ושוב ראיתי
שזה נדפס בחיי מרן במילואים של יביע אומר
שו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן יח
+/הוספות ומילואים/ רמזתי דברי שו"ת רבינו חיים כהן רפפורט סי' ב, שכתב, מי ששכח לשאול טל ומטר בתפלת ערבית אינו חוזר, לפמ"ש המהרש"א (ברכות ל:) לד' הטור, והטעם שאינו חוזר על יעלה ויבא בערבית בליל שני של ר"ח מפני שיכול לאומרו שחרית, ואה"נ להב"י דס"ל שזהו בכלל ט' הגמ' שאין מקדשין את החדש בלילה, לפ"ז על טל ומטר צריך לחזור. אבל להטור כיון דת"ע רשות שפיר יכול לסמוך על השאלה בשחרית. עכת"ד. אבל לפ"ד הרי"ף שכיון שהתפלל ערבית שוייה עליה חובה, ולכן גם בענין שאלת טל ומטר צריך לחזור. וכעת מצאתי להגאון ר' יצחק חיות בשו"ת שדה יצחק (סי' ד) שהשיג כן על רבינו חיים כהן הנ"ל. ע"ש. ואמנם ראיתי עוד בשו"ת חסד לאברהם תאומים מה"ת (חאו"ח סי' כ) שכ', מי ששכח לשאול טל ומטר בתפלת ערבית נ"ל שאינו חוזר, שאע"פ שכ' הרי"ף שאף דקי"ל ת"ע רשות כיון דצלי שוייה עליה חובה ואי טעי איבעי ליה למהדר, זהו בטעות שמבטל כל התפלה דכמאן דלא צלי דמי, אבל כשלא שאל טו"מ בברכת השנים, שהתפלל כהוגן, רק ששכח לשאול טו"מ, לא חשיב כמאן דלא צלי וכו'. ע"ש. ומדברי האחרונים לא משמע הכי, כי בשו"ת הלק"ט ח"א (סי' עג) פסק, שהשוכח לשאול טל ומטר בליל ז' במרחשון אין מחזירין אותו, משום שנראה שכשם שבהזכרת משיב הרוח ומוריד הגשם היה הש"צ מכריז, כן הדין בשאלה, ובליל שמחת תורה אינו מזכיר משום דלית כל עמא תמן, וה"נ בשאלה לא איכפת לן (בליל ז' בחשון). ע"כ. וכן הסכים להלכה בס' אגורה באהלך (דט"ו ע"ב) שבליל ז' חשון אינו חוזר, ע"ש. ומשמע הא בשאר תפלת ערבית אחר ליל ז' בחשון, כל ששכח לשאול טל ומטר חוזר. ומכל שכן שמרן החיד"א בברכי יוסף (סי' קיז סק"ד) כ' בשם הגאון מהר"י מולכו בתשו' כת"י, שאם שכח טל ומטר בליל ז' בחשון. צריך לחזור, דדוקא בר"ח אמרו שאינו חוזר בתפלת ערבית, משום שאין מקדשין החדש בלילה הא בעלמא חוזר. ע"ש. וכן פסק בספרו קשר גודל (סי' יז אות יב). ודחה ד' הלק"ט מהלכה. וע"ע בכסא אליהו (סי' קיז סק"א), והשלמי צבור (דף קל ע"א) כ' שיחזור ויתפלל בתורת נדבה. וכן הסכים הגאון מהר"ח פלאג'י בס' מועד לכל חי (סי' כז אות ד). ובחסד לאלפים (סי' קיז). ע"ש. וכל זה בלילה הראשון, אבל בתפלת ערבית מליל ח' בחשון והלאה פשיטא להו לכל האחרונים הנ"ל שחוזר. וכן מפורש במג"א (סי' רלו סק"א). וכ"כ המאמר מרדכי (שם סק"ב). וכ"פ המשנ"ב (שם סק"ז). ע"ש. ומיהו לענין תפלת ערבית בליל ז' בחשון מצאתי תנא דמסייע ליה להלקט הנ"ל הוא הגאון בעל תרומת הדשן, הובא בס' לקט יושר (עמוד כא) בזה"ל: הצבור היה מתחיל שאלת טל ומטר בערבית, והוא (מהרא"י) שכח לו' שאלה בערבית, ואינו חוזר ומתפלל. ע"כ. והמו"ל שם כ' ע"ז, וכ"כ בשו"ת ר' חיים כהן סי' ב שאם שכח לשאול טל ומטר בתפלת ערבית א"צ לחזור ולהתפלל. ע"כ. וליתא, שאין מכאן שום סיוע לד' רבינו חיים כהן, כי מהרא"י מיירי דוקא בלילה הא' ששואלין טל ומטר, אבל לאחר מכן אפי' בתפלת ערבית חוזר. ועוד י"ל שאין מכאן סיוע כ"כ לד' הלק"ט, דהתם מיירי בחו"ל בליל ששים לתקופה, ובזה יש אומרים ע"פ הירושלמי דבעינן מעת לעת באותן ס' ימים מהתקופה, ולכן אם שכח בליל ס' יש לסמוך ע"ז, וכמ"ש שם בשמו לעיל מזה. (וכ"כ בשו"ת שדה יצחק חיות סי' ד לצרף סברא זו. וכבר כ' כן הפרי חדש ר"ס קיז. וע' בשו"ת זרע אמת סי' יג. ובכף החיים סק"ו). והעיקר כד' רבותינו האחרונים שגם בערבית אם לא אמר טל ומטר מחזירין אותו. ושוב מצאתי בשו"ת ארץ צבי תאומים (חאו"ח ס"ס י) שהשיג על ה"ר חיים כהן הנ"ל מד' המג"א סי' רלו שכ' מפורש שצריך לחזור על טל ומטר בתפלת ערבית. ע"ש. וכן מצאתי בשו"ת עמודי אש (סי' ג אות ד), שהוכיח במישור מד' הראשונים שכתבו דבר"ח אינו חוזר משום שאין מקדשין את החדש בלילה, אלמא שעל שאר דברים צריך לחזור גם בערבית. ודלא כרבינו חיים כהן הנ"ל. ע"ש. וכן מצאתי עוד בשו"ת אבני צדק (חאו"ח סי' ח) שהביא מ"ש רבינו חיים כהן הנ"ל, וכ' שכל דבריו תמוהים מאד, שכל הראשונים הביאו הטעם לגבי ר"ח משום שאין מקדשין החדש בלילה ובכללם הרא"ש, ובודאי שגם הטור אזיל כד' הרא"ש, וכן מבואר בטור עצמו (בסי' תכב). אף שהמהרש"א דחק להעמיד שיטה זו וכו'. ולכן העיקר שחוזר, וכמבואר להדיא במג"א (סי' רלו). ע"כ. וע"ע בשו"ת לבושי מרדכי תנינא (סימן יז). והלום ראיתי להגרצ"פ פראנק בשו"ת הר צבי (חאו"ח ס"ס נד) שהביא דברי החסל"א תאומים הנ"ל. וסיים עליו: וצ"ע. ולא זכר שר דברי כל האחרונים שהעלו להלכה שצריך לחזור. וכן עיקר. והנלע"ד כתבתי.+