• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

תפילת ערבית במוצ"ש שלא בבית הכנסת

oriaz12

Member
פולמוס גדול התעורר בבית מדרשנו אודות מנהגם של רבים מישראל להתפלל במוצאי שבתות ברחוב סמוך לביתם ולא בבתי כנסיות.

נשמח לדעת מה דעת חכמי הפורום על כך. תודה!
 
אחה"מ נראה פשוט דמ"ש מרן ביחו"ד (ח"ב סי' ט) מיירי בבית הכנסת קרוב.
ואף אני רואה מנינים של ערבית במוצ"ש ברחובה של עיר, אבל לא של בני תורה, ואין זו הדרך ואין זו העיר.
וכ"ש שאין ראוי כלל לבני תורה להתפלל שם, כי מה יגידו אותם אלו שאינם בני תורה, הנה תראו את בני התורה מתפללים כך, ויעשה להם היתר להתפלל כך לעוד תפילות.
ובפרט שהדבר הזה מוריד ממעלת התפילה, וכן שיכול להיות הרבה יותר היסח הדעת מרכבים שעוברים שם ואנשים וכו'.
ופשוט וברור לענ"ד שההוראה היא שאין להתיר דבר זה לכחתילה (וכ"ש לת"ח), ורק מי שנאלץ בשעת הדחק יש להתיר.
 
מה שכותב בשם "חכם אחד" בהערה 30 כתוב בציץ אליעזר. (חי"ב סי' יז אות ט)
מעניין למה לא הזכירו בשמו
ככה"נ פשוט לא ראה זאת בציץ אליעזר, אלא רק שמע באיזה שיעור וכד' מאיזה חכם, ואה"נ, אם יראה זאת בציץ אליעזר אכן יכתוב בשמו.
 
הערב בדרכי לתפילת ערבית בבית הכנסת במנין הקבוע ראיתי מכשול נוסף שנגרם על ידי אלה שמתפללים בדרכים שהם גורמים לאנשים לעבור לפני המתפללים ובאין ברירה כולם עוברים לפניהם והקולר תלוי בצואר אותם מתפללים
 
אכן הדבר פשוט שאין להתיר להתפלל בכזה מנין, אא"כ מיירי בשעת הדחק ממש, [וכמו שהרחבנו לעיל הטעמים בזה], ודלא כמ"ש בס' דרך קצרה להתיר בפשטות אם זה לצורך.
וכ"ז יותר מצד ההנהגה וההשקפה, כי יתכן ומעיקר הדין אפשר להקל בזה.
אם יש זקן/חולה שלא יכול להתפלל בביהכנ"ס ורוצה לעשות מנין מתחת לבית, זה נקרא "לצורך" או "שעת הדחק"?
 
עוד בנדון זה, יש ללמוד מהל' סוכה.
מתוך הספר "אהלי שם" להגאון רבי שאול מלכא שליט"א

מה. תפילה בבית הכנסת עדיפה - כל שיש לו בית כנסת בעירו, אפילו יש שם עשרה אנשים להתפלל עימו בסוכה, עדיף שילך ויתפלל בבית הכנסת, שאין תפילתו נשמעת אלא בבית הכנסת כמובא במסכת ברכות (ו.) ומרן השו״ע (סימן צ ס״ט) ובכה״ח (סי׳ צ ס״ק נא וס״ק נד) וכן פסק במשנ״ב (ס״ק סימן תרלט ס״ק ל) וכן פסק בחזו״ע סוכות (עמי קמז).
 
רמב"ם תפילה פרק ח
תפילת הציבור, נשמעת תמיד; ואפילו היו בהן חטאים, אין הקדוש ברוך הוא מואס תפילתן של רבים. לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ולא יתפלל יחידי, כל זמן שיכול להתפלל בציבור.
ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת, שאין תפילתו של אדם נשמעת בכל עת, אלא בבית הכנסת.
 
הדבר מצוי בימים נוראים שפותחים עוד מניינים ומתפללים במקומות שאינם בתי כנסת, כמו אולם ספורט, גן ילדים וכד'
וזאת משום שהציבור רוצה סגנון מסוים של תפילה כמו נוסח ירושלמי וכד', או קצב מהיר או לאט, וכן חזן יר"ש וכיוצא בכאלה דרישות

האם משום כך אפשר להתפלל שם לכתחילה, או שעדיף בכל זאת בית הכנסת למרות שהוא אינו מתחבר כ"כ למניין שיש בבתי הכנסת הקרובים לביתו?
 
הדבר מצוי בימים נוראים שפותחים עוד מניינים ומתפללים במקומות שאינם בתי כנסת, כמו אולם ספורט, גן ילדים וכד'
וזאת משום שהציבור רוצה סגנון מסוים של תפילה כמו נוסח ירושלמי וכד', או קצב מהיר או לאט, וכן חזן יר"ש וכיוצא בכאלה דרישות

האם משום כך אפשר להתפלל שם לכתחילה, או שעדיף בכל זאת בית הכנסת למרות שהוא אינו מתחבר כ"כ למניין שיש בבתי הכנסת הקרובים לביתו?
כבר הערנו מדברי הרמב"ם.
 
כבר הערנו מדברי הרמב"ם.
וכן מ -
מה. תפילה בבית הכנסת עדיפה - כל שיש לו בית כנסת בעירו, אפילו יש שם עשרה אנשים להתפלל עימו בסוכה, עדיף שילך ויתפלל בבית הכנסת, שאין תפילתו נשמעת אלא בבית הכנסת כמובא במסכת ברכות (ו.) ומרן השו״ע (סימן צ ס״ט) ובכה״ח (סי׳ צ ס״ק נא וס״ק נד) וכן פסק במשנ״ב (ס״ק סימן תרלט ס״ק ל) וכן פסק בחזו״ע סוכות (עמי קמז).
 
חזור
חלק עליון