• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בעניין הבדלה בתשעה באב שחל במוצאי שבת

אד יעלה

Well-known member
יש נידון בראשונים מתי עושים הבדלה השו'ע תקנו פוסק שעושים הבדלה במוצאי התענית
אבל הרמב''ן אחז שעושים בתפילה כמו עניים ולא מבדילים על היין כלל ויש דיעות שעושים במוצא''ש ומביאים לקטן והראשונים דוחים זאת שאתי למיסרך .
השערי תשובה כתב שחולה בצום יעשה הבדלה מיד במוצא''ש אבל המשנ''ב לא מזכיר זאת ויש מביאים מהסטייפלער שהמשנ''ב לא הביא זאת ויש צד שלא יהיה חייבים במוצא''ש וצריך להבין צד זה.
ואולי נגיד חוששים לרמב''ן אבל לדבריו גם במצוא''ש לא עושים.
ואולי אפש''ל שבאמת במאירי הקשה ע''ד הרמב''ן שהלא בזמן הנחמה זה חזרו והעשירו וא''כ שמוצאי שבת צריך להבדיל ולפי''ז אולי הסטיפלער רצו להחמיר את המאירי.
 
נערך לאחרונה:
ויש צד שלא יהיה חייבים במוצא''ש וצריך להבין צד זה.
בילקו"י (סי' תקנ"ד ס"ו-החייבים בתענית, עמ' תכ"א) פסק שחולה שאוכל בצום אינו חייב בסעודת מלווה מלכה.
ולכאו', מכיון שאנחנו פוסקים (ילקו"י סי' תקנ"ו סעיף י"ד) שיכול להבדיל מיד בלילה גם אם רוצה לאכול רק למחרת, א"כ יש סברא לומר שגם במלווה מלכה יהיה חייב.
אמנם חשבתי לדחות סברא זו, ע"פ מה שנפסק (ילקו"י סי' תרי"ח סעיף י"א) שחולה האוכל ביוה"כ אינו מקדש, כיון שלא תיקנו חז"ל קידוש ביום זה, וא"כ לכאו' גם לעניין מלוה מלכה י"ל שלא תיקנו כלל חיוב סעודה רביעית ביום זה.
 
לדעת מרן נשים חייבות כאנשים
ואין שום מניעה שיוציאו ידי חובה
ורק בני אשכנז חוששים לדעת הסוברים שנשים אינם חייבות
גם מרן הביא דעת החולקים. הרמא הוסיף שגם לעצמם לא יבדילו ולזה לא חששו הספרדים.
 
מי שבדעתו להבדיל בביתו, עדיף שיכוין בפירוש שאינו רוצה לצאת ידי חובת ההבדלה כששומע את ההבדלה משליח צבור בבית הכנסת. וליתר שאת יוכיח את כוונתו זאת על ידי שיענה ברוך הוא וברוך שמו אחר הזכרת שם ה' שבברכות ההבדלה, וימנע עצמו מלהריח את הבשמים בעת שהשליח צבור מברך ברכת הבשמים בהבדלה. וכן לא יקרב ידיו לאור הנר בעת שהשליח צבור מברך בורא מאורי האש, כנהוג ליוצאים ידי חובה. ואז יוכל לברך כל ברכות ההבדלה בביתו בלי שום פקפוק. וכבר אמרו חז''ל (בפסחים קי''ג.) שלשה מנוחלי העולם הבא, הדר בארץ ישראל, והמגדל בניו לתורה, והמבדיל על הכוס במוצאי שבתות. וראוי לעורר את הקהל שבבית הכנסת, שכל אחד יבדיל בביתו כדי להוציא ידי חובה את בני ביתו. [ילקו''י שם עמ' תנז].
 
גם כאן כתב (פעמיים) שהאשה יכולה להוציא את האיש יד"ח הבדלה בכה"ג.
וכן כתב הרב מוצפי כאן וכאןכאן).
השו''ע הביא את דעת היש מי שאומר שנשים לא חיבות וא''כ כיצד יוציאו הגברים
וכנראה הרב לשיטתו שהשו''ע ס''ל עיקר כהסתם ואפילו לא חושש לדעת היש ודלא כדעת הגרב''ץ שחשש לדעת היש.
 
השו''ע הביא את דעת היש מיש אומר שנשים לא חיבות וא''כ כיצד יוציאו הגברים
וכנראה הרב לשיטתו שהשו''ע ס''ל עיקר כהסתם ואפילו לא חושש לדעת היש ודלא כדעת הגרב''ץ שחשש לדעת היש.
למעלה הבאתי ציטוט מהרב בילקוט יוסף (לא הלכה יומית ולא הרב מוצפי) שחשש לכתחילה להיש
 
למעלה הבאתי ציטוט מהרב בילקוט יוסף (לא הלכה יומית ולא הרב מוצפי) שחשש לכתחילה להיש
איפה ראית שחושש לדעת היש?
לא פתחתי כעת את המקורות, אבל במה שציטטת ראיתי רק שכותב שעדיף שיכוון לא לצאת יד"ח, [כי אם יכוון לצאת יד"ח הוא לא יוכל לברך על הבשמים והאש שוב, אלא רק את ברכת ההבדלה].
 
המנהג אצל הספרדים שהנשים חייבות כאנשים ממש בלא שום הבדל
עי' בחזו"ע שבת (ח"ב עמ' שסא תח) ובאול"צ (פכ"ב ה"ג), וגם הבא"ח (ש"ש ויצא כב) כתב שכך המנהג.
ורק הבא"ח כתב שאם הנשים יודעות להבדיל בעצמם עדיף שיבדילו בעצמם משום שאינם בני סמכא להקשיב לכל ההבדלה (ובהליכו"ע ג"כ כתב שאם הם יודעות להבדיל עדיף שיבדילו, אך כמדומני שבחזו"ע לא כתב פרט זה מטעם שכך המנהג)
 
המנהג אצל הספרדים שהנשים חייבות כאנשים ממש בלא שום הבדל
עי' בחזו"ע שבת (ח"ב עמ' שסא תח) ובאול"צ (פכ"ב ה"ג), וגם הבא"ח (ש"ש ויצא כב) כתב שכך המנהג.
ורק הבא"ח כתב שאם הנשים יודעות להבדיל בעצמם עדיף שיבדילו בעצמם משום שאינם בני סמכא להקשיב לכל ההבדלה (ובהליכו"ע ג"כ כתב שאם הם יודעות להבדיל עדיף שיבדילו, אך כמדומני שבחזו"ע לא כתב פרט זה מטעם שכך המנהג)
יש לך מקור שמרן זצל כתב שאשה יכולה להוציא איש?
 
חזור
חלק עליון