• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • לקראת יום השנה ה12 של מרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א "המרכז למורשת מרן" יוצא במספר קמפיינים להגדיל את הפעילות השוטפת בע"ה, ולהרחיב את מעגל הלומדים בתורתו. לצורך כך נשמח שתכתבו לנו את צורת הראיה שלכם לפעילות, כיצד היא משפיעה עליכם, ובמה זה בא לידי ביטוי... בזכותכם עוד המונים יכולים להצטרף! >> לחצו כאן וענו על השאלון 👈 זכרו את דברי מרן: אין למעלה ממזכי הרבים!

קושיא עצומה על החידוש המפורסם בנתינת פרחים במים בשבת

ידוע חידושו של מרן זיע"א בשלוש או ארבע מקומות [יחו"ד יבי"ע חזו"ע ח"ד] לחלוק על כל הפוסקים [בסי' של"ו סי"ב] ולהתיר ליתן פרחים שאינם מוקצים במים בשבת בתחילה.
ובאמת כך הוא סתימת לשון הרמ"א, ולא כמו שביארו אותו האחרונים שהוא רק להחזיר למים כמו בסימן תרנ"ד.
וטענתו היא שבסי' שכ"א מבואר שמותר ליתן מים בתחילה על ירקות שלא יכמושו, ומקור הדין הוא ברשב"א בשו"ת ח"ד, שם כתוב שמותר ליתן על ירקות, ולא דמי ללולב שאסור ליתן במים בשבת [סי' תרנ"ד ובגמ' סוכה מב.] משום שהלולב הוא מוקצה בשבת ויו"ט כמו שכתוב בירושלמי, ממילא האיסור הוא להתעסק במוקצה, וכל שאינו מוקצה אין שום מקור לאסור ליתן עליו מים.
ואע"פ שהמג"א והמ"ב הסבירו את החילוק אחרת, כתב מרן שסו"ס מפורש ברשב"א בעצם כל דבר שאינו מוקצה מותר ליתן אותו בתחילה במים בשבת. ושכל הפוסקים לא ראו את הרשב"א ואילו היו רואים היו חוזרים בהם.

ויש להקשות קושיא פשוטה אבל ממש עצומה על החידוש הזה, שכן אנחנו פוסקים שלולב אינו מוקצה בשבת כמש"כ רמ"א תרנ"ב, ומרן עצמו סובר כך בחזו"ע סוכות עמ' קע"ב. וא"כ איך נפרש את המשנה שאסור ליתן את הלולב במים בשבת?
וביותר שמרן רצה לומר שזו כוונת הרמ"א בסתימת דבריו, ואילו הרמ"א עצמו סובר בתרנ"ב לדחות את הירושלמי מהלכה שלולב אינו מוקצה.

וא"כ ברור שאין שום מקור לדידן להתיר כהנ"ל וברור למה הפוסקים לא כתבו להתיר.
אשמח לדעת אם יש ביאור פשוט בדעת מרן, ובאם יש להם ידיעה מה דעת בניו שליט"א בפסק אביהם אם יש עליו פירכא שאין עליה תשובה.
 
איזה רמ"א בתרנ"ב כבודו מתכוון, בסי' תרנח' סעי' ב' הרמ"א אוסר לטלטל משום מוקצה.
שם בסעיף א במש"כ שחוזר לביתו
ועי' בדרכי משה שם שהביא את הירושלמי שלולב מוקצה ודחה אותו משום שאין מוקצה לחצי שבת

מש"כ בתרנ"ח כמובן לדידן שאין אנו נוטלין לולב בשבת הוי מוקצה בשבת. הירושלמי מדבר שגם ביו"ט או בשבת בזמן שנטלו לולב בשבת ג"כ הוי מוקצה
 
איני מבין מה כבודו עונה על השאלה שלי על החידוש דין של מרן
אני מדגיש שמרן חידש יותר מדברי הפרמ"ג הנ"ל,
עי' בסי' של"ו שהמשנ"ב כתב בדין נתינת פרחים למים שהוא 'כמו שיתבאר בסי' תרנ"ד'
ושם יש שני פירושים מהו ההיתר 'להחזיר' למים, המחמירים סוברים שרק להחזיר למים קיימים מע"ש
והמקלים [ובהם הפרמ"ג הנ"ל] סוברים שגם מים שקיימים מע"ש מותר ליתן בהם בתחילה, שסו"ס הטירחא האסורה היא המילוי ושהיו מים מבעוד יום לא היה צריך למלא.
מרן מחדש שכל הנושא שהתירו רק להחזיר [מר כדאית ליה ומר כדאית ליה] הוא רק בלולב שהוא מוקצה ואסור לטרוח במוקצה, אבל בפרח שאינו מוקצה מותר למלא בתחילה בשבת!
 
חזור
חלק עליון