• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת "לישב בסוכה" בקידוש של בוקר

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מישהו אמר לי, שאע"פ שבחזו"ע סוכות עמ' קע"ב כתב שמברך "לישב בסוכה" אחר ברכת "הגפן" קודם השתיה גם בקידוש של יום, ולא כמי שסוברשבבוקר יש לברך "לישב בסוכה" סמוך לברכת "המוציא", מ"מ הוא נוהג בבוקר לברך "לישב בסוכה" בסמוך להמוציא, כיון שחושש שהבנות יענו אמן על הברכה, ואז לא יצאו ידי חובת הקידוש, כיון שדיברו קודם ששתה המברך. (ולא כמו בלילה שיש את ברכת הקידוש, אלא כאן זו רק ברכת הגפן).
מה דעתכם?
 
כיון שחושש שהבנות יענו אמן על הברכה, ואז לא יצאו ידי חובת הקידוש, כיון שדיברו קודם ששתה המברך. (ולא כמו בלילה שיש את ברכת הקידוש, אלא כאן זו רק ברכת הגפן).
לא הבנתי מה ההבדל בין היום ללילה

הרי גם בלילה הם עונות אמן קודם ששתה המברך, ומה לי שיש עוד ברכה בלילה לבין ברכת הגפן שיש בבוקר
 
מישהו אמר לי, שאע"פ שבחזו"ע סוכות עמ' קע"ב כתב שמברך "לישב בסוכה" אחר ברכת "הגפן" קודם השתיה גם בקידוש של יום, ולא כמי שסוברשבבוקר יש לברך "לישב בסוכה" סמוך לברכת "המוציא", מ"מ הוא נוהג בבוקר לברך "לישב בסוכה" בסמוך להמוציא, כיון שחושש שהבנות יענו אמן על הברכה, ואז לא יצאו ידי חובת הקידוש, כיון שדיברו קודם ששתה המברך. (ולא כמו בלילה שיש את ברכת הקידוש, אלא כאן זו רק ברכת הגפן).
מה דעתכם?
האמת שהופתעתי היום בבוקר שקידשתי, שמתי לב לזה שבמחזור מיד אחרי הגפן יש את ברכת ליישב בסוכה.
 
שאלה:
לדעת היבי"א ששומע העונה זה כאילו מוציא בשפתיים מה ההבדל בין הפסק שהנשים עונות אמן, לבין שאמרתי ברוך הוא וברוך שמו ששם בדיעבד יצא ולא חוזר ומברך

בדיעבד שהאשה ענתה אמן צריכה לחזור לקדש?
 
לא הבנתי מה ההבדל בין היום ללילה

הרי גם בלילה הם עונות אמן קודם ששתה המברך, ומה לי שיש עוד ברכה בלילה לבין ברכת הגפן שיש בבוקר
באמת לא כ"כ הבנתי מה המקום לחלק, הרי בילקו"י דיבר ע"כ שאע"פ שכביכול מדברת קודם שהמקדש שתה, אין בזה בעיה.
 
לדעת הרב עובדיה כל שדיברו קודם שהמקדש/הבוצע טעם זה כן בעיה
עיין כאן בכמה מקומות שהובא (מהילקו"י ועוד) שהבעיה היא רק אם רוצה לשתות, אבל בכל אופן הוא אצמו יצא יד"ח קידוש, גם אם דיבר קודם ששתה המקדש.
 
חזור
חלק עליון