• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תנופה בביכורים שאין בהם קריאה

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלקיך (כו יא)

פירש רש"י, מכאן אמרו אין קורין מקרא בכורים אלא בזמן שמחה מעצרת ועד החג, שאדם מלקט תבואתו ופירותיו ויינו ושמנו, אבל מהחג ואילך מביא ואינו קורא. ובפירוש רבינו חיים פלטיאל כתב, מספקא למורי האם צריך תנופה מן החג ואילך, כיון דאינו קורא והנחתו בתר קריאה כתיבא, וכל היכא דאין קוראין אין צריך תנופה, עכת"ד. ובפשוטו הספק הוא האם התנופה תלויה בקריאה, ואם כן יש להסתפק בכל אותן שמביאים ואינן קורים, כגון אשה וגר וכדומה.

ויש להוכיח שגם בביכורים שאין קורין בהם איכא תנופה, דהנה תנן בביכורים פ"א מ"ו שהקונה שתי אילנות בתוך של חבירו מביא ואינו קורא, והיינו משום דהוי ספק האם קנה קרקע, ובבבא בתרא פא: מקשה הגמ' איך מביא מספק הרי הוי ספק חולין בעזרה, והקשה בתוס' רי"ד שם הרי אין איסור להכניס חולין בעזרה בלא שום עבודה, וכל האיסור הוא רק כשעושה בהם עבודה, ומיישב שם שביכורים טעונים תנופה שהיא כמו עבודה. מבואר דאע"פ שאינו קורא, מ"מ איכא תנופה.

ואין לומר דהתם ראוי הוא לקריאה אם כלפי שמיא גליא שקנה קרקע ורק מספק אינו יכול לקרות, א"כ נחשב בר קריאה, ואי"צ שיקרא בפועל, דהא בבבא בתרא שם אמרינן דכיון שאינו יכול לקרות מספק הקריאה מעכבת, ומוקי לה שבוצרן ומשגרן ביד שליח באופן שאינו חייב בקריאה כלל, ואעפ"כ צריך תנופה. אך יש לדחות דבתוס' שם כתבו דאיכא ביכורים גם הגשה והיינו ההנחה שהיא כעין הגשה, וחשיבא עבודה.

ובאמת הדברים מפורשים בדברי התוס' בסוכה מז: ד"ה הביכורים, שגם ביכורים שאינם טעונים קריאה יש בהם תנופה, עי"ש. וכן נראה מלשון הרמב"ם ביכורים פ"ד ה"א "כל המביא בכורים טעון קרבן ושיר ותנופה ולינה, אבל הוידוי אינו שוה בכל, לפי שיש שחייבין להביא בכורים ואינן קורין עליהם", מבואר דהתנופה שוה בכל הביכורים ואינה כוידוי.

ונראה לומר, שגם רבינו חיים פלטיאל מודה לכל הראשונים שהבאנו שהתנופה אינה שייכת לקריאה, וגם כשאינו קורא הוא מניף, וכל הנידון שלו הוא דוקא לענין מביא ביכורים לאחר החג, שנתמעטו מדכתיב "ושמחת בכל הטוב", ודרשינן ליה לקריאה משום שהוא נאמר בקרא סמוך למצות הקריאה, ועל זה קאמר רבינו חיים פלטיאל דהרי התנופה בתר קריאה כתיבה, א"כ היא סמוכה יותר ל"ושמחת בכל הטוב", ואם דרשינן לה על קריאה האמורה למעלה ממנה, כל שכן על תנופה הסמוכה יותר, וק"ל. [אמנם בתוס' בסוכה שם מפורש גם לגבי מביא החג ועד חנוכה, שטעון תנופה].​
 
חזור
חלק עליון