• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

טעה בברכת שים שלום - להיכן חוזר?

dvidcohen

Well-known member
מעשה היה אצלנו בביהכ"נ בעשי"ת.
החזן טעה בברכת שים שלום ושכח לומר את התוספת ובספר חיים וכו' והתחיל לברך ברוך אתה ה' - ותיקנו אותו והפסיק באמצע הברכה והתחיל לומר ובספר חיים כו' ושוב תקנו אותו [או קלקלו אותו...] שיסיים את הברכה, וחזר להמשיך את הברכה - "המברך את עמו ישראל בשלום אמן", ושוב תיקנו אותו שכיוון שהפסיק באמצע הברכה ב"ובספר חיים כו'" אין זו ברכה, וצריך לחזור על הברכה, וחזר שוב כעת ואמר "ובספר חיים וכו' ברוך אתה ה' המברך כו' כהוגן.
כעת התעוררה שאלה -
א. האם נכון היה שתיקנו אותו בסוף שיחזור שוב, בעקבות ההפסק בברכה? [התיקונים בהתחלה - בוודאי קלקולים היו].
ב. אם אכן היה צריך לחזור על הברכה - האם היה צריך לחזור לשים שלום? או אולי ל"רצה", כי כמו ג' ראשונות כך גם ג' אחרונות נחשבות כברכה אחת, וטעה בא' מהן חוזר לתחילת הג', וא"כ היה עליו לחזור ל"רצה"? או שמא נכון היה שדי שיחזור ל"ובספר חיים כו'" ויחתום שוב בא"י המברך כו'"?

זה היה הדיון בביהכ"נ בעקבות ה'מאורע', ונשמח לשמוע את חוו"ד הרבנים, ועוד יותר נשמח אם אפשר לצרף מקורות.
 
לדעתך אם המברך אמר "הא-ל הקדוש" והמשיך "אתה חונן" ומיד תוכ"ד חזר ואמר "המלך הקדוש" - זה לא הפסק?
עצם זה שאמר האל הקדוש זה מה שדומה לנידון דידן לענ"ד כי כשמשנה לחתימה שצריך מראה שחוזר בו מהתוספת שחזר אליה. נראה לי סברא נכונה.
ולא כמו המקרה שאמרת
 
חזור
חלק עליון