• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תנאי האבני נזר באכילת אפיקומן

יש תקוה

Active member
מצ"ב שאלה ששאלתי את הגר"ש ללוש בפרטי, ותשובתו:
לכבוד הגאון הגדול רבי שמעון ללוש נר"ו
הנה ידוע חידושו של האבני נזר (לגבי אדם שרואה שמגיע חצות, שיעשה תנאי אם הלכה כר"ע וכו'. והו"ד בשו"ת חזו"ע (בסוף הסי' האחרון) ואמרו לי שכת"ר ג"כ עסק בזה) וידוע גם דלכתחילה אין לעשות כן (כ"כ כמה אח'. וכ"כ מרן הראש"ל במכתבו אלי מלפני כשנתיים, וכן העלתי בעניי בס"ד).
אך נפשי בשאלתי בהא דקי"ל דהאוכל אכילה גסה (לא שקץ באכילתו לגמרי שאז לא יוצא י"ח) אלא שכעת איננו אוכל את האפיקומן לתאבון (דמשמע מדברי החזו"ע דהוא בדיעבד, וכ"כ במשנ"ב דא"ז מצוה מן המובחר) א"כ האם בכה"ג יעשה את התנאי של האבני נזר כדי לצאת י"ח לכתחילה (לפי השיטות דאף אחרי חצות יכול לאכול) או שמא עדיף שיאכל עכשיו, ויסיים את כל הסדר כעת, ואחר חצות לא יאכל כלום. דהא לא נהגי' כלל לעשות את תנאי האבני נזר.
אף שזו שאלה לפלפולא אשמח לשמוע חו"ד כת"ר....
בתודה מראש

תשובת הגר"ש ללוש:
למעשה העלנו בס"ד בתכנית אור השבת לפני כשנתיים, שאם נמצא סמוך לחצות ועדין אינו שבע מהשלחן עורך, או שנשארו מאכלים חשובים (מנה עיקרית וכדומה) שעקרת הבית טרחה עליהם, ולכן חשוב להם לדחות אכילת האפיקומן לאחר חצות, אז אה"נ בשעת הדחק כזו, כדיעבד דמי, ושפיר דמי לעשות תנאי האבני נזר. ורק אם אין הכרח להיזקק לתנאי זה, בכה"ג לכתחילה אין לסמוך על זה ולדחות אכילת האפיקומן.
אולם נראה דבכה"ג שיהיה אכילה גסה אם יעשה התנאי, נראה שבכל אופן לא יוסיף לאכול עוד כזית, דהוי אכילה גסה באפיקומן, ועל זה עצמו (קרבן פסח שהאפיקומן בא במקומו) לימדונו רבותינו, שניים אוכלים קרבן פסח, האחד צדיקים ילכו בם וכו', ופירשוהו ע"י שאכל אכילה גסה.
 
חזור
חלק עליון