• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תפילה מתוך טלפון.

היום התעוררתי לנושא זה
ויש שאלה שמטרידה אותי
בספר ואין למו מכשול שכתב שאסור להתפלל מתוך איפון דהוי בגדר בוצע בירך ניאץ ולקמן מצורף תמונה.1709031502222.png

ואני מסופק לענין הלכה

דהרי אדם שבלא"ה מחזיק מכשיר כזה [פרוץ רח"ל] א"כ למה נאסור לו להתפלל בו וזה דומה למי שיבוא לשאול את הרב אם מותר באייפון לראות שיעור תורה.

ואם איירי באדם שומר תורה ומצוות ונתקע בלא סידור ואינו יודע להתפלל בע"פ למה לא נתיר לו באופן חד פעמי

אשמח לתשובה מכם. ביום כה גדול הלא הוא יום הבחירות.

נ.ב אצרף מ"ש בקיצור ההלכה בענין זה

אם מותר להתפלל מתוך טלפון

נראה דדמי ללולב שמותר לאוחזו בתפילה כמ"ה הש"ע בסעיף ב' והטעם כיון דהוי חפץ מצוה לא טריד.
ומוכח דלא חיישינן שמא יפול דלא הוי כבד אצלו מחמת חביבות המצוה וה"ה בנידון דידן דמותר דאין חשש שמא יפול כיון דחביבה עליו מצות התפילה. ואף דהוי חפץ יקר נראה להתיר מטעם שהתירו בלולב. [1]

ועוד דהכא הרגילות להחזיק מכשיר זה בידו [ולא דמי לכסף דבדרך כלל לא מחזיקים בידו] ועוד דיש דנותנים גם לבניו הקטנים להשתמש במכשיר זה.[2]

ומ"מ העירו הפוסקים דיש לשים הטלפון במצב שלא יוכל לקבל הודעות ושיחות. וכן בחזרת הש"ץ יש להקפיד להקשיב לחזרה.

ויש שכתבו להימנע מלהתפלל במכשיר ופירשו דאיסור זה לדעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות תפילה ה"ה) הוא מטעם כבוד התפילה. אולם אין זה מוכרח בדברי הרמב"ם[3]. ועיין בכל זה בספר רץ כצבי (אקטואליה בהלכה ח"א סימן ט"ו) ובדברי האחרונים הלא בספרתם.

וכל זה רק במכשיר כשר [4] אך במכשיר שאינו כשר אסור בלא"ה להחזיקו ונכנס לגדר בוצע בירך ניאץ ה' [5]. עיין בספר ואין למו מכשול (שמירת הדיבור ח"ב עמוד תי"ח) ובספר הנפלא משאת בנימין עמוד קע"ו. [הודפס בקובץ בקנה אחד ח"ז].



[1] וגם בסידור יקר ערך ועתיק נראה להתיר מהטעם הנ"ל.
[2] ויש מי שכתב שיכול לקשור חוט לטלפון ואז אין חשש כלל שיפול.
[3] וגם לטעמם אפשר דכיום נכנס דבר זה ואין זה פחיתות כבוד כ"כ.
[4] וכן בטלפון מוגן המוחזק באישור רב.
נ.ב יש חושבים דכל מי שיש לו טלפון גדול, הוא בכלל חוטא. ולענ"ד חייב לדונו לכף זכות ככל דיני התורה, דחייב לדון לכף זכות דאפשר דאין שם פריצות כלל וזה מכשיר מושגח. אלא דיש להתרחק ממכשיר זה דהרחק מן הכיעור ומן הדומה לו. וכבר צווחו על זה רבנן קמאי ואכמ"ל.
[5] ואדם שבלא"ה מחזיק מכשיר כזה לענ"ד נראה דמותר להתפלל בזה ולא דמי לגוזל ומברך. ודומה יותר למי שרוצה לשמוע שיעור תורה דרך מכשיר זה כדי להתחזק וכי נאסור לו ?. ויש להתיישב בזה.
ומי שלא מחזיק במכשיר זה והוצרך להתפלל נראה דמותר להתפלל בזה ויזהר בדברים הנ"ל וצ"ע.
 
ואם פתאום תיכנס לו הודעה או שיחה זה לא יבלבל אותו?! שלא נדבר על הטמאים האלה שאיזה הודעות קופצות להם בר מינן! לכן לענ"ד עדיף להתפלל בעל פה ולא מהדבר הזה.
אני נמאס לי מהבחירות וכל הבלבול מוח ברחתי לאי שם בקצה הארץ (מטוסי קרב בלי סוף) האנשים כאן כמו מסוממים עם הטלפונים שלהם, זה התוצאות של כל ההיתרים למיניהם שממציאים
 
ואם פתאום תיכנס לו הודעה או שיחה זה לא יבלבל אותו?! שלא נדבר על הטמאים האלה שאיזה הודעות קופצות להם בר מינן! לכן לענ"ד עדיף להתפלל בעל פה ולא מהדבר הזה
כל ההיתר של רב אשר וייס הוא רק בכה"ג שהוא שם את הטלפון על מצב טיסה, ומגדיר אותו שלא תקפוץ שום הודעה...
זה ברור בדבריו שם...
 
חזור
חלק עליון