• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תפוח שיש בו לחות שיצא מן המקרר

נשאלתי בתפוח שיצא מן המקרר שיש בו לחות האם יש בו דין של טיבולו במשקה המצריך נטילת ידים. והשבתי: שאינו צריך נטילה מכיון שלא הוכשר לקבל טומאה דכתיב כי יתן וקרינן כי יותן הא כיצד, כי יותן דומיא דיתן מה יתן דניחא ליה אף יותן נמי דניחא ליה. קידושין נט: והכא נפל הלחות ממילא ולא ניחא ליה.
 
מים שנוצרו מלחות המקרר אם דינם כמשקים



בספר ארחות רבנו (מהדורא ישנה ח"ג עמוד רי"ט) מובא שהגר"י קניבסקי חשש ליטול ידיו. אולם בשו"ת אבן ישראל (ח"ח סימן י"ג) העיר לנכון דא"צ ליטול ידיו מכמה טעמים, חדא דהוי זיעת הבתים דטהורה כמבואר במסכת מכשירין. ועוד דהוי משקה הבא לאוכל. ועוד דלא גרע ממי גשמים דרק במחשבה מוכשרים לקבל טומאה.
 
נשאלתי בתפוח שיצא מן המקרר שיש בו לחות האם יש בו דין של טיבולו במשקה המצריך נטילת ידים. והשבתי: שאינו צריך נטילה מכיון שלא הוכשר לקבל טומאה דכתיב כי יתן וקרינן כי יותן הא כיצד, כי יותן דומיא דיתן מה יתן דניחא ליה אף יותן נמי דניחא ליה. קידושין נט: והכא נפל הלחות ממילא ולא ניחא ליה.
משנה מפורשת זיעת הבתים מי גבאין ומי מערה אינם מכשירין לקבל טומאה
 
חזור
חלק עליון