• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תמיהה על דברי הרב יצחק שליט"א בעניין ביטול גיור למפרע

בספר כללי הגיור עמ' לד' כתב הרב שליט"א שלדעת אביו זצ"ל אין מבטלין גיור למפרע אלא א"כ נתברר שהיה אומדנא דמוכח בשעת הגיור לדיינים עצמם שאינו מקבל על עצמו עול מצוות באמת, אבל אם הדיינים עצמם סברו שהוא מתכוון לקבל על עצמו עול מצוות, אף שנתברר לנו בוודאות שלא היתה כוונתו לכך, הגיור חל בדיעבד.
והנה בלשון הציטוט שהביא הרב בשם אביו זצ"ל, לא מבואר כלל שהדבר תלוי בדיינים, אלא משמע שזה תלוי במציאות אם הגר קיבל בלבו באמת עול מצוות או לא, ואולי הרב שמע כך מאביו זצ"ל בע"פ, וצ"ע.
אך באמת הדין הזה צע"ג, שהרי אחד המקורות העיקריים שהביאו האחרונים לכך שהגיור בטל למפרע אם הגר לא התכוון לקבל באמת עול מצוות, הוא ממה דקי"ל דכותים גירי אריות הן ואינן ישראל, וביארו הראשונים ז"ל (עיין תוס' חולין ג' ב', רשב"א וריטב"א יבמות כ"ד ב', ועוד) שאף דקי"ל שגירי אריות בדיעבד הוו גרים, דמחמת אונסא קבילו עלייהו לקיים מצוות, כותים שאני, שהתברר שהיו עובדים ע"ז בסתר, ולכן הגיור שלהם בטל למפרע, ומכך הוכיחו האחרונים שאפילו אם הדיינים סברו שהגר מתכוון לקבל על עצמו עול מצוות, אם נתברר אח"כ שהוא הטעה את הדיינים והמשיך לעבור עבירות בסתר, הרי הגיור בטל למפרע, ואין הדבר תלוי בדיינים אלא בגר עצמו.
ונציין כעת את דברי האחיעזר ח"ג ס' כ"ו, ושו"ת אבני צדק אה"ע ס' כ"ז, שהוכיחו כן מכותים, ועוד הרבה אחרונים ז"ל.
ומאחר ובכל דברי היביע אומר שבאו בכתובים לא מצינו חידוש זה, ובאחרונים מפורש לא כך, הרי היה על הרב שליט"א להביא ראיה ומקור לחידוש עצום זה, מה גם שמסברא הוא קשה מאוד, דמה מוסיף לנו שהדיינים הוטעו על ידי אותו גוי רמאי ונוכל, מאחר שיש אומדנא דמוכח שלא קיבל על עצמו בלבו מעולם לשמור מצוות?
וצע"ג
 

קבצים מצורפים

  • כללי הגיור הרב יצחק יוסף.PDF
    345 KB · צפיות: 11
נערך לאחרונה:
השאלה מתעצמת כאשר מעיינים בתשובת הרב זצ"ל ביביע אומר ח"י סכ"ו שהסכים לדינא לדעת האגרות משה שכל שהתברר שלא היה בדעת הגר לקבל עול מצוות מבטלים את הגיור למפרע!
וז"ל היביע אומר:
והנה מלבד כל הנ"ל, המתגייר הלז, סופו הוכיח על תחלתו, ונראה בעליל שמעולם לא קיבל עליו עול מצות ולנהוג כדת ישראל, וכל מה שעשה הוא רק כדי לבצע זממו לישא לו את בת ישראל אשר חשק בה לאהבה, וכל כיוצא בזה, אין שום ערך לגיורו. וכמ"ש הגר"מ פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (חיו"ד סי' קנז), וז"ל: שפשוט וברור שכל שלא קיבל עליו המצות, אף בדיעבד אינו גר, וכן הורה אבא מארי הגאון זצ"ל הלכה למעשה בעובדא כזו שאינו גר כלל בין להקל בין להחמיר, שקבלת מצות בגר היא לעיכובא. ואפילו אם אמר בפיו שהוא מקבל מצות, אם אנן סהדי שלא קיבל עליו מצות באמת, אינו גר, ואף שגר שנתגייר לשום אישות בדיעבד ה"ז גר (יבמות כד ב) זהו רק כשהמתגייר לשם אישות מקבל עליו מצות באמת. כל זה אמר אבא מארי הגאון זצ"ל כשהורה אז בזה, והוא פשוט וברור. ע"כ. ודון מינה לנידון דידן, שאין גיורו כלום.
ודברי הרב יצחק שליט"א צ"ע רב!
 
בספר כללי הגיור עמ' לד' כתב הרב שליט"א שלדעת אביו זצ"ל אין מבטלין גיור למפרע אלא א"כ נתברר שהיה אומדנא דמוכח בשעת הגיור לדיינים עצמם שאינו מקבל על עצמו עול מצוות באמת, אבל אם הדיינים עצמם סברו שהוא מתכוון לקבל על עצמו עול מצוות, אף שנתברר לנו בוודאות שלא היתה כוונתו לכך, הגיור חל בדיעבד.
והנה בלשון הציטוט שהביא הרב בשם אביו זצ"ל, לא מבואר כלל שהדבר תלוי בדיינים, אלא משמע שזה תלוי במציאות אם הגר קיבל בלבו באמת עול מצוות או לא, ואולי הרב שמע כך מאביו זצ"ל בע"פ, וצ"ע.
בהחלט משמע שהדבר תלוי בדיינים בשעת הגירות, שכתב שאם באמת היה הדבר "גלוי וידוע מראש", ולא כתב נתגלה הדבר שמראש וכו', ובהמשך אבל אם לא היה כאן אומדנא דמוכח "בשעת הגיור" גם חזינן דצריך אומדנא מראש וכן ואע''ג דלבסוף איתגלי בהתייהו, מה התגלה?! מה שמתחילה היה מכוסה והיינו שהדיינים חשבו שמקבל עליו עול מצוות ובסוף התגלה שאף בשעת הגירות לא קבל.
 
בהחלט משמע שהדבר תלוי בדיינים בשעת הגירות, שכתב שאם באמת היה הדבר "גלוי וידוע מראש", ולא כתב נתגלה הדבר שמראש וכו', ובהמשך אבל אם לא היה כאן אומדנא דמוכח "בשעת הגיור" גם חזינן דצריך אומדנא מראש וכן ואע''ג דלבסוף איתגלי בהתייהו, מה התגלה?! מה שמתחילה היה מכוסה והיינו שהדיינים חשבו שמקבל עליו עול מצוות ובסוף התגלה שאף בשעת הגירות לא קבל.
לא!
לא כתוב בדברי הרב זצ"ל שהיה גלוי וידוע מראש לדיינים, אלא שהיה גלוי וידוע מראש לאלו שידעו והכירו, והרי ביביע אומר כתב "שסופו הוכיח על תחילתו ונראה בעליל שמעולם לא קיבל עליו עול מצות ולנהוג כדת ישראל וכו' וכל כיוצא בזה אין ערך לגיורו" ומבואר להדיא שמועיל בירור למפרע.
וכבר כתבתי שהדבר מוכח מדין כותים שביטלו את גיורם למפרע על אף שלא היה ידוע לבי"ד שהם עובדים ע"ז בסתר.
 
לא!
לא כתוב בדברי הרב זצ"ל שהיה גלוי וידוע מראש לדיינים, אלא שהיה גלוי וידוע מראש לאלו שידעו והכירו, והרי ביביע אומר כתב "שסופו הוכיח על תחילתו ונראה בעליל שמעולם לא קיבל עליו עול מצות ולנהוג כדת ישראל וכו' וכל כיוצא בזה אין ערך לגיורו" ומבואר להדיא שמועיל בירור למפרע.
וכבר כתבתי שהדבר מוכח מדין כותים שביטלו את גיורם למפרע על אף שלא היה ידוע לבי"ד שהם עובדים ע"ז בסתר.
לא נכנס למה שנכתב ביביע אומר
 
חזור
חלק עליון