• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בד"ץ

תמשיך לתמוה
יש מה לענות, תפעיל את השכל.
למה אתה חושב שעדח ירד מהשמים, ואילו הכשר בפיקוחו של מרן שליטא הוא בעייתי.
רחמנא ליצלן מהאי דעתא שבישתא
 
אתה מוזמן לפתוח את המקפיא בבית מרן הראש"ל שליט"א ולראות ש"כל" הבשרים שם הם מהכשר בית יוסף ולא אף הכשר אחר.
מחלוקת אחרוני האחרונים??!!
באשר איני יודע מי מאחד מכם (הרב ישראל והרב איש תם) ועד כמה קרבתו להראש"ל אולי כבוד הרב מיארה שליט"א יורה לנו האמת בדעת מו"ר שליט"א
 
שמעתי על בד"ץ בית יוסף מהרב פנחסי מומחה כשרות, ומהרב שי עמר והאחרון אמר לי שיש להם הרבה קולות והיתרים והעלמת עין ועל אף שהוא קרוב ידיד ורע של הגאון ר' משה ובקשר מתמיד איתו הוא יודע את דעתו ושכך הוא מורה לרבים וחלילה אין לו דבר וחצי דבר עם בד"ץ זה או להעומד בראשו
 
הרב לוין - הגרב"צ מוצפי אמר שהיא שחיטה מהודרת ביותר.
זאת מנין לכב'?
קהילות - הרב @לביא כתב שהרב בעדני אמר שזה מהודר לספרדים, אך במסעדות צריך לוודא שישראל עשה את הבישול (במסעדה אחת בירושלים של 'קהילות' הם כותבים מפורש שהם מחמירים בבישול ישראל כדעת הבית יוסף, שמע מינה שאין זה תמיד, ולכן יש לבדוק [במסעדות] כאמור).
בשו"ת דורש ציון כ' הגרב"צ מוצפי שאפשר לסמוך אך מתוכן השאלה יתכן וזה לא לכתחילה
 
כבר כתבתי לעיל שהרב אלחנן פרץ אמר לי שכל ההכשרים האשכנזים (פרט לרב לנדא שאינו יודע מה קורה שם), אינם מקפידים על סירכות כעיקר הדין. והדגיש לי שגם אצל הרב רובין לא מקפידים ע"ז כעיקר הדין.
מעסקן שעובד אצל כשרוית והוא מעין קרוב משפחה שלי (מעין) אמר כי הרב רובין מחמיר לכל הדעות כפשוטו איך שהם מתבטאים.
אותו עסקן כלל לא עובד אצל הרב רובין אלא בבד״צ יורה דעה של הרב מחפוד, ובכ״ז העיד כי אין שום הבדל בשחיטה ושניהם באותה רמה מבחינת שחיטה. מבחינת שוחטים הוא יודע שמקפידים אצלם מאד על שלום בית (במילים אחרות, שהשוחטים יצאו לחו״ל רק למשך זמן של שבוע), שיטבלו וילמדו תורה במשך כשעה, לפני השחיטה. לכן גם הבשרים שלהם די יקרים כי חצי מהממון הולך רק עבור החזקת השוחטים.
 
תמשיך לתמוה
יש מה לענות, תפעיל את השכל.
למה אתה חושב שעדח ירד מהשמים, ואילו הכשר בפיקוחו של מרן שליטא הוא בעייתי.
רחמנא ליצלן מהאי דעתא שבישתא
שמעתי על בד"ץ בית יוסף מהרב פנחסי מומחה כשרות, ומהרב שי עמר והאחרון אמר לי שיש להם הרבה קולות והיתרים והעלמת עין ועל אף שהוא קרוב ידיד ורע של הגאון ר' משה ובקשר מתמיד איתו הוא יודע את דעתו ושכך הוא מורה לרבים וחלילה אין לו דבר וחצי דבר עם בד"ץ זה או להעומד בראשו
ממומחי כשרות, שהגם שאומרים דברים לא טובים על ההשגחה, הם עדיין מעידים כי ההשגחה שלהם יותר טובה משל רבנות.
ומחלקים ג״כ בין ההשגחה למסעדות, לבין ההשגחה על השחיטה וההשגחה של המפעלים, שהם ברמת בד״צ.
 
מסקנתי מזה שנים היא שבענייני כשרויות יש ג' דרכים.
א'. לחשוש לכל דעה של ת"ח נגד הכשר. ולא לאכול כלום חוץ משחיטה פרטית שעומד ע"ג השוחט. (כי נגד כל הכשר יש ת"ח שטוענים טענות).
ב'. לסמוך על כל ת"ח שאומר על הכשר שהוא טוב. ולאכול מכל ההכשרים. (כי בעד כל הכשר יש ת"ח שאומרים שהוא מצויין).
ג'. לעשות רב שמבין בכשרות, ולסמוך עליו בין לחומרא בין לקולא. (וכך אני עושה).
 
ועוד דבר מעניין לגבי השגחת ב״י.
ממש כמסיח לפי תומי כשהייתי בשכונת הבוכארים לפני כשבועיים, שמעתי איזה בעל בית מדבר עם רעהו ואומר לו ששאל את הרב עמאר לגבי בשר, ואמר לו לאכול אך ורק עטרה (ב״י, כידוע).
לא עשיתי דרישה וחקירה על מה שאמר כי די הזדרזתי והיו לי מצות חבורה וכמה שקיות בידיים, אך למה נדחה שלא אמר זאת הרב עמאר. ואולי אחד מרבני הפורום שליט״א יבררו זאת עמו אישית.
 
טוב אעשה סדר קטן בדברים
והנני לגלות דעתי מראש שחלילה אין בכוונתי לסתור אף פסק של אחד מהחכמים הנ"ל, כי איני מתוכוח עם מציאויות.
ובכן, מה שמעיד הרב איש תם שיש במקרר של מרן שליטא רק הכשר בית יוסף, באמת שאיני מתווכח עמו בזה, כי אם הוא ראה כן, אין לנו לחלוק על מציאות, כמו"כ המכתב ששלח הרב מיארה, יש הרבה מה להשיב ע"ד שם, ואכמ"ל וד"ל.
ובכן "כל" מה שאני כותב כאן בפורום זה זה "אך ורק" דברים ששמעתי בעצמי אני הקטן פא"פ ממרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א, ואף שמעתיו ממנו כמה פעמים, וברוב הדברים כמו לגבי ההכשר הנני שואל אותו אם אפשר לפרסם הדבר, ואם מסכים אני מפרסם. ובענין ההכשר הנ"ל אף התבטא ואמר לי תפרסם שאנשים לא יכשלו בזה (רק יש לציין שאמר לי כן לפני כמה שנים).
כמובן שמאז אינני אוכל הכשר זה, בהוראת מורי ורבי מרן שליטא, על אף שתמיד תמיד היינו קונים מזה לכתחלה. (אח"כ שמעתי עוד עדויות ברורות מזה מחכמים מוסמכים ששוחטים בבית יוסף, אבל אין לנו בזה נ"מ לעת עתה כי אנו דנים כעת בדעת מרן שליט"א).
אם תשאלו מה עם עדותו של הרב איש תם, אף אני אחזיר לכם בשאלה, כי מה שכתבתי כאן זה אך ורק מה ששמעתי פא"פ ממרן שליטא וכנ"ל. (ואולי אפשר שראה זאת לפני הרבה זמן, או שראה זאת בתקופה האחרונה ממש וההכשר הנ"ל השתפר. צריך לבדוק זאת).
עכ"פ מרן שליט"א אמר לי ששלח משלחת רבנים לבדוק נושא זה מקרוב וביניהם הגאון הרב יצחק לוי שליט"א ואמר לו שיש להמנע מהכשר הנ"ל.
לגבי עדותו של הרב עמר אכן הדברים ידועים.
אני עכ"פ הבאתי עדותו של מרן שליטא מה ששמעתי מכלי ראשון, אם יש לרב איש תם או לחביריו עדות טריה מימי חוה"מ אשמח לשמוע.
בברכת מועדים לשמחה.

אגב, דעת מרן שליט"א שגם ההכשרים של הרב בעדני והרב דוד יוסף הם מצויינים בבשר.
 
הראש"ל אמר כמה פעמים שא"א לסמוך על העדה"ח.
השאלה אם זה חומרא או ממש א"א לסמוך? שהרי גם הם כתבו שהם שוחטים חלק, ולא חשידי עד כדי כך כשקרנים, אלא ידוע שיש שיטת הבית דוד להכשיר גם לב"י סירכות דומיא דהרמ"א, ואולי הם סומכים על זה. ומרן הרב עובדיה בשיעורים היה אומר שלא לסמוך עליו (במעדני מלך העתיק את דבריו). א"כ הוי ספק חלק כהב"י ספק כהבית דוד
כי לפי מה שאמרו (כנראה הכוונה שמועות) בהכשר של הרב לנדא יש שני קוי ייצור,
לא שמועות אלא מציאות, זה כתוב על האריזה. בעיני ראיתי
כל זה בבשר, אך בעופות, זה הרבה יותר קל, ויותר אפשר לסמוך על רבנות רגילה,
הרב מחפוד מסר שיעור שלם על זה, והמציאות הפוכה מצורף הסיכום שכתבתי. (את השיעור המלא אני יכול לשלוח במייל, למי שרוצה ישלח לי הודעה פרטית עם כתובת המייל שלו)
כבר כתבתי לעיל שהרב אלחנן פרץ אמר לי שכל ההכשרים האשכנזים (פרט לרב לנדא שאינו יודע מה קורה שם), אינם מקפידים על סירכות כעיקר הדין. והדגיש לי שגם אצל הרב רובין לא מקפידים ע"ז כעיקר הדין.
הרב בורנשטיין אמר הרבה פעמים, שכל הבדצים האשכנזים טובים גם לספרדים בבשר לא פחות מהרב מחפוד וב"י (כדאי לברר איתו מה הכוונה טובים לספרדים, האם מקפידים על חלק ב"י ללא פשרות או לא)

לגבי ב"י, מקצת בירור שעשיתי ועוד אחרים שספרו לי מה שראו, במסעדות שלהם אין משגיח מיוחד מטעם ב"י, אלא בודקים את המשגיח של הרבנות כשנמצא כשר, מסמיכים אותו לעבוד מטעמם.
 

קבצים מצורפים

  • כשרות העופות.pdf
    104.7 KB · צפיות: 13
הרב בורנשטיין אמר הרבה פעמים, שכל הבדצים האשכנזים טובים גם לספרדים בבשר לא פחות מהרב מחפוד וב"י (כדאי לברר איתו מה הכוונה טובים לספרדים, האם מקפידים על חלק ב"י ללא פשרות או לא)
כבר כתבתי שכל אחד צריך לעשות לו רב אחרת, אחרת או שיאכל מכל ההכשרים א שלא יאכל כלום.
לגבי ב"י, מקצת בירור שעשיתי ועוד אחרים שספרו לי מה שראו, במסעדות שלהם אין משגיח מיוחד מטעם ב"י, אלא בודקים את המשגיח של הרבנות כשנמצא כשר, מסמיכים אותו לעבוד מטעמם.
מסעדות זה בעיה בכל המקומות, אצל הרב מחפוד סומכים על מצלמות, ואני כבר שמעתי על כמה תקלות.
ויש תקלות בכל ההכשרים.
ואני מדבר על בישולי עכו"ם שברוב ככל הכשרים האשכנזים, אין אפי' חומרא כזו.
יש לי ידיד מפקח כשרות של אחת הרבנויות בארץ, ואמר לי שבמסעדות של הרב רובין לא מקפידים על בישולי עכו"ם, וצחק על מי שאמר לו שמקפידים על סירכות, כי אם על בישול ישראל שעלותו מועטת לא מקפידים, על סירכות שעלותו גבוהה מאוד על אחת כמה וכמה שלא יקפידו.
 
כעת שלחו לי במייל:
יצחק נחשוני בטוויטר: בהכשלה שכזו לא נתקלתי מעולם. לקט ירקות להקפצה של 'סנפרוסט' בהכשר בית יוסף שבאותיות גדולות נכתב "ללא חשש קטניות" ובאותיות קטנות "מכיל קטניות".

IMG-20220419-WA0092.jpg
ואני עומד ושואל מי החליט שזה פאדיחה של בית יוסף ולא של הרבנות עמק יזרעאל?! הוא שלח את זה למעבדה וראה שיש בזה קטניות?!
 
חזור
חלק עליון