• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בין אדם לחברו ובין אדם למקום

מולסון

Active member
שלום וברכה.
אשמח לדעת אם יש למישהו מקורות לגבי מקרים שבין אדם לחברו מתנגש עם בין אדם למקום.
ואיזה סיטואציות יכולות להיות.
כגון:
אבא ביקש שתקנה לו חלב והמכולת נסגרת עוד כמה דקות ועכשיו זה סוף זמן תפילת מנחה, האם הולכים להתפלל או לקנות חלב.
ועוד כגון אלו.
תודה רבה
 
לגבי כבוד הבריות נאמר בברכות ובעוד מקומות רבים שדוחה לא תעשה של 'ועשית כל אשר יורוך', דהיינו איסור דרבנן, אך לא איסור דאוריתא.
ולגבי המקרה שציינת לכאורה שייך בזה העוסק במצוה פטור מן המצוה, וכיון שנזדמנה לו מצות כיבוד אב הרי זה דוחה תפילה (ויתפלל תשלומין אח"כ).
 
בגמרא כתוב שאם אמר לו אביו לחלל שבת לא יחלל שהוא ואביו חייבים בכבוד הקב"ה...
זה רק שמבקש ממנו שיעבור על איסור, אך אם מבקשו לשמשו (באופן שממש צריך לזה עתה, או עכ"פ כשאין כוונתו למונעו מתפילה), נראה דהוי בכלל 'העוסק במצוה פטור מן המצוה'.
 
נאמר העוסק במצווה פטור מן המצווה
לא נאמר העוסק במצווה מותר לו לעבור עבירה...
(להפסיד תפילה זהו איסור חמור וכמו שהאריך בכה"ח)
יש לו עתה מצות תפילה והרי היא ככל מצוה שפטור ממנה כשעוסק באחרת.
וכזכורני אפילו עוסק בדרבנן פטור ממצוה דאוריתא, וכל שכן כיבוד או"א דאור' שדוחה תפילה דרבנן.
 
שלום וברכה.
אשמח לדעת אם יש למישהו מקורות לגבי מקרים שבין אדם לחברו מתנגש עם בין אדם למקום.
ואיזה סיטואציות יכולות להיות.
כגון:
אבא ביקש שתקנה לו חלב והמכולת נסגרת עוד כמה דקות ועכשיו זה סוף זמן תפילת מנחה, האם הולכים להתפלל או לקנות חלב.
ועוד כגון אלו.
תודה רבה
 
כיוצ"ב נשאלתי ע"י מאן דהו, שבאו אליו אורחים סמוך לשקיעה ולא התפלל מנחה, ואם יצא לבית הכנסת וכו' אין זה דרך כבוד כלפיהם, וגם אמרו חז"ל גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה וכו' ואשר על כן נכנס לחדרו והתפלל ביחידות, אי אריך למיעבד הכי. ואמנם לא עניתי לו כי איני מורה הוראה, אבל לענ"ד נראה שיפה עשה.
 
חזור
חלק עליון