• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: בכורות שלא מתו

פִּתָרוֹן
אלו בכורות לא מתו במכת בכורות?!
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
אבל מי אמר שבתיה הייתה בכורה?
שמות רבה יח,ג משמע שהייתה בכורה
דָּבָר אַחֵר, וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב (משלי לא, יח): טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ לֹא יִכְבֶּה וגו', אַתָּה מוֹצֵא שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: כִּי אֵין בַּיִת אֲשֶׁר אֵין שָׁם מֵת, הֵיאַךְ אַתָּה מוֹנֶה כָּל טִפָּה וְטִפָּה שֶׁהָיָה מוֹצִיא מִצְרִי לְכָל אִשָּׁה וְאִשָּׁה אוֹ שֶׁהַטִּפָּה הָרִאשׁוֹנָה הוּא בְּכוֹר וְנִמְצְאוּ כָּל בָּנִים מֵתִים, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים עח, נא): וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּמִצְרָיִם רֵאשִׁית אוֹנִים בְּאָהֳלֵי חָם, טִפָּה רִאשׁוֹנָה. הַנְּקֵבוֹת הַבְּכוֹרוֹת אַף הֵן מֵתוֹת, חוּץ מִבִּתְיָה בַּת פַּרְעֹה, שֶׁנִּמְצָא לָהּ פְּרַקְלִיט טוֹב, זֶה משֶׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות ב, ב): וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא. לְפִיכָךְ אָמַר שְׁלֹמֹה: טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ (משלי לא, טו): וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה, בְּאֵיזֶה לַיְלָה, וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה.
 
חידוש מעניין שמצאתי....
אלו בכורות לא מתו במכת בכורות?!
(תשובה עם מקור!)
וגם ערב רב, ערב - בכרים בגימטריא, ומצרים רואין קצת בכוריהם גרורין גרים עם ישראל, ואותן שלא נתחברו לישראל מצרים מקברים. (ספר גימטריאות לר"י החסיד)
 
וגם ערב רב, ערב - בכרים בגימטריא, ומצרים רואין קצת בכוריהם גרורין גרים עם ישראל, ואותן שלא נתחברו לישראל מצרים מקברים. (ספר גימטריאות לר"י החסיד)
גם רעיון יפה.....
אבל כוונתי למצריים ממש, לא לגרים וכדו'
 
אלו בכורות לא מתו במכת בכורות?!
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
 
פִּתָרוֹן
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
כל הכבוד!!
 
רעיון יפה... אבל מי אמר שבתיה הייתה בכורה? (מלבד זאת שהיא התגיירה לחלק מהמדרשים אז היא יהודייה ולא נחשבת....)
1738085676396.png
וירדו כל עבדיך וגו', כאן הבטיח כי עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות. ואולי שהיו כולם פשוטים ואין בכור ביניהם, וידע בידיעת נביא, או הגם שהיו ביניהם בכורות על פי כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם, אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם, ודיבר אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו', כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם. (אור החיים)
1738085831754.png
 
חזור
חלק עליון