מה יעשה עם שם "אלוקינו", הרי גם אותו לא יכול לומר סתם. וניחא שם ה' אמר כחלק מפסוק, אך כיצד יאמר את שם "אלוקינו"?
מה יעשה עם שם "אלוקינו", הרי גם אותו לא יכול לומר סתם. וניחא שם ה' אמר כחלק מפסוק, אך כיצד יאמר את שם "אלוקינו"?
ישר כח גדול. לראשונה שמעתי את ההבהרה של מרן בעניין ברכה על כל פלח ופלח. שזה מדובר לפני גיל חינוך.
טענה גדולה...מרן הראש"ל הביא בשיעורו (מוצ"ש אמור תשפ"ב, ע"פ מה שאמר בשיעורו לפני מספר שנים) ששליח ציבור שלא רוצה להתבייש בכך ששכח ספירת העומר, יוכל לברך ולומר "ברוך אתה ה'" ואז יאמר בשקט "למדני חוקיך" ויסיים הברכה בקול. ואמר שאין בזה בעיה של אמן יתומה שהציבור עונים, כי סו"ס זה שבח להקב"ה וכו'.
וצ"ע, איך יהיה אפשר לעשות כן? והרי יתכן שיש כאלו ששכחו לספור באחד הימים ומכוונים לצאת יד"ח מהשליח ציבור, ובוודאי שלא יכולים לצאת בברכה כזו, ולכאורה מטעם זה היה צריך להורות שלא לנהוג כן.
כך הרב אמר בעצמו, והובא לעיל:לכאורה בפשטות אה"נ ולא נחית להא מו"ר מרן שליט"א
וכן בעקרון בד"כ לא מצוי שיוצאים ידי חובה ללא שמודיעים לש"צ (ואזי: אם לא יודיעו לכאורה אין כאלה - ואין בעיה... ואם יש כאלה אכן כן זו בעיה...)
הוא אמר שזה לא מצוי. והוסיף שצריך שומע ומשמיע יחדיו מכוונים.
השאלה אם זה נקרא "ברכה לבטלה" הרי הוא לא בירך ברכה לבטלה, ולכאו' מאי שנא מאשר לענות אמן על "רצה נא במנוחתנו" או "זכרנו ה' אלוקינו בו לטובה" וכד'. הרי סו"ס הוא כן בירך את ה' במקום הראוי לכך, רק שהוא עצמו מנוע מלהזכיר שם ה' מחשש ברכה לבטלה.רק השאלה השנייה ששאלתי באשכול שלי, ולא ראיתי שדיברנו עליה פה - הרי כל הקהל עונה אחריו אמן, לכאורה מכשילם באמן לבטלה, וזו כבר ממש בעיה. לא מסתבר שבשביל הבושה של הרב וכו' נורה לו להכשיל ציבור שלם באמן לבטלה.
השאלה אם זה נקרא "ברכה לבטלה" הרי הוא לא בירך ברכה לבטלה, ולכאו' מאי שנא מאשר לענות אמן על "רצה נא במנוחתנו" או "זכרנו ה' אלוקינו בו לטובה" וכד'. הרי סו"ס הוא כן בירך את ה' במקום הראוי לכך, רק שהוא עצמו מנוע מלהזכיר שם ה' מחשש ברכה לבטלה.
הברכה היא באמת במקומה. הוא באמת סופר כעת ספירת העומר, וגם לפי חלק מהדעות חייב לברך.אמן לבטלה בהגדרה זה רק אמן על ברכה לבטלה?
הייתי בטוח שאם מישהו אומר "ברוך בורא פרי העץ" (ואני לא שמעתי היטב וחשבתי שהוא הזכיר שם ומלכות) ואמרתי אמן - זה גם בעיה. זה לא נכון?
ואפשר לומר שרצה נא במנוחתנו זה סוף סוף בקשה ואפשר לומר אמן,פה חשבתי שזה ברכה אבל באמת זה רק לימוד
הברכה היא באמת במקומה. הוא באמת סופר כעת ספירת העומר, וגם לפי חלק מהדעות חייב לברך.
רק שאנחנו חוששים שהוא לא חייב לברך, ואומרים לו שלא יאמר שם ומלכות, אבל גם ברכה בלי שם ומלכות יש לה חשיבות.
כמו לדוגמא, מי שחושש לברך המפיל אחרי חצות ומברך בלי שו"מ, שעונים אחריו אמן.
כל ברכה שאין בה שם ומלכות אינה ברכההברכה היא באמת במקומה. הוא באמת סופר כעת ספירת העומר, וגם לפי חלק מהדעות חייב לברך.
רק שאנחנו חוששים שהוא לא חייב לברך, ואומרים לו שלא יאמר שם ומלכות, אבל גם ברכה בלי שם ומלכות יש לה חשיבות.
כמו לדוגמא, מי שחושש לברך המפיל אחרי חצות ומברך בלי שו"מ, שעונים אחריו אמן.
לכן כתבתי ש"יש לה חשיבות" והבאתי דוגמא שאעפ"כ יש פעמים שמברכים בלי שם ומלכות.כל ברכה שאין בה שם ומלכות אינה ברכה