• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תפילת הדרך - יום הולך אחרי הלילה?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שיצא מב"ב למירון בשעה 2 בלילה ואמר תפילת הדרך, התפלל במירון שחרית בנץ, ולאחמ"כ הוא חוזר בבוקר בחזרה לב"ב.
האם צריך לומר שוב פעם תפילת הדרך? עם שם ומלכות? האם יאמר בהלוך "ותחזירנו לשלום"?
 
ב"ה
שלום וברכה,
כמו ברכות התורה,
אם קודם שנסע ישן בשכיבה (אפילו ברכב כשהכסא מושכב או על הספסל האחורי), בזה נסתלק מהיום הקודם, וכשהתעורר נכנס ליום החדש, הן לענין ברכות התורה הן לענין תפילת הדרך הן לענין ברקים ורעמים וכדומה, ולכן כשמברך בהלוך מברך כבר ביום החדש, ואומר ותחזירנו לשלום, ואינו מברך שוב בחזור.
אבל אם לא ישן בשכיבה קודם ההלוך, זמן הנסיעה בהלוך נמשך אחר היום שלפניו, וכשמגיע עלות השחר (או אפילו אם קודם עלות השחר ישן בשכיבה כנ"ל) מתחיל עבורו היום החדש, וצריך לברך על נסיעתו מחדש, כמו שפסק מרן זצ"ל שתפילת הדרך מברך בכל יום מחדש, וכ"פ בילקו"י (סי' קי הלכה ז).

נ.ב. חילוק זה מתי נמשך ליום שלפניו ומתי ליום שלאחריו, מבואר בגליון המצורף אות ה.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • 17 עלון אור השבת - כי תשא תשפב - להדפסה.pdf
    1.1 MB · צפיות: 12
שאלה: מי שיצא מב"ב למירון בשעה 2 בלילה ואמר תפילת הדרך, התפלל במירון שחרית בנץ, ולאחמ"כ הוא חוזר בבוקר בחזרה לב"ב. האם צריך לומר שוב פעם תפילת הדרך? עם שם ומלכות? האם יאמר בהלוך "ותחזירנו לשלום"?



תשובה:
נשאל בשו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' קסז) הנוסע ביום וחוזר בלילה האם צריך לומר עו"פ תפלת הדרך, ומה הדין בנוסע בלילה וחוזר ביום. והשיב, פשטות ההלכה אור"ח (סי' קי ס"ה) בדין לן בלילה ואח"כ נמלך וכו', והפוסקים שם, דלילה נמשך אחרי היום, ופטור, וממילא בנוסע בלילה, וחוזר ביום שני חייב עו"פ תפלת הדרך, ע"כ. וכן מבואר בשו"ת אור לציון (ח"ב פ"ז הכ"ח) וע"ש בבאורים. ולמעשה לדעתי בנדון זה כתב המ"ב להדיא בסי' קי ( ס"ק כו) שכתב אך אם הוא נוסע כל הלילה דהיינו שאינו לן בקביעות באושפיזא רק ינוח איזה מעט זמן באושפיזא ואח"כ חוזר לנסוע יש לברך תה"ד בבוקר בלי חתימה, ע"ש (ועי' בשער הציון שם ס"ק כו שדימה זאת לדין ברכות התורה, ויש לפלפל בזה, ואכ"מ). וכ"כ בכה"ח (שם ס"ק מז) שהנוסע באוניה כמה ימים שיברך רק ביום הראשון ובשאר הימים יברך בלא חתימה, ע"ש (ועי' בבאו"ה שכתב שאם לן באושפיזא והשכים לצאת לדרכו, יש לו לברך, שוב אף קודם שיאיר היום). וכ"כ בשו"ת אור לציון (ח"ב פ"ז סכ"ח) לגבי טיסה במטוס, ע"ש. וממילא א"צ לומר 'ותחזירנו לשלום' שהכל נסיעה אחת. הלכך להלכה, בנדון דידן שיצא בלילה והמשיך רצוף בבוקר והתפלל במירון וחזר לבני ברק למחרת אין לו לומר תפילת הדרך בשם ומלכות בחזרתו. וממילא א"צ לומר בחזרתו 'ותחזירנו לשלום'.

 
לא בדיוק השאלה הנ"ל, אבל באותו עניין...

בס"ד, כ"ב סיון תשפ"ג​
לכבוד
אברכי כולל... ה' עליהם יחיו
שלום רב,
מה ששאלו מי שנוסע בלילה קודם עלות השחר, כגון 40 דקות, וממשיך בנסיעה אחר עלות השחר עוד 40 דקות, והיא נסיעה אחת ברצף, האם צריך לברך ברכת הדרך ומצטרף לשיעור פרסה, או כיון שעלה עמוד השחר והוא יום חדש, לא מצטרף ואינו מברך.
כתב מרן בב"י (סי' ק"י) אין צריך לומר אותה (תפלת הדרך) אלא פעם א' ביום, אפי' אם ינוח בעיר באמצע היום, אבל אם דעתו ללון בעיר, ואח"כ נמלך ויצא ממנה לעבור חוצה לה, או לשוב לביתו, צריך לחזור ולהתפלל אותה פעם אחרת ע"כ, מוכח מזה שכל הטעם הוא משום היסח הדעת שמפסיק, ומשמע שאם אינו מפסיק בדרך, שנוסע בלילה וממשיך בנסיעה ג"כ ביום ברצף א', אינו חוזר לברך בבוקר, וכמו שמבואר בשו"ת הרדב"ז (ב' אלפים סי' קע"ו) ע"ש, והובא בברכי יוסף (סי' ר"י אות ט') וכן פסקו האחרונים, וה"ה בנ"ד שמצטרף הנסיעה שנסע קודם עלות השחר עם הנסיעה שנוסע אחר עמוד השחר לשיעור פרסה של 72 דקות, ומברך תפלת הדרך, כיון שהיא נסיעה אחת ברצף.
והנה אף שכיום אין סכנת ליסטים, מ"מ מברכים תפלת הדרך בשם ומלכות, ובאמת שבתהלה לדוד (ליקוטים סוף ח"א, לענין מסילת ברזל) כתב לפקפק בזה, דדילמא נתקן רק משום סכנת ליסטים, ואת"ל דחייב גם בלא טעמא דליסטים, א"כ יש לחייב אף בפחות מפרסה, דלענין מכשול בדרך ח"ו אין נפ"מ מהלך פרסה או פחות. ובספר נימוקי אורח חיים כתב, שעכשיו הדרכים יותר מסוכנות מימי חז"ל, מחמת פגיעת האוטובוסים. ובשו"ת תשובות והנהגות (סי' קצט) הביא מהחזו"א שאמר, שבאמת היה ראוי לברך אף בעיר, אלא שאין בכוחינו לתקן מה שלא תיקנו חז"ל. ובספר ארחות רבנו הקה"י (עמוד סב) הביא משמו שאמר שמי שרוצה לומר תפלת הדרך בתוך העיר מפני סכנת המכוניות, אין מזניחין אותו. ע"ש. ואמנם למעשה רק בנסיעה מעיר לעיר בשיעור מהלך פרסה, יש לומר תפלת הדרך בשם ומלכות. והן אמת שכיום ישנם שיירות מצויות מאד בכל הדרכים בין עיר לעיר, יום ולילה לא ישבותו, והולכי נתיבות בלכתם ילכו בכבישים, ונעשה המקום כאילו מקום יישוב, הנה מלבד מ"ש בשו"ת אורח משפט (חאו"ח ר"ס מה) שההולכים בלב ים, אע"פ שבזה"ז אין סכנה מצויה כל כך, ברכת הגומל בודאי שנתקנה במנין, וכל דבר שבמנין אע"פ שבטל הטעם לא בטלה התקנה כי אם במנין אחר, ומכל שכן היכא שהטעם ישנו רק שנחלש הטעם, שאין בכך כלום. [ובזה הסביר גם כן שם (סימן נח) דברי רב נטרונאי גאון]. ע"ש. וגם כיום הרבה מסכנת דרכים במכוניות נעשות בכבישים אלה מכמה סיבות, [ובכביש בינעירוני שאין שם דיורים, גם אין זכות הרבים שתולה ומגינה]. לכן צריך לברך הגומל.
ולפי כל הנ"ל יש להשיב על מ"ש בספר אור לציון ח"ב (עמוד קלט), שאין לברך ברכת הגומל אלא במקרים מיוחדים, ולכן אין הנוסע מעיר לעיר מברך הגומל אא"כ נסע בכביש שתנועות המכוניות בו דלה, שאין רכב זה רואה רכב אחר, כגון בכבישים נידחים, והליכה וחזרה באותו יום מצטרפים לברכת הגומל, ואפי' נסע ביום וחזר בלילה. אבל אם חזר למחרת אין מצטרף, וכ"ז בדרכים רגילות, אבל הנוסע בדרכים מסוכנות כגון הנוסע לחברון וכדו', שיש חשש סכנה לעבור שם, מברך הגומל אפי' נסע פחות מפרסה. ע"כ. וכתב עוד שם, דמשום סכנת תאונות דרכים אין לברך, שסכנה זו אינה בכלל תקנת חז"ל לברך ברכת הגומל, שהרי בודאי שאף הנוסע שעה וחומש בעיר, וכגון בערים גדולות, אינו מברך ברכת הגומל, אע"פ שיש בהם סכנת תאונות דרכים, ועל כרחך שהתקנה היתה רק משום ליסטים וחיות רעות. ע"כ. וכ"כ בשו"ת עולת יצחק ח"ב (סימן פ'), דדוקא התם שההליכה אף כשאינה בדרך מדבר, מכל מקום הדרכים שהלכו בהם שוממים וריקים מאין אדם, משא"כ היום שאפי' בנסיעות ארוכות הדרכים מלאות מכוניות נוסעות ונמצא שדינם כמו הנוסעים בתוך הישוב עצמו, ואי משום תאונות דרכים רח"ל הרי זה שייך גם בתוך העיר עצמה כמו חוץ לעיר, והגם שחוץ לעיר שכיחי תאונות טפי משום שנוסעים אז במהירות יותר, מ"מ על כגון זה לא שייך לברך וכו'. ע"ש.
ואנא דאמרי, דהתקנה היתה על סכנת הדרכים, ובכל דור היתה הסכנה מתבטאת באופן אחד, ואם בעבר הסכנה היתה משום ליסטים, כיום הסכנה בהולכי דרכים משום תאונות דרכים מסוכנות המצויות יותר בדרך שבין עיר לעיר.

בברכת התורה,

יצחק יוסף
הראשון לציון
הרב הראשי לישראל
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון