• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מתעסק בשעון שבת

בן יוסף

Active member
היה מעשה בשבת במשפחה שהתארחה בצימר והיה להם חדרון שבהם היו מבשלים ושם הייתה הפלאטה מחוברת לשעון שבת, ובליל שבת ראו שהאוכל לא חם ושמו לב שהפלאטה לא נדלקה, והיות והחדר היה חשוך לא ידעו אם השעון שבת דלוק או לא, ולכן הם מששו את הזיזים לראות אם השעון היה אמור להדילק, ובאותה רגע שמששו נלדק השעון שבת, ובאה השאלה האם זה מוגדר כשוגג ויהיה אסור להם להנות מהפלאטה כל השבת, או כמתעסק ויהיה מותר,אשמח שחו"ר יורו דעתם בענין (הרב מורשת מרן הרבבינימין לוריא הרב אושרי אזולאי ושאר החכמים ה' עליהם יחיו)
 
מצוי מאד שהזיז עומד ממש לעבור למצב הדלקה ואז כל נגיעה קלה מדליקה אותו ואם זה היה המצב זה אומר שבכל אופן הפלטה הייתה נדלקת והם רק קירבו את הדלקתה (כמדומני שהוי מח' בכה"ג אבל אני לא בטוח כלל)

למה שלא יחשב כמתעסק הרי לא כיון למעשה זה כלל ?
 
למה שלא יחשב כמתעסק הרי לא כיון למעשה זה כלל ?
דעתי נוטה להתיר כיון דדמי להרים את התלוש ונמצא מחובר ותלש דהוי מתעסק כדאיתא בשבת (כמד' דף עב)
אך
יש לציין ששאלתי שני ת"ח גדולים ואחד הורה דהוי שוגג ואסור ואחד הורה דהוי מתעסק
לכן אני מסתפק
 
מצוי מאד שהזיז עומד ממש לעבור למצב הדלקה ואז כל נגיעה קלה מדליקה אותו ואם זה היה המצב זה אומר שבכל אופן הפלטה הייתה נדלקת והם רק קירבו את הדלקתה (כמדומני שהוי מח' בכה"ג אבל אני לא בטוח כלל)

למה שלא יחשב כמתעסק הרי לא כיון למעשה זה כלל ?
אין קשר לקירוב הדלקה (שמרן זצ"ל מתיר שעת צורך גדול).
דהכא לא הוי קירוב הדלקה, אלא הדלקה בפועל.
 
בשתי ההודעות האחרונות נטען שי"א שמתעסק בשבת גם אסור כמו בשוגג
אציין שלא משמע כן בדברי פותח האשכול שכתב
כך הבנתי מסברא והנה גם הרב ינון חורי הביא שכן העלה ההלכה ברורה דמתעסק שרי, ושוב דיברתי עם מורה הוראה גדול בבני ברק שאמר דהוי מתעסק ושרי
 
בשתי ההודעות האחרונות נטען שי"א שמתעסק בשבת גם אסור כמו בשוגג
אציין שלא משמע כן בדברי פותח האשכול שכתב

אמת, אולי אפשר שסבר שכיון שזה חשש ידוע שאפשר שידלק הפלטה ובחושך שאף באור צריך להתנהג בזה בזהירות רבה כ"ש בחושך ולכן חשיב כשוגג.

אמנם דבר זה תלוי איך היה המקרה, אם בטעות דחפו את האצבע מלמטה ולמעלה (דהיינו באותו כמדליקים את הזיז מלמטה למעלה ואם להפך אז להפך) להגיע לכיוון הזיזים בגלל שחשבו שזה במקום גבוה יותר מסתבר דהוי מתעסק.

ברם אם הם הרגישו כבר את הזיזים ורק המשיכו למשש להגיע לאזור בו ירגישו את הבדל ועשו איזה תנועה שגרמה להדלקת הזיזים אפשר שנחשב לשוגג. ומסתבר שהיה כמו המקרה הראשון.

אמנם גם אי נימא כהצד השני מסתבר שנגעו בנחת ובזהירות, ולכא' חשיב כדבר שאינו מתכוין שידלק ומותר. וכמו גבי נר ששכחו על הטבלא מנער את הטבלא והוא נופל אפילו אם הוא דולק רק שלא יכוין לכבותו. וביאר מרן הב"י, פשוט הוא דהא לא שרי אלא משום שאינו מכוין לכבותה וכר' שמעון דאמר דבר שאין מתכוין מותר. וכן במגבונים בנחת וכן בפותח דלת שיש עליה נר שאם עושה בנחת הוי דבר שאינו מתכוין (חזו"ע שבת ו עמ' קיג). כנלע"ד.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון