• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בד"ץ

וצחק על מי שאמר לו שמקפידים על סירכות, כי אם על בישול ישראל שעלותו מועטת לא מקפידים, על סירכות שעלותו גבוהה מאוד על אחת כמה וכמה שלא יקפידו
אם הוא לא יודע מציאות שלא ידבר!

ואני עומד ושואל מי החליט שזה פאדיחה של בית יוסף ולא של הרבנות עמק יזרעאל?! הוא שלח את זה למעבדה וראה שיש בזה קטניות?!
לא צריך מעבדה, מה הרכיבים?
 
על סירכות שעלותו גבוהה מאוד על אחת כמה וכמה שלא יקפידו.
כמו בכל השגחה, יש הבדל בין הבשרים להשגחה על המסעדה.
הבשרים במסעדות של הרב רובין תמיד יהיו הבשרים שלהם, זה לא קשור למשגיח כשרות.
(זה כן קשור שהמשגיח צריך לוודא שהם מוציאים את הבשר בחותמת שלהם, אבל תו לא)
ודווקא במסעדות בהשגחת הרב רובין תמיד ראיתי שיש הקפדה שכל העובדים יהיו יהודים.
(אולי זה רק במסעדות באזורים חרדים, אבל תמיד הם עם כיפה)
 
כמו בכל השגחה, יש הבדל בין הבשרים להשגחה על המסעדה.
הבשרים במסעדות של הרב רובין תמיד יהיו הבשרים שלהם, זה לא קשור למשגיח כשרות.
(זה כן קשור שהמשגיח צריך לוודא שהם מוציאים את הבשר בחותמת שלהם, אבל תו לא)
ודווקא במסעדות בהשגחת הרב רובין תמיד ראיתי שיש הקפדה שכל העובדים יהיו יהודים.
(אולי זה רק במסעדות באזורים חרדים, אבל תמיד הם עם כיפה)
הנקודה היא לא שהמשגיח לא עושה את זה, אלא שאין להם אפי' דרישה לזה.
וזה באזור חרדי.
 
הנקודה היא לא שהמשגיח לא עושה את זה, אלא שאין להם אפי' דרישה לזה.
מבחינת בשרים?
קודם כל מוזר לי שמפקח כשרות ידע מה הולך בבשרים עצמם, כלומר במשחטות. לי אמרו עדים נאמנים שהם שוחטים חלק בית יוסף.
וגם לא מובן לי מה שאמרת ״אלא שאין להם אפי׳ דרישה לזה״, וכי זה תמוה שאשכנזים יחמירו לאכול חלק? הרמ״א כותב שהיא קולא גדולה שלא להצריך חלק, לא שפשוט שמותר.
 
כעת שלחו לי במייל:
יצחק נחשוני בטוויטר: בהכשלה שכזו לא נתקלתי מעולם. לקט ירקות להקפצה של 'סנפרוסט' בהכשר בית יוסף שבאותיות גדולות נכתב "ללא חשש קטניות" ובאותיות קטנות "מכיל קטניות".

הצג קובץ מצורף 3225
ואני עומד ושואל מי החליט שזה פאדיחה של בית יוסף ולא של הרבנות עמק יזרעאל?! הוא שלח את זה למעבדה וראה שיש בזה קטניות?!
יש בזה שני תירוצים,
אחד מביך ואחד פחות.
המביך הוא שהחברה פשוט הדפיסה על האריזות את הכשרות של ב״י ללא חשש קטניות אע״פ שיש בזה באמת חשש.
הפחות מביך, שברבנות לא רצו להכשיר לאוכלי קטניות כי ייתכן שבייצור יפול בטעות מייצורים אחרים, וב״י נתן השגחה על שלא אמור להיות באמת קטניות.
 
מבחינת בשרים?
קודם כל מוזר לי שמפקח כשרות ידע מה הולך בבשרים עצמם, כלומר במשחטות. לי אמרו עדים נאמנים שהם שוחטים חלק בית יוסף.
וגם לא מובן לי מה שאמרת ״אלא שאין להם אפי׳ דרישה לזה״, וכי זה תמוה שאשכנזים יחמירו לאכול חלק? הרמ״א כותב שהיא קולא גדולה שלא להצריך חלק, לא שפשוט שמותר.
מה שכתבתי זה לגבי הבישולי עכו"ם לא לגבי הבשרים.
 
מה שכתבתי זה לגבי הבישולי עכו"ם לא לגבי הבשרים.
ובהמשך כתבת גם לגבי הבשר, ועל זאת הערתי.
לגבי הבישולי עכו״ם, צריך לזה עדות ברורה לענ״ד, כי כתבתי שבמסעדות שאני מכיר כולם יהודים, וכבודו כתב שזה רק באזורים חרדיים. וכי רק חרדים צריכים לאכול לכו״ע אך שאר יהודים כל אחד במעלתם לא? אלא״כ כתבת שאתה מדבר לעניין הכיפות. (אתה יכול למצוא במסעדות השגחת הרב רובין ברב שפע שהם רואים משחקי כדורגל באייפון שלהם, אבל עם כיפה)
 
ובהמשך כתבת גם לגבי הבשר, ועל זאת הערתי.
לגבי הבישולי עכו״ם, צריך לזה עדות ברורה לענ״ד, כי כתבתי שבמסעדות שאני מכיר כולם יהודים, וכבודו כתב שזה רק באזורים חרדיים. וכי רק חרדים צריכים לאכול לכו״ע אך שאר יהודים כל אחד במעלתם לא? אלא״כ כתבת שאתה מדבר לעניין הכיפות. (אתה יכול למצוא במסעדות השגחת הרב רובין ברב שפע שהם רואים משחקי כדורגל באייפון שלהם, אבל עם כיפה)
אעשה סדר, כתבתי מה אמר לי המפקח של הרבנות באחת מהערים החרדיות.
הוא אמר שיודע מה קורה לגבי בישולי עכו"ם, ולכן צחק על מישהו שאמר שמקפיד לאכול רק הרב רובין בבשר.
לא כתבתי שזה רק באזורים חרדיים, והוא לא אמר שכך זה בכל הארץ, הוא דיבר על העיר בה הוא מפקח.
אגב, הוא אמר לי שבמסעדות אצלם בית יוסף מעולה, ואצל הרב מחפוד היו כמה בעיות. (והוא לא מחסידי בית יוסף, בעבר היה משגיח שלהם ופוטר על ידם).
 
כעת שלחו לי במייל:
יצחק נחשוני בטוויטר: בהכשלה שכזו לא נתקלתי מעולם. לקט ירקות להקפצה של 'סנפרוסט' בהכשר בית יוסף שבאותיות גדולות נכתב "ללא חשש קטניות" ובאותיות קטנות "מכיל קטניות".

הצג קובץ מצורף 3225
ואני עומד ושואל מי החליט שזה פאדיחה של בית יוסף ולא של הרבנות עמק יזרעאל?! הוא שלח את זה למעבדה וראה שיש בזה קטניות?!
:)
יש "ללא חשש קטניות", יש "לאוכלי קטניות" ויש "מכיל קטניות".
אם זה "לאוכלי קטניות" זה לא מחייב שיש בזה קטניות, אלא פשוט לא נזהרו שלא יהיה בזה, ויתכן שרק באלרגנים וכד' (ואמנם יתכן שיש בזה ממש קטניות, אבל לאו דווקא שהמוצר עצמו הוא עם קטניות). [ובכה"ג, אף יתכן להתיר לאכול גם למי שלא אוכל קטניות ע"פ מה שכתבתי כאן].
ויש "מכיל קטניות" שהוא ממש קטניות. וכמו שכותבים על מוצרי קטניות עצמם כגון תירס, אפונה וכד'.
אם אינני טועה, המוצר הנ"ל הוא עם אפונה (כמו שרואים בתמונה), וא"כ יש בו עצמו ממש קטניות ולא רק "חשש קטניות" וכד', וממילא בוודאי שהוא לאוכלי קטניות בלבד, וצ"ע על חותמת הכשרות שכתבו מה שכתבו, או שצריך לבדוק אחר המוצר אם באמת קיבל את הכשרות של בית יוסף...

(מכך שכתוב "ראוי לבדוק לפני השימוש" נראה לי שאפשר לומר שהוא כעין הודאת הכשרות שיש קטניות, שמחמת כן צריך לבדוק, ושוב צ"ע איך בחותמת נכתב "ללא חשש קטניות")
 
לגבי ב"י, מקצת בירור שעשיתי ועוד אחרים שספרו לי מה שראו, במסעדות שלהם אין משגיח מיוחד מטעם ב"י, אלא בודקים את המשגיח של הרבנות כשנמצא כשר, מסמיכים אותו לעבוד מטעמם
נכון מאוד.
וכן ידוע לי אישית במפעל גדול ואיני רוצה לנקוב בשמו. וגם שארית ישראל סמכו על המשגיח שם מטעם הרבנות המקומית יש לציין שהמשגיח שם אמר לי שזה מכיוון והוא כבר נמצא בעניינים ומכיר כל זוית ופינה ואת העוסקים במלאכה לכן סומכים ידיהם עליו.
אך לענ"ד לי זה לא מספיק כי הציבור סומך על החותמת והעומד בראשה שביקר הוא או מי מטעמו שנאמן בקי וחכם, ולא לסמוך על סמוך הגם שהוא ירא"ש
 
מכל הבלאגן של מסעדות שהתעוררו לאחרונה גם במאפיות של העדה החרדית ועוד אני לכשעצמי משתדל בל"נ לא להכנס למקומות כאלה ולאכול שם. וחזקה עלי מה שאמר וכתב כמה וכמה פעמים הגרב"צ מוצפי שיש כ"כ הרבה מכשולות ולכן אין לאכול כלל מחוץ לבית.

ועתה עלה בזכרוני שלפני כמה שנים התארחו במלון בעירנו כמה מגדולי ישראל בשבת והמשגיח שם הוא מהכולל שלי וסח לי אחרי זה איזה פדיחה קרתה בשבת עם בישול מים חמים וע"י גוי וכו' ומה נענה אנן????????
 
או שצריך לבדוק אחר המוצר אם באמת קיבל את הכשרות של בית יוסף...
במקרה הזה זו הונאת כשרות גדולה, ולא מצד ב״י עצמם.
לענ״ד נראה שיש על זה השגחת ב״י אבל לאוכלי קטניות, אבל בחברה הדפיסו על האריזה את סמל הכשרות הלא נכון.
אך לענ"ד לי זה לא מספיק כי הציבור סומך על החותמת והעומד בראשה שביקר הוא או מי מטעמו שנאמן בקי וחכם, ולא לסמוך על סמוך הגם שהוא ירא"ש
לכאורה אני לא מבין מה הבעיה בזה שכשרויות סומכות על המשגיח מטעם הרבנות, אם נותנים לו את ההנחיות והוא מסכים עליהם למה צריך לשלוח משגיח נוסף?
 
:)
יש "ללא חשש קטניות", יש "לאוכלי קטניות" ויש "מכיל קטניות".
אם זה "לאוכלי קטניות" זה לא מחייב שיש בזה קטניות, אלא פשוט לא נזהרו שלא יהיה בזה, ויתכן שרק באלרגנים וכד' (ואמנם יתכן שיש בזה ממש קטניות, אבל לאו דווקא שהמוצר עצמו הוא עם קטניות). [ובכה"ג, אף יתכן להתיר לאכול גם למי שלא אוכל קטניות ע"פ מה שכתבתי כאן].
ויש "מכיל קטניות" שהוא ממש קטניות. וכמו שכותבים על מוצרי קטניות עצמם כגון תירס, אפונה וכד'.
אם אינני טועה, המוצר הנ"ל הוא עם אפונה (כמו שרואים בתמונה), וא"כ יש בו עצמו ממש קטניות ולא רק "חשש קטניות" וכד', וממילא בוודאי שהוא לאוכלי קטניות בלבד, וצ"ע על חותמת הכשרות שכתבו מה שכתבו, או שצריך לבדוק אחר המוצר אם באמת קיבל את הכשרות של בית יוסף...

(מכך שכתוב "ראוי לבדוק לפני השימוש" נראה לי שאפשר לומר שהוא כעין הודאת הכשרות שיש קטניות, שמחמת כן צריך לבדוק, ושוב צ"ע איך בחותמת נכתב "ללא חשש קטניות")
אולי נחלקו במצו"ב עמ' ל-לא.
 

קבצים מצורפים

  • קונטרס קטניות בפסח.pdf
    1,010.9 KB · צפיות: 7
תמשיך לתמוה
יש מה לענות, תפעיל את השכל.
למה אתה חושב שעדח ירד מהשמים, ואילו הכשר בפיקוחו של מרן שליטא הוא בעייתי.
רחמנא ליצלן מהאי דעתא שבישתא
כנראה לא ירדת לסוף דעתי.
אני התכוונתי שכמדומני יש בכל הכשר בד"ץ מלבד זה גם השגחה של רבנות הראשית כללית, ורק נוסף על זה גם בד"ץ, וא"כ מאי גריעותא איכא כאשר נתווסף על הרבנות הראשית (שהראש"ל מכשיר) גם הכשר בית יוסף? אם טעיתי בהנחה זו אשמח שתתקן אותי.
ולמה צריך לתקוף?
 
אני התכוונתי שכמדומני יש בכל הכשר בד"ץ מלבד זה גם השגחה של רבנות הראשית כללית, ורק נוסף על זה גם בד"ץ, וא"כ מאי גריעותא איכא כאשר נתווסף על הרבנות הראשית (שהראש"ל מכשיר) גם הכשר בית יוסף? אם טעיתי בהנחה זו אשמח שתתקן אותי.
אולי הכוונה שהרבנות היא לא מהדרין, או לא חלק, שלא נסמוך ע"ז בבשר.
 
ל"ז להבין כוונתך מה אתה מסביר. תפרש יותר.
כוונתי שמה שמרן שליט"א אמר שאפשר לסמוך על רבנות לכתחילה (אפי' בבשר) איירי ברבנות מהדרין שהבשר חלק, אבל אם הרבנות לא מהדרין היינו שהבשר אינו חלק פשוט שאין לאכול, וא"כ בכה"ג אמרנו שאפי' שיש בד"ץ העד"ח אין לסמוך ע"ז, אבל ברור שאם יש רבנות מהדרין והבשר חלק, א"כ מאי אכפ"ל שיש עוד הכשר.
 
כוונתי שמה שמרן שליט"א אמר שאפשר לסמוך על רבנות לכתחילה (אפי' בבשר) איירי ברבנות מהדרין שהבשר חלק, אבל אם הרבנות לא מהדרין היינו שהבשר אינו חלק פשוט שאין לאכול, וא"כ בכה"ג אמרנו שאפי' שיש בד"ץ העד"ח אין לסמוך ע"ז, אבל ברור שאם יש רבנות מהדרין והבשר חלק, א"כ מאי אכפ"ל שיש עוד הכשר.
אם הרבנות לא מהדרין ואינו חלק, גם הבד"ץ העדה"ח לא יתנו הכשר, כי כאמור הם מקפידים על חלק.
 
חזור
חלק עליון