• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מדבקה עם שם ה' על האוטו

אם שם ה' כתוב על מדבקה אחת יכול להוריד דאינו מוחק כלום.
אולם אם כל אות היא בנפרד אסור, שמביא את שם ה' לידי מחיקה, וביריעות שלמה(הרב מועלם)ח"ד פרק ב' סעי' ט' כתב דבמקום צורך יש להתיר לעשות זאת ע"י גוי עיי"ש במקורות. ובפרק י' סעי' לג' כתב דהיכא ששם ה' בה לידי בזיון ואין גוי מותר גם ע"י ישראל גדול.
 
אם שם ה' כתוב על מדבקה אחת יכול להוריד דאינו מוחק כלום.
אולם אם כל אות היא בנפרד אסור, שמביא את שם ה' לידי מחיקה, וביריעות שלמה(הרב מועלם)ח"ד פרק ב' סעי' ט' כתב דבמקום צורך יש להתיר לעשות זאת ע"י גוי עיי"ש במקורות. ובפרק י' סעי' לג' כתב דהיכא ששם ה' בה לידי בזיון ואין גוי מותר גם ע"י ישראל גדול.
בתמונה הנ"ל נראה שכל אות במדבקה בפני עצמה.
זכור לי בעבר שמישהו אמר לי שאם כתב שם ה' על דף הוא ממשיך את האותיות ככה שמשנה אותן, וכגון שהופך את האות ה' לאות ח' או ם', ואז זה כבר לא שם ה' והוא מוחקו.
 
לא הבנתי, וכי מותר למחוק את השם לזמן קצר?
זה גופא מה שאני דן האם בכה"ג מקרי מחיקה דהא האותיות קיימות והוא רק מעביר אותם למקום אחר, כיוצ"ב יש נידון אם יש ש"ש על ב' דלתות ואם הוא יפתח את הדלת נמצא שהוא מפריד ביניהם, וכעת לא זכור לי שם הדין שיגיע לידי הביאנו לכן בל"נ
 
זכור לי בעבר שמישהו אמר לי שאם כתב שם ה' על דף הוא ממשיך את האותיות ככה שמשנה אותן, וכגון שהופך את האות ה' לאות ח' או ם', ואז זה כבר לא שם ה' והוא מוחקו.
ה ירחם כשמשנה הה לח זוהי מחיקת שם ה

בברכת התורה
 
עיין ביריעות שלמה ח"ד פרק י' סעי' טז שהביא בשם החוות יאיר סי טז בטבעת של פרקים העשויה מארבע טבעות דקות ועל כל אחת יש אות משם ה' דמותר לפרקה ואין בזה משום מוחק ה', והסכימו עימו החיד"א ועוד. לפי זה התיר בסעי' כט בפרוכת שעשויה משני יריעות ועל כל יריעה כתוב חצי משם ה' דמותר לפותחה ולסוגרה ואין בזה משום מחיקה, וכן בסעי' יא התיר לפתוח ספר שעל חודי הדפים נכתב שם ה', אולם הצד השווה שבכל המקרים הנ"ל שזה עשוי לפרוק או לפתיחה דומיא דבנין וסתירה בשבת שאם זה עשוי לכך אין בזה משום סותר ובונה, ולפי זה היכא שזה לא עשוי לכך יהיה אסור.
 
וכעת ראיתי שהביא מרן הרב בחזו"ע שבת ה' עמ קסב בארון קודש שכתובים על דלתותיו פסוקים וכשפותח הארון נפרדים האותיות והעלה להתיר לעשות כן בשבת, וציין לשו"ת קנין תורה שהתיר, ובקנין תורה הנ"ל התיר ע"פ זה גם בארון קודש שכתוב עליו שם ה' ואין בזה משום מוחק שם ה'.
 
עיין ביריעות שלמה ח"ד פרק י' סעי' טז שהביא בשם החוות יאיר סי טז בטבעת של פרקים העשויה מארבע טבעות דקות ועל כל אחת יש אות משם ה' דמותר לפרקה ואין בזה משום מוחק ה',
שאני התם כיון דלפרק קיימא משא"כ הכא שרצונו שיתקיים

בנוסף זכור לי שראיתי שאם סופר טעה וכתב לדוגמא פעמיים שם ה' או שלא במקומו צריך לקדור את כולו ולא התירו לו לגרד אפילו בשלימות אות אות ולפיכך נראה לאסור ,ואף שיש לחלק בין נכתב לשם קדושת השם לבין לא

וגם לכאורה מהשו"ע יו"ד רעו ס' יג יש לאסור וז"ל: כלי שהיה כתוב עליו שם קוצץ מקום השם וגונזו
ואכתי י"ל שכל מה שאסר בכלי דווקא כי זה דרך ביזיון וצל"ע לדינא.
 
חזור
חלק עליון