• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תפילין

מרן פסק שאסור לשבת על ספסל שלצידו מומח ספר תורה ואם יש שם שאר ספרים מותר לישב שם, ורציתי לשאול מה הדין אם יש על הספסל תפילין מה הדין האם מותר לשבת עליו או שדין התפילין הוא כמו ס"ת?
 
שלום וברכה

לדידן הספרדים מעיקר הדין יש להתיר לישב בספסל שמונח בו תפילין , דדוקא בס"ת שקדושתו חמורה יש להחמיר אולם בשאר ספרים יש להתיר בפרט בבית המדרש שהמקום צר, אולם לבני אשכנז ראוי להחמיר שלא לישב בספסל שמונחים בו ספרי קודש או תפילין, ואם הספסל מחולק בנסרים שבין אדם לחברו, חשיב שפיר הפסקה, אע"פ שהשטח שבמקום הישיבה נראה כאחד, ואפילו לבני אשכנז יש להתיר בזה.

כ"כ מרן זיע"א ביב"א (ח"ט יו"ד סי' כב) והביא שם דברי מרן החיד"א בספר ברכי יוסף בשיורי ברכה (רפ"ב סק"ו) בשם הגאון מהר"ד קורינאלדי בכתיבת יד, שאחר שהביא דברי הט"ז, כתב, אבל אחר העיון נראה שיש להתיר, שהרי יש פוסקים כדעת רבי יוחנן שמותר לישב ע"ג מטה שס"ת מונח עליה. ובפסקי התוספות כתבו דלכ"ע בתלמוד שלנו וכיו"ב מותר, וכל שכן בתיבה שיש בתוכה ספרים, וכן בספסלי בית הכנסת שיש בתוכם ספרים וטליתות ותפלין וכו'. ולכן במקום שנהגו להתיר שבספסלי בית הכנסת מניחים בתוך תיבה ספרים ויושבים עליהם אין למחות בידם שיש להם על מה שיסמוכו. עכת"ד. וע"ש ותרו"ץ.

בברכה רבה
 
זאת אומרת שתפילין דינו כשאר ספרים ולא כס"ת אף שהוא בכתב אשורית ועל קלף??
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון