבר ואמת שכל אדם נפעל כפי פעולותיו, כמו שאמרנו.

ועל כן אמרו חכמים זכרונם לברכה [מכות דף כ"ג ע"ב] רצה המקום לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות, כדי להתפיס בהן כל מחשבותינו ולהיות בהן כל עסקינו, להטיב לנו באחריתנו, כי מתוך הפעולות הטובות אנחנו נפעלים להיות טובים וזוכים לחיי עד. ורמזו זכרונם לברכה על זה באמרם [מנחות דף מ"ג ע"ב] כל מי שיש לו מזוזה בפתחו וציצית בבגדו ותפלין בראשו מובטח לו שלא יחטא, לפי שאלו מצות תמידיות ונפעל בהן תמיד.

לכן אתה, ראה גם ראה מה מלאכתך ועסקיך כי אחריהם תמשך ואתה לא תמשכם. ואל יבטיחך יצרך לומר, אחרי היות לבי שלם ותמים באמונת אלהים, מה הפסד יש כי אתענג לפעמים בתענוגי אנשים לשבת בשווקים וברחובות, להתלוצץ עם הלצים ולדבר צחות, וכיוצא באלו הדברים שאין מביאין עליהם אשמות וחטאות, הלא גם לי לבב כמוהם, קטני עבה ממתניהם, ומדוע ימשכוני הם אחריהם. אל בני, השמר מפניהם פן תלכד ברשתם, רבים שתו מתוך כך כוס תרעלתם, ואתה את נפשך תציל. ואחר דעתך זה אל יקשה עליך מעתה ריבוי המצוות בענין זכירת ניסי מצרים, שהן עמוד גדול בתורתנו, כי ברבות עסקינו בהם נתפעל אל הדבר, כמו שאמרנו." עכ"ל החינוך.


וכן מבואר זה היסוד בספר מסילת ישרים בסוף פרק ז, שכתב שם הרמח"ל וז"ל "ותראה שהאדם אשר תלהט נפשו בעבודת בוראו, ודאי שלא יתעצל בעשית מצותיו, אלא תהיה תנועתו כתנועת האש המהירה, כי לא ינוח ולא ישקוט עד אם כלה הדבר להשלימו. ואמנם, התבונן עוד, שכמו שהזריזות הוא תולדת ההתלהטות הפנימי, כן מן הזריזות יולד ההתלהטות. והיינו, כי מי שמרגיש עצמו במעשה המצוה כמו שהוא ממהר תנועתו החיצונה, כן הנה הוא גורם שתבער בו תנועתו הפנימית כמו כן, והחשק והחפץ יתגבר בו וילך. אך אם יתנהג בכבדות בתנועת איבריו, גם תנועת רוחו תשקע ותכבה. וזה דבר שהנסיון יעידהו.

ואמנם כבר ידעת, שהנרצה יותר בעבודת הבורא, יתברך שמו, הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה. והוא מה שדוד המלך מתהלל בחלקו הטוב ואומר (תהלים מב): כאיל תערג על - אפיקי - מים כן נפשי תערוג אליך אלקים, צמאה נפשי לאלקים וגו'. (שם פד): נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה'. (שם סג): צמאה לך נפשי כמה לך בשרי. ואולם האדם אשר אין החמדה הזאת לוהטת בו כראוי, עצה טובה היא לו שיזדרז ברצונו, כדי שימשך מזה שתולד בו החמדה בטבע, כי התנועה החיצונה מעוררת הפנימית, ובודאי שיותר מסורה בידו היא החיצונה מהפנימית. אך אם ישתמש ממה שבידו, יקנה גם מה שאינו בידו בהמשך, כי תולד בו השמחה הפנימית והחפץ והחמדה מכח מה שהוא מתלהט בתנועתו ברצון. והוא מה שהיה הנביא אומר (הושע ו): ונדעה נרדפה לדעת את ה', וכתוב (שם יא): אחרי ה' ילכו כאריה ישאג." עכ"ל.


וכן מבואר זה היסוד בצוואת הריב"ש {רבי ישראל בעל שם טוב} (ד"ז ע"א), שנכתב שם בזה"ל "וכן שכנפל ממדרגתו באותה התפילה, יאמר התיבה בכוונה קטנה כפי שיכול, ואחר כך יחזק עצמו לחזור למדרגתו אפילו כמה פעמים במדרגה אחת. ומתחלה ידבק בגוף של התיבה ואחר כך יתן בתיבה הנשמה, וצריך לעורר עצמו בתחלה בגוף שלו בכל כוחו, כדי שתאיר בו כח הנשמה כדאיתא בזוהר (פרשת שלח, דף קס"ח ע"א) אעא דלא דליק יבטש בו וינהר {פירוש, עץ שלא נדלק, יכה בו ויאיר}, ואח"כ יכול לעבוד במחשבה לבד בלי תנועת הגוף" עכ"ל.


וכן מבואר יסוד זה בשיחות הר"ן (סי' ע"ד) שכתב שם בזה"ל "בענין התפילה, לפעמים אין להאדם שום התלהבות בהתפילה, וצריכין לעשות לעצמו התלהבות וחמימות ולב בוער להתפילה. כמו למשל שנמצא לפעמים שהאדם עושה לעצמו רוגז, עד שבא בכעס ונתרגז, כמו שאומרים העולם בלשון אשכנז, "ער שניצט זיך איין רוגז", כמו כן ממש בקדושה בענין התפילה, צריכים לפעמים לעשות לעצמו רוגז, ויעשה לו חמימות ותבערת הלב בדבורי התפילה אזוי וויא איינר שניצט זיך ארוגז {מחדד עצמו לרוגז, מחמם את עצמו לכעוס}, ועל ידי זה יבוא אחר כך באמת להתלהבות וחמימות הלב בהתפילה, ויזכה שיבער לבו להשם יתברך ויתפלל בהתלהבות גדול.

וכן בענין השמחה, בפרט בשעת התפילה, שצריכין שתהיה התפילה בשמחה גדולה, וצריכין להכריח עצמו לשמח עצמו בכל מה שיכול כדי לזכות לשמחה, ובפרט בשעת התפילה, וכמובא על פסוק "אזמרה לאלוקי בעודי" (תהילים קמ"ו ב') וכו', עין שם. ואם לפעמים דעתו מבולבל, ואינו יכול בשום אופן לשמח עצמו, אזי עצתו שיעשה עצמו כאילו הוא שמח, ואף על פי שבתחילה עדין אין השמחה באמת בלבו, אף על פי כן על ידי שעושה עצמו כאילו הוא שמח, על ידי זה יזכה אחר כך באמת לשמחה. ועצה זאת היא עצה גדולה מאד גם בכל הדברים שבקדושה. שבתחילה צריכין לעשות עצמו כאילו הוא להוט אחר אותו הדבר שבקדושה, ואחר כך זוכין באמת לזה. והבן מאד." עכ"ל.


ושמעתי [אך לא ראיתי בפנים] שבחיי מוהר"ן סי' ע' נראה דס"ל שזה ביאור הא דאמרו בקידושין ל: דלעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע. עי"ש.


וכן ביאר גם בליקוטי מוהר"ן תורה קנ"ו, שכתב שם וז"ל "...ולבא להתלהבות וחמימות להשי"ת, הוא על ידי תנועה. כי תנועה מעורר חמימות, כמו שאנו רואין בחוש, אם יזרוק חץ ויתחוב בראשו שעוה, אזי ימס השעוה מחמת החמימות הבא על ידי התנועה. וכן כשאדם הולך הנה והנה, ע"י תנועתו הוא מזיע. (ועיקר התנועה הוא מהמחשבה, כי מתחלה המחשבה נוחה ושקטה, ואח"כ מתחלת המחשבה להתנועע ממחשבה למחשבה. היינו מתחילה כשישב על מקומו, היה מחשבתו לישב. ואח"כ כשרוצה לילך, מתחיל מחשבתו להתנועע ממחשבה הראשונה לחשוב לילך, וע"י כן מוריד חמימות. וע"כ כשאדם ישן צריך לכסות עצמו, כי מחמת שהמחשבה נוחה ושקטה, אין לו חמימות). וכמו כן ברוחניות, כשהמחשבה חושבת בגדולת הבורא ית' ובתורתו הקדושה, ומתנועע ממחשבה למחשבה, ע"י התנועה מוריד חמימות, ובוער לבו להשי"ת..." עכ"ל.

ועי' עוד במדרש תהילים (שוחר טוב; בובר. מזמור קיט) על הפסוק "מה אהבתי תורתך כל היום היא שיחתי", שזה ש"כל היום היא שיחתי", הביא את זה ש"מה אהבתי תורתך". ולכא' נראה כי הוא משום היסוד הנ"ל. וז"ל המדרש: "אמר דוד אני אוהבה, שנאמר ואהבת את ה' אלהיך, וכתיב והיו הדברים האלה, לכך נאמר מה אהבתי תורתך וגו', אני הולך (למרחץ) והיא עמי, אני ישן והיא עמי, כשם שצויתני והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו (דברים יז יט), וכתיב בהתהלכך תנחה אותך (משלי ו כב), לא הנחתי אותה כל עיקר, ולפי שלא הנחתיה לא היתה עלי משאוי אלא זמירות, וכה"א זמירות היו לי חקיך (תהלים קי"ט, נד). ולא זמירות בלבד אלא גם שיחה, שנאמר כל היום היא שיחתי, ולכן היתה עומדת לי על שונאי." עכ"ל.​
 
ראיתי בספר יד הקטנה על הרמב"ם (דעות פי אות מ) שכותב כי לפי דיבור האדם ניכר מה תכונות נפשו. ומדבריו נלמד כמה אפשר לראות ולדעת מה הדרגה הרוחנית של האדם, ואיך צריך לנהוג בדרך הדיבור. מצורף דבריו, ויש בזה עוד מקורות.
1715547480409.png
 
חזור
חלק עליון