ידוע בשם מרן שכן. איני יודע כעת היכן כתב זאת.זכור לי שמרן זיע"א מדבר בזה באיזה'ו מקומ'ן.
תוכל להרחיב מעטאכן, זכור לי שיש כת"י של מרן שליט"א בעניין, וכן אומר הרב מוצפי, אם כי מרן הראש"ל קצת פקפק בזה והסביר אחרת.
אני מנסה לחפש... בעבר סידרתי את זה בצורה מסודרת. איני זוכר כרגע איפה.תוכל להרחיב מעט
ראה כאן.יש הבדל בין קדיש בתרא (על ישראל) שקודם עלינו לשבח שאותו רק אם יש יתום אומרים, לבין שאר הקדישים כגון שקודם קוה אל ה' שאם אין מי שאמרו יאמרו החזן ואינו קשור ליתום כלל והוא מתיקוני התפילה וכן הדין בקדיש שקודם עלינו לשבח במנחה וערבית. וכמ"ש מרן ז"ל לעיל.
* בצאנז ראיתי נוהגים בכל אופן לומר הקדיש שקודם עלינו לשבח דשחרית ואפי' אחד מהקהל, ממש קפידא.
אמנם היום השתנה המנהג הלז לגריעותא כי למדו כן מהאשכנזים אולי, אבל לא שיש מי שחולק על זה.
בחורים שאינם יתומים?!מה זכור לי שבכל עולם הישיבות לרוב בחורים אומרים קדיש.