• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הנוסע למקום עבירה האם אומר תפילת הדרך?

אני לא מבין מה הבעיה? מה זה קשור למה הוא נוסע? למה אומרים תפילת הדרך, כדי לחזור בשלום ולהישאר בחיים אז מנפק"מ למה נוסע?
זה לא מעשים שבכל יום שאדם עושה עבירה ונשאר בחיים?
ונראה שלא דומה לאדם שמברך על דבר איסור. כי כאן גם אפשר לצרף שספק יעשה העבירה עד שיגיע למקומו
תפילת הדרך זו מצוה בפני עצמה. ועבירה מה לעשות והוא רחום יכפר עוון...
 
לא זכינו להבין איפה ההו"א לברך? לא תיקנו על דברים מעין אלו.
וכעין זה הובא בשם הגרח"ק בספר "דברי שי"ח" (פר' ואתחנן תשע"ו עמ' ב').
דייקת בלשונך "שלא יברך" לאפוקי מ"שלא יאמר"?
מן הסתם לא התכוונת שלא יאמר כלל, כיון שאין מסתבר לומר כן, אלא כוונתך שלא יאמר בשם ומלכות.
נשמח לשמוע מה הסברא לכך. זה נחמד לכתוב "לא זכינו איפה ההו"א לברך", אבל ה"הו"א" נמצאת בסברא פשוטה ומסתברת, וכן מעיון במקורות דומים.
אי לכך נשמח לשמוע מה ההו"א לא לברך.
כמו כן, נשמח אם תעלה מה שהבאת בשם הגרח"ק.
 
לכל הרבנים שליט"א
אדם שנוסע למקום מסויים לעשות עבירה האם אומר תפילת הדרך
ואם כן אומר שזה על הדרך עצמה, יחתום בשם ומלכות או לא?
האוכל חזיר! האם צריך למלוח אותו??...
כל השאלות האלו למניהם לא מוסיפים יראת שמיים!
"הנוסע לעשות עבירה" שיחזור בתשובה!
 
האוכל חזיר! האם צריך למלוח אותו??...
אקצין לצד השני בכדי לסבר את אוזנך:
מי שמחלל שבת ואוכל נו"ט, האם חייב בהנחת תפילין?!
כל השאלות האלו למניהם לא מוסיפים יראת שמיים!
מחילה, אבל רבים וגדולים דנו בשאלות אלו ודומיהן.
ופשוט וברור שדוגמתך הנ"ל אינה דומה לנד"ד, ואכמ"ל.
"הנוסע לעשות עבירה" שיחזור בתשובה!
זה לא סותר.
השאלה אם עד שיחזור בתשובה על מעשה העבירה - יברך תפילת הדרך או לא.
 
לא הבנתי מה הטעם שלא יתפלל?
הרי פסוק מפורש, מי כה' אלוק' בכל קוראינו אליו!
ועוד שתקנת חכמים היא לברך ולא איפלוג.
וכעין סברא זו יש בילקו"י לחלק בין אוכל מאכל איסור לבין אוכל היתר בצום, שלמאכל איסור לא תיקנו ברכה אך למאכל היתר בזמן איסור תיקנו ברכה וכ"ש בתפילת הדרך.
 
כל אלו שדנו בנדונים כעין אלו זה לא בצורה כזו בוטה! "נוסע לעשות עבירה האם מברך בנסיעה הזו לעבירה תפילת הדרך"
ממש לא דומה למחלל שבת ואוכל נו"ט האם חייב בהנחת תפילין!
 
כל אלו שדנו בנדונים כעין אלו זה לא בצורה כזו בוטה! "נוסע לעשות עבירה האם מברך בנסיעה הזו לעבירה תפילת הדרך"
ממש לא דומה למחלל שבת ואוכל נו"ט האם חייב בהנחת תפילין!
א. מי שדן בשאלות מעין אלו דן בזה בספרים ולא בפורומים, ולכן הלשון בהתאם.
ב. ודאי שלא דומה למחלל שבת ומניח תפילין, בדיוק כמו שלא דומה לאוכל חזיר אם צריך למולחו.
 
איך יתכן שאדם נוסע לעשות עבירה שתכעיס את בוראו ומבקש ממנו שישמור אותו!
משל לעבד שאומר לאדונו תעזור לי ללכת למקום פלוני למרוד בך! נשמע הגיוני? או חוצפה שאין כדוגמתה?
אולי הרב שהעלה את הנדון הזה התכוון לכעין מה שאמרה הגמ' (ברכות דף ס"ג.) , דרש בר קפרא איזוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלוין בה, 'בכל דרכיך דעהו והוא יישר ארחתיך', אמר רבא אפילו לדבר עבירה. ובעין יעקב איתא הוספת זו: אמר רב פפא, היינו דאמרי אינשי, גנבא אפום מחתרתא רחמנא קרי, ע"כ.
אך אין הראייה דומה לנדון משום שלא כתוב בגמ' שצריך לעשות כך שאם אדם הולך לגנוב אז ראוי וצריך שיתפלל להשם שיצליח, כתוב שגננב מתפלל שיצליח (כי יש לו אמונה בהקב"ה למרות שגונב) ודו"ק.

ועי' עוד בספר תולדות יעקב יוסף (פרשת שופטים) הביא בשם הבעש"ט הקדוש לפרש את הפסוק בתהלים קמ"ה 'רצון יראיו יעשה ואת שועתם ישמע ויושיעם'. דפירוש הפסוק הוא, שמידתו של הקב"ה ששומע לכל הקוראים אותו, לטובה או לרעה ח"ו, כמאמר חז"ל גנבא אמחתרתא רחמנא קריא. אלא שהפרש גדול יש בין צדיק לרשע, שהגנב נשמע תפלתו שיוכל לגנוב, ואח"כ שנתפס על גניבתו וחוזר וקורא לה' יתברך שוב לא נענה, מאחר שבחר בזה והתפלל על זה. מה שאין כן הצדיק המתפלל על איזה דבר, גם אם הקב"ה יודע שאיננו לטובתו, עושה ה' מבוקשו, כמאמר הפסוק רצון יראיו יעשה, אולם אח"כ כשרואה הצדיק שאין זה טובתו וחוזר וקורא אל ה', ה' ברחמיו את שועתם ישמע ויושיעם מכל מקום, למרות שהתפלל תחילה על כך, כי לא התכוון לעבור עבירה.

הא קמן, כי תפילתו של הרשע לעבור עבירה, דווקא בגלל שהיא נשמעת, לפיכך צרה נוראה היא עבורו, כי לאחר שהתפלל על כך יסייעו ה' לעבור עבירה. יתר על כך, שוב לא ישמע ה' תפילתו להצילו מן העבירה, כי בכך בחר.
 
איך יתכן שאדם נוסע לעשות עבירה שתכעיס את בוראו ומבקש ממנו שישמור אותו!
משל לעבד שאומר לאדונו תעזור לי ללכת למקום פלוני למרוד בך! נשמע הגיוני? או חוצפה שאין כדוגמתה?
אולי הרב שהעלה את הנדון הזה התכוון לכעין מה שאמרה הגמ' (ברכות דף ס"ג.) , דרש בר קפרא איזוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלוין בה, 'בכל דרכיך דעהו והוא יישר ארחתיך', אמר רבא אפילו לדבר עבירה. ובעין יעקב איתא הוספת זו: אמר רב פפא, היינו דאמרי אינשי, גנבא אפום מחתרתא רחמנא קרי, ע"כ.
אך אין הראייה דומה לנדון משום שלא כתוב בגמ' שצריך לעשות כך שאם אדם הולך לגנוב אז ראוי וצריך שיתפלל להשם שיצליח, כתוב שגננב מתפלל שיצליח (כי יש לו אמונה בהקב"ה למרות שגונב) ודו"ק.

ועי' עוד בספר תולדות יעקב יוסף (פרשת שופטים) הביא בשם הבעש"ט הקדוש לפרש את הפסוק בתהלים קמ"ה 'רצון יראיו יעשה ואת שועתם ישמע ויושיעם'. דפירוש הפסוק הוא, שמידתו של הקב"ה ששומע לכל הקוראים אותו, לטובה או לרעה ח"ו, כמאמר חז"ל גנבא אמחתרתא רחמנא קריא. אלא שהפרש גדול יש בין צדיק לרשע, שהגנב נשמע תפלתו שיוכל לגנוב, ואח"כ שנתפס על גניבתו וחוזר וקורא לה' יתברך שוב לא נענה, מאחר שבחר בזה והתפלל על זה. מה שאין כן הצדיק המתפלל על איזה דבר, גם אם הקב"ה יודע שאיננו לטובתו, עושה ה' מבוקשו, כמאמר הפסוק רצון יראיו יעשה, אולם אח"כ כשרואה הצדיק שאין זה טובתו וחוזר וקורא אל ה', ה' ברחמיו את שועתם ישמע ויושיעם מכל מקום, למרות שהתפלל תחילה על כך, כי לא התכוון לעבור עבירה.

הא קמן, כי תפילתו של הרשע לעבור עבירה, דווקא בגלל שהיא נשמעת, לפיכך צרה נוראה היא עבורו, כי לאחר שהתפלל על כך יסייעו ה' לעבור עבירה. יתר על כך, שוב לא ישמע ה' תפילתו להצילו מן העבירה, כי בכך בחר.
בעניין מה שכתבת, ראה כאן...
 
לא הבנתי מה הטעם שלא יתפלל?
הרי פסוק מפורש, מי כה' אלוק' בכל קוראינו אליו!
ועוד שתקנת חכמים היא לברך ולא איפלוג.
וכעין סברא זו יש בילקו"י לחלק בין אוכל מאכל איסור לבין אוכל היתר בצום, שלמאכל איסור לא תיקנו ברכה אך למאכל היתר בזמן איסור תיקנו ברכה וכ"ש בתפילת הדרך.
ראיתי בספר ברכה נאמנה כמדומני משמו של הרהג דוד יוסף שבין אוכל איסור ובין אוכל מותר בזמן איסור לא מברך (אאכ במקרה ה2 שהוא חולה)
 
הרב חותה כתב תשובה בנד"ד בספרו אליבא דהילכתא ח"ד סימן קיב'.
ושם הסיק, שאין לו לברך. ע"ש.
הרי אדם שאומר תפילת הדרך זה על הדרך שתהיה צליחה ולא יקרה שום פגע רע אבל על אחר כך שעושה עבירה זה עוד עניין
ונראה שיכול לברך לענ"ד
 
הרי אדם שאומר תפילת הדרך זה על הדרך שתהיה צליחה ולא יקרה שופ פגע רע אבל על אחר כך שעושה עבירה זה עוד עניין
ונראה שיכול לברך לענ"ד
תפילת הדרך נאמרת רק באופן שעושה איסור שבת לא?
גם אם ילך 72 דק מסתמא עובר על תחומין
 
תפילת הדרך נאמרת רק באופן שעושה איסור שבת לא?
גם אם ילך 72 דק מסתמא עובר על תחומין
אני שאלתי שהולך לעשות עבירה ביום חול לא בשבת
לכאורה מה הבעייה בנסיעה עצמה מותר לנסוע
 
האוכל חזיר! האם צריך למלוח אותו??...
כל השאלות האלו למניהם לא מוסיפים יראת שמיים!
"הנוסע לעשות עבירה" שיחזור בתשובה!
אלו שאלות שצריכים להגיב מפני שאם האדם ששואל אז כבר מציק לו שהוא לא הולך בדרך נכונה..... ובהמשך ידע לא ללכת זה יגרום לו להתקרב אבל כשאומרים לא על כל דבר אף פעם לא יתקרב
נשאלתי באדם שהוא הולך עם ציצית ומחלל שבת אז אמרו לו שיוריד את הציצית כי בשבת זה נראה חילול השם ואני אמרתי לו שישאר והיום הוא שומר שבת....
כך מקרבים אותם למצוות....
כמובן שאדם ירא שמיים השאלות האלו לא נשאלות....
 
חזור
חלק עליון