• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

המושג קנין,

היאך מועילה העברת בעלות [של מכירה] הרי עצם הלקיחה/ המשיכה לאו כלום היא דהא בעלות זה ענין שקשור להסכמת בני אדם ואין קשר בין החפץ לבעלות [דבעלות זה כעין דבר רוחני] וא"כ איך אפשר בכלל לקנות חפצים דאי נימא דמשיכה הוי הכנסה לרשות אז למה אדם שמשך חפץ של חבירו להנאתו לא קנה הרי הכניסו לרשותו אלא בהכרח דהכל תלוי בהסכמת בני אדם וא"כ היאך שיך להעביר בעלות בעלמא הרי משיכה וכ"ו לא מבטאת כלום.
 
משיכה בהסכמת בני אדם מבטאת בעלות.
(ובאחרו' יש שר"ל יותר שע"י ההסכמה הבעלים מפקיע עצמו מהבעלות והמשיכה היא רק להכניס לרשותו, ולהכניס לרשותו חפץ שאין עליו עוררין שיש להם בעלות יותר אפי' בהחזקה סגי, ע"ע בשער"י ש"ה פט"ו).
 
נערך לאחרונה:
משיכה בהסכמת בני אדם מבטאת בעלות.
(ובאחרו' יש שר"ל יותר שע"י ההסכמה הבעלים מפקיע עצמו מהבעלות והמשיכה היא רק להכניס לרשותו, ולהכניס לרשותו חפץ שאין עליו עוררין שיש להם בעלות יותר אפי' בהחזקה סגי, ע"ע בשער"י ש"ה פט"ו).
לא הבנתי מה זה מתרץ על השאלה,
דהרי אין לצרפם וכדאמרן,
פעם יצא לי הגדרה שדבקנין יש שני חלקים יש את הקנין מצד הגברא והיינו הגמירו"ד להקנות והגמירו"ד לקנות ויש את החלק של הקנין מצד החפצא ובהאי בעינן מעשה מצד החפצא ולכך בעינא גם גמירו"ד וגם משיכה/הגבהה/מסירה דהגמירו"ד גמר את הקנין מצד הגברא והמשיכה דהינו המעשה בחפצא גומרת את הקנין מצד החפצא וצ"ב,
אני מחפש הגדרה יותר עמוקה מזה,
 
דהרי אין לצרפם וכדאמרן,
ע"ז גופא עניתי שאמנם הההסכמה היא המעבירה את הבעלות אבל נצרך לבטאות אותה במעשה.
(ומצאתי כתוב אצלי שיש בזה ב' דרכים באחרו', הא' שהמשיכה היא הראיה להסכמה (כ"כ ר' יוסף ענגיל [בעל האתוון דאורייתא] בס' ציונים לתורה כלל ל"ט) והב' היותר פשוטה שע"י מעשה שעושים מראים ביניהם שיש הסכמה והיינו שהמעשה הוא מביא להסכמה מוחלטת (כ"כ החזו"א אהע"ז סי' ל"ח אות ז').
 
הא' שהמשיכה היא הראיה להסכמה
זה אינו, דהא א"כ כל הקנינים הוי סיטומתא,
שע"י מעשה שעושים מראים ביניהם שיש הסכמה והיינו שהמעשה הוא מביא להסכמה מוחלטת
ואם גם ללא המעשים הם באים להסכמה מוחלטת, וכי שייך שאז יפטרו מקנין? אתמהה,
 
זה אינו, דהא א"כ כל הקנינים הוי סיטומתא,
הכל מאותו השורש שע"י הסכמה מועברת הבעלות.
ואם גם ללא המעשים הם באים להסכמה מוחלטת, וכי שייך שאז יפטרו מקנין? אתמהה,
זה קי"ל לרבנן דאין גמירו"ד מוחלטת עד שיבטאו אותה בקניין (וכעין מש"כ בנימוק"י ר"פ המפקיד דטעם דא"א מקנה דשבל"ע הוא משום חסרון בגמירו"ד. ואטו אם יצווח שאינו חסר בגמירו"ד יהני).
 
הכל מאותו השורש שע"י הסכמה מועברת הבעלות.
לא הבנתי, והתורה קובעת באופן מוזר שהדברים שמביאים את הבנ"א להסכמה מוחלטת זה משיכה מסירה והגבהה??? ממתי התורה מגלה לנו מהם רצונות של הבנ"א??? מה הם כל הנידונים והסוגיות מה נחשב הגבהה ומה נחשב מסירה לכאו' לפי"ד מה יל"ד הכל תלוי מה מביא את האנשים להסכמה???? היכן מצינו כן בתוה"ק???
 
הכל מאותו השורש שע"י הסכמה מועברת הבעלות.

זה קי"ל לרבנן דאין גמירו"ד מוחלטת עד שיבטאו אותה בקניין (וכעין מש"כ בנימוק"י ר"פ המפקיד דטעם דא"א מקנה דשבל"ע הוא משום חסרון בגמירו"ד. ואטו אם יצווח שאינו חסר בגמירו"ד יהני).
דשלב"ל זה שונה דשמא דכשיראה את הפירות בעיניו, שמא יחפוץ בהם,
 
לא הבנתי, והתורה קובעת באופן מוזר שהדברים שמביאים את הבנ"א להסכמה מוחלטת זה משיכה מסירה והגבהה???
לא. משיכה והגבהה הם מעשים שממילא על ידם ישנה "הוראת בעלות", היינו שמי שמגביה או מי שמושך חפץ הוא נראה בעלים. התורה חידשה שאם מסכימים על העברת החפץ אזי משעה שעושה הקונה מעשה כזה, שמורה בעלות, הוא נעשה לבעלים. (ובתוך זה הנידון, אם נעשה בעלים כי עשה את המעשה או כי המעשה מוכיח שהבעלים התרצה).
 
לא. משיכה והגבהה הם מעשים שממילא על ידם ישנה "הוראת בעלות", היינו שמי שמגביה או מי שמושך חפץ הוא נראה בעלים. התורה חידשה שאם מסכימים על העברת החפץ אזי משעה שעושה הקונה מעשה כזה, שמורה בעלות, הוא נעשה לבעלים. (ובתוך זה הנידון, אם נעשה בעלים כי עשה את המעשה או כי המעשה מוכיח שהבעלים התרצה).
א"כ תקרא את השאלה שוב,
 
הרעיון העומד מאחורי השאלה בעצם הוא מה הם הקניינים, ולמה הם מגבילים את האדם לדברים מסוימים.
שמעתי פעל הבטה מעניינת מהרב אוריה ענבל, שבאמת אם אני רוצה להעביר לחבר שלי חפץ, ואפילו אם אני רוצה למכור לו, אני יכול לעשות את זה בלי שום קנין,
וכל השאלה האם הקנין חל או לא מתבטאת רק כאשר הם מתחילים לריב, ובזה כמו בכל דין תורה, יש לנו הלכות שעל פיהם פוסקים.
 
שבאמת אם אני רוצה להעביר לחבר שלי חפץ, ואפילו אם אני רוצה למכור לו, אני יכול לעשות את זה בלי שום קנין,
וכל השאלה האם הקנין חל או לא מתבטאת רק כאשר הם מתחילים לריב, ובזה כמו בכל דין תורה, יש לנו הלכות שעל פיהם פוסקים.
לכ' נפק"מ היכא דאיכא איסורא, כמו מכירת חמץ וכד', דגם אם אין ביניהם ויכוח, מ"מ אם ברצון בלבד הקנין חל, לא עבר על בל יראה. אך ודאי שלהלכה אין כזה דבר רצון בלבד.
 
לכ' נפק"מ היכא דאיכא איסורא, כמו מכירת חמץ וכד', דגם אם אין ביניהם ויכוח, מ"מ אם ברצון בלבד הקנין חל, לא עבר על בל יראה. אך ודאי שלהלכה אין כזה דבר רצון בלבד.
אני אחדד, הוא לא אמר שהקנין לא חל בלי מעשה, הוא רק אמר שבמקרה סטנדרטי אין שום נפק"מ אם הקנין חל או לא חל, כי בכלל אין ענין שהוא יחול, כ"ז נוגע למקומות שלן דיני תורה, או למקומות של איסורים, וכהערת הרב @פרי חדש.
 
הרעיון העומד מאחורי השאלה בעצם הוא מה הם הקניינים, ולמה הם מגבילים את האדם לדברים מסוימים.
שמעתי פעל הבטה מעניינת מהרב אוריה ענבל, שבאמת אם אני רוצה להעביר לחבר שלי חפץ, ואפילו אם אני רוצה למכור לו, אני יכול לעשות את זה בלי שום קנין,
וכל השאלה האם הקנין חל או לא מתבטאת רק כאשר הם מתחילים לריב, ובזה כמו בכל דין תורה, יש לנו הלכות שעל פיהם פוסקים.
אני אחדד, הוא לא אמר שהקנין לא חל בלי מעשה, הוא רק אמר שבמקרה סטנדרטי אין שום נפק"מ אם הקנין חל או לא חל, כי בכלל אין ענין שהוא יחול, כ"ז נוגע למקומות שלן דיני תורה, או למקומות של איסורים, וכהערת הרב @פרי חדש.
הרעיון עצמו יפה, אבל לעולם יהי' נפק"מ אם זה שלו או לא גם בלי שיתחילו לריב, למשל אם יכול לקדש בזה אשה.
 
באמת זה פשוט, אך ישנם בחורים שכאשר הם לומדים סוגיית קניינים, הם שואלים מדוע צריך קניינים, הרי שנינו רוצים שהחפץ יהיה שלך, והתשובה היא שבאמת יתכן שבכזה מקרה אין צורך בקנין.
זה נכון בשביל לקרב את הלומד למעשים שהוא מדבר עליהם (שהם לא רק איזה פעולה סתמית), אבל שוב - זה שלא צריך קניין בכה"ג זו הגדרה לא נכונה כי מבחינת התורה זה לא יהיה שלו לכל העניינים האיסוריים הנ"ל ואיסור גזל ביניהם, אפשר לומר שבכה"ג לא צריך שזה יהיה שלו, כי אם אין לו שום נפק"מ מה אכפ"ל להשתמש בחפץ ששייך חבירו.
 
חזור
חלק עליון