מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם, והיו לכם לזכרון לפני אלקיכם (י י)
מבואר בערכין (יא:) ד"זבחי שלמיכם" הנזכרים בכתוב, הם שלמי ציבור שקבוע להם זמן, והיינו כבשי עצרת, שלא מצינו בכל התורה שלמי ציבור אלא כבשים אלו.
והקשו האחרונים (עי' שו"ת חקרי לב או"ח ח"ב סי' צ"ב, והאריך בקושיא זו הגר"א גניחובסקי זצ"ל בעלון מדברי תורתו בהעלותך תשע"ד), הרי בחג השבועות קרב קרבן מוסף, ומצד קרבן זה איכא חיוב תקיעת חצוצרות מחמת העולות שבו, וא"כ למאי איצטריך קרא "על זבחי שלמיכם". ואין לומר דתוקעין לזבחי השלמים בפני עצמן, שהרי בגמ' סוכה נה. אמרינן תני רבא בר שמואל, שראש חודש שחל בשבת אין תוקעין לכל מוסף בפני עצמו, וילפינן ליה מדכתיב "ובראשי חדשיכם" הוקשו כל ראשי חדשים זה לזה, גם ראש השנה דאית ביה נמי מוסף ראש חודש.
ובפשוטו יש לתרץ, דנפק"מ להמבואר בסוכה שם, דמ"מ ביום שיש בו ב' קדושות, אע"פ שאין תוקעין לכל קדושה בפני עצמה, מ"מ מאריכין בתקיעות או מרבין בתוקעין. א"כ לזה הנפק"מ בהא ד"זבחי שלמיכם" מחייבין תקיעות, דיאריכו בתקיעות או ירבו בתוקעין.
עוד יש לומר, דברש"י בסוכה שם כתב דביום שיש בו שני מוספין, אומרים השיר לאחר שקרבו נסכי שניהם. וא"כ נפק"מ בזה שהשיר נאמר גם על שלמי עצרת, דצריכים להמתין עד שיקרבו גם נסכים אלו, וכ"כ בחקרי לב שם.
עוד יש לומר, דנפק"מ אם לא קרבו העולות של המוספין מאיזה טעם, וקרבו רק כבשי עצרת, דאילו התקיעות היו רק מחמת העולות לא היו תוקעין, ובזה חדית רחמנא שתוקעין גם על השלמים, ונפק"מ דהיכא דקרבו הם לחוד, יהיו התקיעות עליהם.
וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם, והיו לכם לזכרון לפני אלקיכם (י י)
מבואר בערכין (יא:) ד"זבחי שלמיכם" הנזכרים בכתוב, הם שלמי ציבור שקבוע להם זמן, והיינו כבשי עצרת, שלא מצינו בכל התורה שלמי ציבור אלא כבשים אלו.
והקשו האחרונים (עי' שו"ת חקרי לב או"ח ח"ב סי' צ"ב, והאריך בקושיא זו הגר"א גניחובסקי זצ"ל בעלון מדברי תורתו בהעלותך תשע"ד), הרי בחג השבועות קרב קרבן מוסף, ומצד קרבן זה איכא חיוב תקיעת חצוצרות מחמת העולות שבו, וא"כ למאי איצטריך קרא "על זבחי שלמיכם". ואין לומר דתוקעין לזבחי השלמים בפני עצמן, שהרי בגמ' סוכה נה. אמרינן תני רבא בר שמואל, שראש חודש שחל בשבת אין תוקעין לכל מוסף בפני עצמו, וילפינן ליה מדכתיב "ובראשי חדשיכם" הוקשו כל ראשי חדשים זה לזה, גם ראש השנה דאית ביה נמי מוסף ראש חודש.
ובפשוטו יש לתרץ, דנפק"מ להמבואר בסוכה שם, דמ"מ ביום שיש בו ב' קדושות, אע"פ שאין תוקעין לכל קדושה בפני עצמה, מ"מ מאריכין בתקיעות או מרבין בתוקעין. א"כ לזה הנפק"מ בהא ד"זבחי שלמיכם" מחייבין תקיעות, דיאריכו בתקיעות או ירבו בתוקעין.
עוד יש לומר, דברש"י בסוכה שם כתב דביום שיש בו שני מוספין, אומרים השיר לאחר שקרבו נסכי שניהם. וא"כ נפק"מ בזה שהשיר נאמר גם על שלמי עצרת, דצריכים להמתין עד שיקרבו גם נסכים אלו, וכ"כ בחקרי לב שם.
עוד יש לומר, דנפק"מ אם לא קרבו העולות של המוספין מאיזה טעם, וקרבו רק כבשי עצרת, דאילו התקיעות היו רק מחמת העולות לא היו תוקעין, ובזה חדית רחמנא שתוקעין גם על השלמים, ונפק"מ דהיכא דקרבו הם לחוד, יהיו התקיעות עליהם.
◆ ◆ ◆
אמנם בעיקר ההנחה הנ"ל, דכמו שאין תוקעין למוספי ב' ימים בפני עצמן, כך אין תוקעין למוסף ולכבשי עצרת, אין זה ברור כלל. ובשו"ת אבני נזר או"ח סי' כ"ה אות ב' מסתפק בזה, משום דכבשי עצרת ומוספין הם ב' מיני קרבנות, ורק במוספין נתרבו מוספי ב' ימים שיוצא יד"ח בחדא תקיעות, משום דהכל שם מוסף עליו. אבל כבשי עצרת אין שם מוסף עליהם, אלא הוו חובת היום. [וכמבואר ביומא ג. דחובת היום שם בפני עצמו הוא, דאמרינן שם "התם חד לחובת היום וחד למוספין, לאפוקי עצרת דתרוייהו חובת היום נינהו", ופירש רש"י "ההוא דאחרי מות חובת היום ואינו קרוי מוסף, ולא כתיב התם מלבד עולת הבקר כדכתיב בכל המוספין מלבד עולת הבקר, דמשמע זה מוסיף על דבר יום ביומו"]. וא"כ כמו שתמידין ומוספין יש לכל אחד תקיעה ושיר בפני עצמו וכמבואר בסוכה שם שביום שיש בו מוסף מוסיפין על התקיעות, ואינם נפטרים באותן תקיעות משום שהם ב' שמות, הוא הדין מוספין וחובת היום. והניח שם דבר זה בספק.
והנה לפי זה לכאורה קושיא מעיקרא ליתא, ואי"צ למצוא שום נפק"מ, דבאמת תוקעים לשלמי עצרת בפני עצמן כיון שהם חובת היום.
[ונפק"מ עוד ביסוד זה דחובת היום יש לו תקיעות בפני עצמו, לענין איל העולה של יוהכ"פ שהוא קרב לחובת היום, האם יש לו תקיעות בפני עצמן, ונסתפק בזה במקדש דוד סי' כ"ד סק"ד. ובאמת למ"ד דאיל העם הוא איל המוספין, י"ל דכיון שיש בו גם דין מוספין, נפטר בתקיעות שעל המוספין, ואע"פ שיש בו עוד דין גם משום חובת היום, מ"מ כיון דהוא קרבן אחד אין שייך ב' תקיעות על אותו הקרבן. ומ"מ עכ"פ יל"ד בזה אליבא דראב"ש דאיל העם אינו איל המוספין].
◆ ◆ ◆