• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

באיזה מקאם השיר הזה?

אין במקאם נהוונד כניסות לכורד,
אלא מקאם נהוונד עצמו מורכב מכורד בחלק העליון, (על הסול) ומתחתיו מגיע צלילי נהוונד.
אותו דבר במקאם כורד, מקאם כורד עצמו מורכב מנהוונד בחלק העליון (על הסול) ומתחתיו מגיע צלילי הכורד.
 
ובשיר הנ"ל
בפזמון שהוא החלק הגבוה של השיר, נשמע את מקאם נהוונד, זהו הנהונד שיושב על הסול, של מקאם כורד, ובבתים נשמע את הצלילים המוכרים של הכורד.

השיר הוא במקאם כורד בסיגנון ים תיכוני, כמו אני העבד, והקולות של פיראוס,, שהוא מתנגן יותר בסיגנון של הביאת,, הזמרים המצרים פריד ואום כולתום ודעמיה מבצעים את הכורד בסיגנון שונה, מתחילים מהטון הגבוה ויורדים לנמוך, אבל הצלילים הסולם של הכורד הוא אותו דבר.
 
ובכן השיר "הרב עובדיה" אותו סיגנון,,
בפזמון שומעים את מקאם נהוונד,
אלא שבבתים נשמע את מקאם בייאת, הדומה לכורד
(גם מקאם ביאת בנוי מנהונד על הסול, ומהסול ולמטה נשמע את צלילי הביאת, [וצלילי הביאת שונים מצלילי הכורד רק בתו אחד,- בטון מי-])

א"כ בחלק של הפזמון הוא ממש באותו סיגנון של השיר "יהודי כשר - עטלף עיוור"
 
חזור
חלק עליון