• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מתעסק בשעון שבת

בן יוסף

Active member
היה מעשה בשבת במשפחה שהתארחה בצימר והיה להם חדרון שבהם היו מבשלים ושם הייתה הפלאטה מחוברת לשעון שבת, ובליל שבת ראו שהאוכל לא חם ושמו לב שהפלאטה לא נדלקה, והיות והחדר היה חשוך לא ידעו אם השעון שבת דלוק או לא, ולכן הם מששו את הזיזים לראות אם השעון היה אמור להדילק, ובאותה רגע שמששו נלדק השעון שבת, ובאה השאלה האם זה מוגדר כשוגג ויהיה אסור להם להנות מהפלאטה כל השבת, או כמתעסק ויהיה מותר,אשמח שחו"ר יורו דעתם בענין (הרב מורשת מרן הרבבינימין לוריא הרב אושרי אזולאי ושאר החכמים ה' עליהם יחיו)
 
מצוי מאד שהזיז עומד ממש לעבור למצב הדלקה ואז כל נגיעה קלה מדליקה אותו ואם זה היה המצב זה אומר שבכל אופן הפלטה הייתה נדלקת והם רק קירבו את הדלקתה (כמדומני שהוי מח' בכה"ג אבל אני לא בטוח כלל)

למה שלא יחשב כמתעסק הרי לא כיון למעשה זה כלל ?
 
למה שלא יחשב כמתעסק הרי לא כיון למעשה זה כלל ?
דעתי נוטה להתיר כיון דדמי להרים את התלוש ונמצא מחובר ותלש דהוי מתעסק כדאיתא בשבת (כמד' דף עב)
אך
יש לציין ששאלתי שני ת"ח גדולים ואחד הורה דהוי שוגג ואסור ואחד הורה דהוי מתעסק
לכן אני מסתפק
 
מצוי מאד שהזיז עומד ממש לעבור למצב הדלקה ואז כל נגיעה קלה מדליקה אותו ואם זה היה המצב זה אומר שבכל אופן הפלטה הייתה נדלקת והם רק קירבו את הדלקתה (כמדומני שהוי מח' בכה"ג אבל אני לא בטוח כלל)

למה שלא יחשב כמתעסק הרי לא כיון למעשה זה כלל ?
אין קשר לקירוב הדלקה (שמרן זצ"ל מתיר שעת צורך גדול).
דהכא לא הוי קירוב הדלקה, אלא הדלקה בפועל.
 
בשתי ההודעות האחרונות נטען שי"א שמתעסק בשבת גם אסור כמו בשוגג
אציין שלא משמע כן בדברי פותח האשכול שכתב
כך הבנתי מסברא והנה גם הרב ינון חורי הביא שכן העלה ההלכה ברורה דמתעסק שרי, ושוב דיברתי עם מורה הוראה גדול בבני ברק שאמר דהוי מתעסק ושרי
 
חזור
חלק עליון