ראיתי מי שציין ליחוה דעת חלק ז
יש למישהו אפשרות להעלות את התשובה
ראיתי שם הוא הביא את הראיה את הנ"ל מבעל תרומת הדשן ודחה אותה בלשון יותר תקיפה ממה שכתב במילואים ביביע אומר
ראיתי שבילקוט יוסף
כותב משם אביו מרן
ילקוט יוסף תפילה ב סימן קיז - דיני שאלת טל ומטר
ט. אם טעה ולא שאל טל ומטר בערבית של ליל שבעה במר - חשון, יש אומרים שאינו צריך לחזור ולהתפלל, ויש חולקים וסוברים שצריך לחזור ולהתפלל. ונראה להלכה שאם נזכר קודם שומע תפלה, ישאל שם טל ומטר, ואם התחיל רצה, יחזור לברכת השנים. ואם סיים תפלתו ונזכר שלא שאל טל ומטר, יחזור ויתפלל בתנאי של נדבה.ט)
ט) טעה ולא אמר "ברך עלינו" בליל שבעה בחשון
בשו"ת הלכות קטנות חלק א' (סימן עג) נשאל בדין זה, וכתב, מסתברא שכשם שבהזכרת גשמים לומר משיב הרוח ומוריד הגשם היה השליח צבור מכריז תחלה כך בשאלת טל ומטר, ואם כן אין להקפיד על כך בליל שבעה במרחשון, וכדאמרינן בירושלמי (ריש תענית), לגבי הזכרה, דבאורתא לית כל עמא התם. ע"כ. ובשו"ת אגורה באהלך (דף טו ע"ב) הביא דברי הלכות קטנות, וכתב להוכיח להלכה כן מדברי המגן אברהם (סימן קיד סק"א), שכתב, מה שאין מתחילים להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם בערבית, משום שאין כולם בבית הכנסת, ויעשו אגודות אגודות, זה מזכיר וזה אינו מזכיר. ומה שלא חששו לזה בשאלת טל ומטר, משום שבלאו הכי אין הכל מתחילים לשאול ביום אחד, אלא הכל לפי המקום. ומה שאין מתחילים להזכיר בשחרית, משום שצריך לסמוך גאולה לתפלה. ע"כ. ואם כן נראה שכיון שבלאו הכי אין הכל מתחילים ביום אחד, אין קפידא אם זה מזכיר וזה אינו מזכיר, ולפי זה בודאי שאינו חוזר. ומה שכתב המגן אברהם (סימן רלו) שאף בערבית אם לא שאל טל ומטר חוזר, זהו בשאר לילות החורף, אבל בליל ז' בחשון אינו חוזר. ולענין דינא נראה שיש להורות כמו שכתב בהלכות קטנות שאין צריך לחזור. ע"כ. ובאמת שעיקר קושית המגן אברהם לא קשה מידי, שיש לומר דשאני גבי שאלה, שעל פי הרוב היא בימי החול, ואז גם בשחרית לא היו כל העם נמצאים בבית הכנסת, להיותם טרודים במלאכתם, וכמו שכתבו התוספות גיטין (נט ב) ד"ה אבל, ומשום הכי נשאר הדבר כדינו לשאול טל ומטר בערבית, אבל ביום טוב הכל באים לבית הכנסת. ושוב ראיתי שכן כתב הקרבן נתנאל (ריש תענית אות מ), ודחה דברי המגן אברהם. ע"ש. וכן כתב בהגהות חשק שלמה (תענית י א). ע"ש. וכן שכן לפי מה שכתב בחידושי הגאון רבי עקיבא איגר (תענית ד ב), שהתלמוד שלנו אינו סובר הטעם הזה של הירושלמי, אלא כהטעם השני כדי שיצאו כל המועדות בטל. ע"ש. ובאמת שהברכי יוסף (סימן קיז סק"ד) הביא תשובת מהר"י מולכו בכתב יד, שכתב, שאם שכח לשאול טל ומטר בליל ז' בחשון צריך לחזור, ולא דמי לשכח ולא אמר של ראש חודש בערבית שאין מחזירים אותו, דשאני התם שאין מקדשים את החודש בלילה. ע"כ. וכן מוכח בשו"ת מהר"י פראג'י (סימן סה), שצריך לחזור ולהתפלל. ע"ש. ועיין עוד בשלמי צבור (דף קעד ע"ד). ע"ש. וכן דעת המאמר מרדכי (סימן קח סק"ט). וכן כתב בסידור בית עובד אות ו'. וע' בספר כסא אליהו (סימן קיז סק"ו) שהביא דברי הלכות קטנות הנ"ל, וכתב עליו: "ולדידי צריכא רבה" א). ועיין להגאון בעל שאגת אריה בספר גבורת ארי (תענית י א) בד"ה אבל שמואל, ובספר תורת חיים סופר (ריש סימן קיז).
אולם מצאתי לתלמיד הגאון מהרא"י בעל התרומת הדשן, בספר לקט יושר (עמוד כ"א), שהביא מעשה רב שרבו מהרא"י שכח להזכיר טל ומטר בערבית, כשהצבור התחילו בערבית לשאול טל ומטר, ולא חזר להתפלל. ע"ש. ולכאורה נראה דסבירא ליה כדברי הלכות קטנות. ואם כן יש לומר שאילו ראו האחרונים החולקים על הלכות קטנות דברי המהרא"י, היו פוסקים שאינו חוזר. (ומה שכתב הרב המו"ל בלקט יושר שם, שמזה סיוע לרבינו חיים כהן רפפורט שאין לחזור בערבית על שאלת טל ומטר, זה אינו, וכמו שביארנו לעיל אות ז). אבל יש לדחות ולומר שטעמו של מהרא"י, לפי שהיה בחוץ לארץ, שמתחילים לשאול ביום ששים לתקופה, ובליל ששים לתקופה אכתי לא הגיע מעת לעת, ובדיעבד סובר שיש לסמוך על הראבי"ה דסבירא ליה דבעינן מעת לעת, אף על פי שלכתחלה לא נהגו כדבריו, וכמו שכתב הפרי חדש (סימן קיז סעיף א) ודעימיה. ולעולם גם מהרא"י מודה לדידן ששואלים בליל שבעה בחשון, שאם טעה ולא שאל טל ומטר חוזר. ולכן נראה שהעיקר כשיטת רוב האחרונים שצריך לחזור, ורק אם סיים את תפלתו ונזכר שלא שאל טל ומטר, מהיות טוב יעשה תנאי קודם שיחזור להתפלל, ויאמר, שאם אינו חייב לחזור הרי הוא חוזר לנדבה. וכן ראיתי להרה"ג רבי בן ציון ליכטמן בספר בני ציון (סימן קיז סק"א), שאחר שצידד שלא כדברי הלכות קטנות הנ"ל, סיים, ושוב ראיתי שמובא בשם רבני האחרונים הספרדים שאינו חוזר, לפיכך יחזור ויתפלל בתורת נדבה, ואין צריך לחדש בה דבר. ע"כ. ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק אורח חיים סימן י אות א'). ודו"ק.
[ממרן אאמו"ר שליט"א].