נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
החרם על אנגל לא דומהעי' ערך החרם על אנג'ל.
רח"ל ! זה פה בא"י. !!!שעות לאחר ביקורם ההיסטורי של מרן ראש הישיבה הגרמ"ה הירש, מרן ראש הישיבה הגר"א סאלים, מרן הגר"מ מאיה ומרן ראש הישיבה הגר"ש בצלאל, לידי 'אמס' הגיעו תמלולים בלעדיים מהשיחה בין גדולי ישראל לתלמידי הישיבה הכלואים בכלא 10 אשר בכפר יונה.
תחילה הוצג בפני מרנן ורבנן הבחור תומר ספייב, תלמיד ישיבת 'אחינו', השוהה בכלא 10 מאחר ולא התייצב בלשכת הגיוס כהוראת מרנן ורבנן – וסיפרו להם על כך שנעצר בבית הוריו. וכן סיפרו לבחור על ביקורו של מרן הגר"מ מאיה בבית הוריו ביום שישי.
הבחור תומר אמר למרנן ראשי הישיבה: "קשה בכלא עם הסביבה החילונית. אין מזגנים בחום הזה, יש רק מאוורר לשבעה אנשים. אמנם ב"ה לא היו חילולי שבת בחדר, כי אסור טלפונים בחדר. ישבנו וקראנו תהילים כל השבת."
מנהל ישיבת 'אחינו', הרב אריאל אלבז, סיפר למרנן כי "בשבת היה מנין, אבל בליל שבת הוא אכל רק לחם, לא היה אוכל כשר, הוא אוכל רק 'העדה' ולא היה, היה רק רבנות, והוא לא אוכל, אז הוא אכל רק חלה, כשהוא יצא צריך לתת לו פיצוי, שתי מנות דג…", אמר בהלצה.
עוד הוסיף הרב אלבז ושאל את ספייב: "אתה רוצה להיבחן על בבא קמא עכשיו? הוא ישמח, אפשר לבחון אותו על ב"ק, זה מה שישמח אותו. הוא לא מכיר משהו אחר, הוא לא מכיר חדשות…", ציין בפני מרנן ראשי הישיבה.
"כשהרב מאיה היה אצלו בבית, האמא סיפרה שהוא פינה את ארון הבגדים ומילא אותו בספרים. אז הרבנים נכנסו לחדר ורקדו בתוכו. האמא קשה לה שהוא עצור, היא לא חרדית, אבל הוא מוסר נפש ממש. תראה איזה זכות יש לך. זכית גם שגדולי ישראל הגיעו לבקר אותך", אמר הרב אלבז לתלמידו.
מרן הגר"א סאלים פנה לבחור ואמר לו: "נתפסת על קידוש ה' זה המבחן הכי גדול שיכול להיות, אתם השלוחים של כל עולם התורה, אסור לנו לדבר, אבל כיסתה כלימה פנינו שככה אחים שלנו עושים דברים כאלה".
לאחר מכן כובדו הנוכחים בשתיה, והבחור בירך ברגש רב שגרם להתפעלות גדולה לגדולי ישראל.
מרן הגרמ"ה הירש: "ניכרת היראת שמים שלך מתוך הברכה".
מרן הגר"ש בצלאל: "כל פמליא של מעלה האזינו כעת לברכה שלך".
בשלב זה הצטרפו לביקור גם הבחורים החשובים האחים רפאל וברוך יצחקוב, תלמידי ישיבת 'מאורות התורה' בטלזסטון של הרה"ג ר' שמואל גריינמן.
מרן הגרמ"ה הירש שאל: "אתם ביחד בחדר אחד? ואלו השיבו: "לא, כל אחד בחדר נפרד".
הרב אלבז שב לדבר על תלמידו הבחור תומר ספייב: "הוא לא רצה להגיע לקעמפ כי רצה לשבת וללמוד, הוא מפחד שהוא אשם בזה. אמרתי לו שהוא חייב להגיע, והוא קיבל על עצמו להגיע, והוא לא יכול להגיע עכשיו".
עוד ציין כי "הם קובעים זמן מיוחד לתפילה, והם לא יודעים מתי סוף זמן קריאת שמע?".
ל'אמס' נודע כי גדולי ישראל האריכו לדון מתי הכי טוב שיקראו קריאת שמע, האם לפני הנץ ביחידות, או בתפילה למרות שכנראה זה יהיה אחר זמן מגן אברהם.
הבחורים ביקשו שידאגו להם לספרי לימוד, מסכת בבא קמא ושנים מקרא ואחד תרגום, כמו"כ ביקשו שידאגו להם ליותר זמן ללמוד בביהכ"נ שיש שם יותר תנאים נוחים.
לאחר מכן הגיע מפקד הכלא, שי בן ברוך.
מרן הגרמ"ה הירש, פנה אליו ואמר: "זה יהיה מצווה גדולה, אם הם יכולים ללמוד בבית המדרש, הם רוצים ללמוד בבית הכנסת ששם יש יותר אפשרות ללמוד מאשר בתא, אם יש אפשרות לפתוח יותר שעות את בית הכנסת".
מרן הגר"מ מאיה: "כל דקה שהם לומדים, אתה מרוויח פי עשר יותר, אתה שותף ממש".
מפקד הכלא: "אנחנו דואגים ללוות אותם ולתת להם ללמוד בביהכ"נ, אנחנו דואגים לשיעורי תורה, אנחנו נשתדל ונעשה כפי שאפשר. גם בנוגע לכשרות, יש בן אדם מדהים שדואג לארוחות ולכשרות שכל אחד צורך".
הרבנים: "תבורכו מפי עליון. שניפגש בשמחות בעז"ה. תודה רבה. יישר כח".
לאחר מכן ביקשו מהרבנים לומר דברי חיזוק.
מרן הגר"א סאלים, פתח ואמר לשלושת הבחורים: "אשריכם שנתפסתם על דברי תורה, כל הציבור, כל בני התורה, כולם מאחוריכם. אתם שלוחים של מצווה בעזרת ה' שהגזירה הזאת תתבטל, לבינתיים עוד לא הגענו למצב הזה, אני חושב שהסוהרים וודאי ירגישו את מי הם אוסרים, ממש בני עליה, בני עליה ממש, אתם דוגמא לכל בני הישיבות שרוצים ללמוד, רוצים להתפלל, החזות מוכיחה עליכם שאתם בני תורה".
עוד הוסיף ראש הישיבה ואמר: "יש לכם את הזכות הגדולה שאתם מייצגים לכל העולם שיראו על מה אנחנו נאבקים, אנחנו לא נאבקים ח"ו לא על פושעים או משהו כזה, אלא על העידית שבעידית שבבני הישיבות".
מרן הגרמ"ה הירש: "כתוב בפרשת אחרי מות שארץ ישראל זו ארץ שמקיאה את יושביה אם לא עושים את מה שצריך לעשות. מה גורם שאין הקאה? רק בחורים כמוכם, שאתם לומדים ויש קדושה בתוככם, יחד עם כל עולם התורה. אתם ממשיכים לעשות קידוש ה' גם כאן, איך שאתם מתנהגים פה, אתם לא מבקשים אוכל יותר טוב, אלא ללמוד יותר טוב, זה עצמו גורם קידוש ה', וזה גורם שלא תקיא הארץ אותנו. ב"ה שאתם עושים כך, ובעזרת ה' נצליח לבטל את כל הגזירות".
מרן הגר"ש בצלאל הוסיף ואמר: "אני רוצה לומר לכם, שהמלחמה שלנו היא עבור כל עם ישראל, עבור כל האחים שלנו הקרובים והרחוקים. האחים שלנו הרחוקים לא מבינים שרוחו ונשמתו של עם ישראל זה לומדי התורה. העליונות של עם ישראל בכל התחומים, גם בניצחונות הביטחוניים, המבצעיים, זה בגלל התורה הקדושה. מלחמתנו היא עבור החיות של עם ישראל, על נשמת העם ורוחו. על זו מלחמתנו".
עוד אמר: "אתם היום מייצגים בפועל את הסמל שלקחו אתכם, שאתם בחורים קדושים וטהורים, האחים שלנו לא מבינים שאתם באר מים חיים, אתם מייצגים את הציבור כולו, ובעז"ה התורה תנצח. תדעו לכם שיכול להיות שאף פעם לא תהיה לכם מצוה כ"כ גדולה, שכל פמליא של מעלה וקודשא בריך הוא כולם מלווים אתכם. אין ספק שאתם שומרים על גחלת העם, רוחו ונשמתו. יישר כוחכם".
מרן הגר"מ מאיה, חיזק ואמר: "הרומאים גזרו שלא ללמוד תורה. מה הפירוש? הרי יהודי שיושב בבית ומהרהר בדברי תורה, הרי הוא יושב ולומד, כל התורה היתה בעל פה. אלא ההתנגדות העיקרית שלהם היתה נגד הישיבות, שלא ילמדו בציבור בישיבות. מה עשה רבי עקיבא? הקהיל קהילות ברבים. אם אין ישיבות אני יעשה ישיבות באמצע העיר. מה הוא לימד אותנו? הוא לימד אותנו דבר אחד. בשביל תורה, ובפרט בשביל תורה דרבים, ללמוד בישיבות, צריך למסור את הנפש.
אתם מוסרים נפש עכשיו, תדעו לכם, רבי עקיבא עמד בניסיון גדול, ויצאה בת קול שהוא מזומן לחיי עולם הבא. כל הברכות יגיעו עליכם, כאשר אתם נלחמים על הלימוד בישיבה. לאחר מכן – הבחורים הגדולים ביקשו ברכה לזיווג, וזכו לברכות נדירות מגדולי ישראל לזיווג הגון, ושיזכו שהבנים שלהם ילמדו תורה בלא מפריע". דברי מרן הגר"מ מאיה.
יש הרבה גדו’’ת שהם נגד החוקאתה מטיף מוסר לגדולי התורה? חוצפה
בברכת התורה
וכי אתה גדול שיכול להטיף לזקני הדור יש להם גדולים שלאורם הם הולכים והכל בסדר אף גדול לא חייב הסברים לאף אחד ומי שבאמת יודע שיש כאלה שכל הזמן רק מדברים ויש שעובדים בשקט ויש בזה עוד הרבהיש הרבה גדו’’ת שהם נגד החוק
ואולי מה שהפריע להרב אד יעלה
שיש תרדמת בציבור
ועד שלא יהיו עשרות בחורים עצורים
לא יעשו כלום....?
ואם יש לךהסבר מניח את הדעת הציבור ישמח.
והגדילו לעשות שהשמיטו חלק מדברי הגרמ’’צ ברגמן
כך שמה שנח לשמוע כותבים ואם לא נח משמיטים
אתמההההה
שמעתי לפרש שזה היה הנידון בין פפוס לר"ע, שאמר לו פפוס שילמדו כ"א בביתו, ואי"צ ללמוד ברבים, וע"ז השיב לו שהשועל רצה להוציא את הדגים מהים, אמנם כמובן שיהיו במים, אך מחוץ לים, וע"ז השיבו הדגים שכל חיותם דווקא בים.מרן הגר"מ מאיה, חיזק ואמר: "הרומאים גזרו שלא ללמוד תורה. מה הפירוש? הרי יהודי שיושב בבית ומהרהר בדברי תורה, הרי הוא יושב ולומד, כל התורה היתה בעל פה. אלא ההתנגדות העיקרית שלהם היתה נגד הישיבות, שלא ילמדו בציבור בישיבות. מה עשה רבי עקיבא? הקהיל קהילות ברבים. אם אין ישיבות אני יעשה ישיבות באמצע העיר. מה הוא לימד אותנו? הוא לימד אותנו דבר אחד. בשביל תורה, ובפרט בשביל תורה דרבים, ללמוד בישיבות, צריך למסור את הנפש.
פירוש מעניין במיוחד.שמעתי לפרש שזה היה הנידון בין פפוס לר"ע, שאמר לו פפוס שילמדו כ"א בביתו, ואי"צ ללמוד ברבים, וע"ז השיב לו שהשועל רצה להוציא את הדגים מהים, אמנם כמובן שיהיו במים, אך מחוץ לים, וע"ז השיבו הדגים שכל חיותם דווקא בים.
נראה לי שלא מדובר בכאלה שהתחילו תהליך גיוס, אלא חלק ממקבלי הצווים.מבלי להמעיט בחומרת הדבר, יש לזכור שהבחורים העצורים ב'עוון לימוד תורה' הם בעלי רקע בעייתי, בגלל שהם בוגרי ישיבות תיכוניות, והמעמד שלהם נגד הצבא מורכב יותר, ובכ''ז ראינו את ראשי הישיבות שביקרו בכלא (נגד החוק !)
עדיין לא עצרו 'מיינסטרים'.
לא מטיףוכי אתה גדול שיכול להטיף לזקני הדור יש להם גדולים שלאורם הם הולכים והכל בסדר אף גדול לא חייב הסברים לאף אחד ומי שבאמת יודע שיש כאלה שכל הזמן רק מדברים ויש שעובדים בשקט ויש בזה עוד הרבה
בברכת התורה
מחילה מכת"ר זו ממש בורות בעניין, אין שום הבדל במעמד בין בחור שבא מישיבה תיכונית כגון מערבא נהורא והיישוב לבין בחור ישיבה רגיל, בדיוק אותו מעמד, ואפילו אם הבחור היה "דתי לאומי" והתחרד לאח"מ אין שום הבדל. וזה לא נחשב רקע בעייתי בשום עניין. אני מדבר מניסיון שלי ושל הרבה מסביבותיי.מבלי להמעיט בחומרת הדבר, יש לזכור שהבחורים העצורים ב'עוון לימוד תורה' הם בעלי רקע בייתי, בגלל שהם בוגרי ישיבות תיכוניות, והמעמד שלהם נגד הצבא מורכב יותר, ובכ''ז ראינו את ראשי הישיבות שביקרו בכלא (נגד החוק !)
עדיין לא עצרו 'מיינסטרים'.