• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שור ולא אדם, משום דאיבעי ליה לעיוני?

כ' המש"כ הגרנ"ט והשיטמ"ק לקמן ועוד רבים.
שהטעם שבנפילת אדם, בעל הבור לא מתחייב, היינו משום דאיבעי ליה לעיוני ואי לאו איהו דאפסיד אנפשיה,
ואתמהה דהא כ' הרמב"ם פי"ב מנזקי ממון הט"ז דאפי' סומא יהא פטור.
וצע"ג דהא בהאי לא שייך סברת "איבעי ליה לעיוני" דהא סומא נינהו???
 
לא עיינתי בסוגיא, אך דומני שהתשובה לשאלה זו כשאלות רבות היא שהתורה ניתנה עם גדרים ברורים, וגם במקום שלא שייך טעם התקנה, גדר התקנה נשאר על מכונו.
 
אולי הרב @צאלח מנצור שבקיא בדברי הרמב"ם יענה לנו מה כתב הרמב"ם וכו'

רמב"ם יד החזקה הלכות נזקי ממון פרק יב
וכן אינו חייב על מיתת הבהמה בבור או על חביטתה בתל אלא אם היתה הבהמה קטנה או חרשת או שוטה או סומא או שנפלה בלילה אבל אם היתה פקחת ונפלה ביום ומתה פטור שזה כמו אונס מפני שדרך הבהמה לראות ולסור מן המכשולות וכן אם נפל לתוכו אדם ומת אפילו היה סומא או שנפל בלילה בין שהיה בן חורין או עבד הרי זה פטור ואם הוזק בו האדם או הבהמה הפקחת חייב נזק שלם כמו שביארנו. [השגת הראב"ד - וכן אם נפל לתוכו אדם ומת וכו' ואם הוזק בו האדם או הבהמה הפקחת חייב נזק שלם א"א ובהמה פקחת ביום למה ומה בין נזק למיתה לענין זה]
 
כ' המש"כ הגרנ"ט והשיטמ"ק לקמן ועוד רבים.
שהטעם שבנפילת אדם, בעל הבור לא מתחייב, היינו משום דאיבעי ליה לעיוני ואי לאו איהו דאפסיד אנפשיה,
ואתמהה דהא כ' הרמב"ם פי"ב מנזקי ממון הט"ז דאפי' סומא יהא פטור.
וצע"ג דהא בהאי לא שייך סברת "איבעי ליה לעיוני" דהא סומא נינהו???
לכאו' פשוט שאדם סומא פושע בעצם זה שהולך ברחוב בלי מלווה או מקל שיועיל לו למשש הדרך וגם בזה שייכת סברת איבעי ליה לעיוני
 
כ' המש"כ הגרנ"ט והשיטמ"ק לקמן ועוד רבים.
שהטעם שבנפילת אדם, בעל הבור לא מתחייב, היינו משום דאיבעי ליה לעיוני ואי לאו איהו דאפסיד אנפשיה,
ואתמהה דהא כ' הרמב"ם פי"ב מנזקי ממון הט"ז דאפי' סומא יהא פטור.
וצע"ג דהא בהאי לא שייך סברת "איבעי ליה לעיוני" דהא סומא נינהו???
נראה לתרץ, דהרמב"ם למד כן ממה שאמרו שאדם מועד לעולם בין ער ובין ישן ומשמע ליה להרמב"ם דישן בא לרבות סומא ג"כ שהוא נחשב מועד לכל, ולכן גם בו שייכת סברת "איבעי ליה לעיוני".
 
לכאו' פשוט שאדם סומא פושע בעצם זה שהולך ברחוב בלי מלווה או מקל שיועיל לו למשש הדרך וגם בזה שייכת סברת איבעי ליה לעיוני
תמיהני עליך,
וכי סומא יאלץ ללכת ברחוב עם בנ"א נוסף מחשש לאנשים משוגעים שחופרים בורות ברה"ר!!
ואגב, לגבי טעמא דקרא, אני רואה שא"א פה לא בקיא בב"ק, סברא זו מוזכרת באינספור ראשונים ואחרונים [וכמדומני אפי' מפרשי הפרשה מסבירים זאת],
ואי"ז מעצמי כלל,
 
תמיהני עליך,
וכי סומא יאלץ ללכת ברחוב עם בנ"א נוסף מחשש לאנשים משוגעים שחופרים בורות ברה"ר!!
ואגב, לגבי טעמא דקרא, אני רואה שא"א פה לא בקיא בב"ק, סברא זו מוזכרת באינספור ראשונים ואחרונים [וכמדומני אפי' מפרשי הפרשה מסבירים זאת],
ואי"ז מעצמי כלל,
סומא יאלץ ללכת ברחוב מחשש שיתקע בעמודי חשמל ובאנשים... תנסה ללכת ברחוב בעצימת עיניים... פשיטא שאם הולך לבדו איהו דאפסיד אנפשיה.
אגב גם אדם רגיל לא אמור להסתכל לאן הוא הולך בגלל אותם פושעים, הסברא עובדת בהיפוך, מאחר ובדרך כלל אנשים מסתכלים אנו פוטרים את החופר, ופשוט.
ועיין עוד בזה שו"ע או"ח סי' ס"ט ס"ב וז"ל: סומא אף על פי שלא ראה מאורות מימיו פורס על שמע ומברך יוצר המאורות שהוא נהנה במאורות שרואין אחרים שיורוהו הדרך אשר ילך בה:
 
סומא יאלץ ללכת ברחוב מחשש שיתקע בעמודי חשמל ובאנשים... תנסה ללכת ברחוב בעצימת עיניים... פשיטא שאם הולך לבדו איהו דאפסיד אנפשיה.
אגב גם אדם רגיל לא אמור להסתכל לאן הוא הולך בגלל אותם פושעים, הסברא עובדת בהיפוך, מאחר ובדרך כלל אנשים מסתכלים אנו פוטרים את החופר, ופשוט.
ועיין עוד בזה שו"ע או"ח סי' ס"ט ס"ב וז"ל: סומא אף על פי שלא ראה מאורות מימיו פורס על שמע ומברך יוצר המאורות שהוא נהנה במאורות שרואין אחרים שיורוהו הדרך אשר ילך בה:
דפח"ח. אפשר לבאר יותר את עומק הדברים שאתה אומר, שהרי אם סומא הזיק מחוסר ראייה בודאי חייב שצריך לשמור את עצמו ע"י אדם אחר שלא יבוא להזיק, וכמו שמצינו ששור שלא שמר אותו ונגח הרי הוא חייב עליה מחמת שלא שמר ה"ה סומא דצריך שמירה ואם לא שמר בכל אופני השמירה הרי הוא חייב ומפסיד אנפשיה.
 
דפח"ח. אפשר לבאר יותר את עומק הדברים שאתה אומר, שהרי אם סומא הזיק מחוסר ראייה בודאי חייב שצריך לשמור את עצמו ע"י אדם אחר שלא יבוא להזיק, וכמו שמצינו ששור שלא שמר אותו ונגח הרי הוא חייב עליה מחמת שלא שמר ה"ה סומא דצריך שמירה ואם לא שמר בכל אופני השמירה הרי הוא חייב ומפסיד אנפשיה.
יישר.
אתה מתכוין להשוות שכמו שסומא חייב על נזקיו אם לא נזהר, גם אחרים יהיו פטורים על שהיזיקוהו כי לא נזהר?
 
חזור
חלק עליון