• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תפילת נדבה בערבית

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והנה מבואר בראשונים דיכולים להתפלל תפילת נדבה גם בערבית [עי' רמב"ם תפילה פ"י ה"ו, וטור או"ח סי' ק"ח], והקשה במור וקציעה סי' ק"ח, הרי אין שום קרבן קרב בלילה, א"כ אין זה זמן הראוי לקרבן נדבה, ונימא שאין תפילת נדבה בלילה, כמו שאין מתפללין נדבה בשבת משום שאינו זמן קרבן נדבה. [ובשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' צ"ד, כתב באמת שאין תפילת נדבה בלילה, אמנם בדברי הראשונים מבואר דל"כ].

ומדברי האור שמח תפילה פ"י ה"ז נראה שפירש, דתפילת נדבה בלילה, היא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה [כמו שתפילת מעריב היא כנגד איברים ופדרים של חובה, כך תפילת נדבה היא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה]. ולפי"ז כתב שם לחדש, דאע"פ שכתבו הפוסקים שאין תפילת נדבה בשבת משום שאין קרבנות נדבה קרבים בשבת, מ"מ בערבית של ליל שבת יכול להתפלל נדבה, משום שהוא כנגד איברים ופדרים של נדבות שקרבו ביום, [ואע"פ שחלבי חול אין קרבים בשבת, מ"מ במשלה בהם האור קרבים בשבת, וכתב דזה תלוי בספק הריב"א בתוס' שבת שם האם משילת האור מועילה להקריב בשבת גם על חלבי שאר קרבנות, או רק על חלבי תמיד של חול].

אמנם יש להעיר דאם תפילת נדבה בערבית הוא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה מאתמול, א"כ איך מתפללים נדבה במוצאי שבת ויו"ט, הרי אין קרבנות נדבה קרבים בשבת ויו"ט, וא"כ במוצאי שבת ויו"ט ליכא איברים ופדרים של קרבנות נדבה, ואיך יכולים להתפלל אז.

ולכאורה יש מקום לומר, דתפילת נדבה של ערבית אינה כנגד איברים ופדרים של נדבה. אלא דעיקר דין תפילת נדבה מבואר ברי"ף ברכות יג. שלולי שיחיד מתנדב קרבן נדבה היה אסור להתפלל ב' פעמים מפני שהוא כמקריב ב' תמידים ועובר בבל תוסיף, ומשום זה צריך שיתפלל לשם נדבה ואז הוי כנגד קרבן נדבה. ויש לומר דכל זה בתפילות היום שהם כנגד עיקר הקרבת קרבן, בזה כשמתפלל שוב הוי כמקריב שוב תמיד, אבל בתפילת הלילה שאינה כנגד הקרבה אלא כנגד איברים ופדרים, אין שייך בזה בל תוסיף, דאין זה אלא שוב כנגד הקטרת איברים שממשיכים והולכים ומתעכלים, ובזה אין שייך בל תוסיף. ונמצא דתפילת נדבה של ערבית אינה כנגד קרבנות נדבה, אלא כנגד איברים ופדרים של קרבנות חובה גופא, כמו ערבית עצמו.

וגם לפי"ז בליל שבת שייך תפילת נדבה [ואף לפי הצד בריב"א שדוקא איברי תמיד דוחים שבת], דהוי כנגד איברי התמיד עצמם שלא נתעכלו, ולפי"ז ניחא גם מה שמתפללין נדבה במוצאי שבת.
◆ ◆ ◆

ראיתי למי שנסתפק האם יכולים להתחיל תפילת נדבה קודם השקיעה, ולסיים בלילה אחרי השקיעה, האם כיון דתפילת נדבה היא בין ביום ובין בלילה ואין לה זמן קבוע, יכול גם להתחיל ביום ולסיים בלילה.

ואפשר דזה תלוי בהנ"ל, דאם תפילת נדבה ביום היא כנגד קרבן נדבה, ותפילת ערבית בלילה היא כנגד איברים ופדרים, אין שייך לצרפן לתפילה אחת, דהתפילה ביום היא כנגד עיקר הקרבת קרבן נדבה, שצריך להשלים את הקרבתו ביום. אך אם הכל כנגד קרבן נדבה, אלא שבלילה הוא כנגד איברים ופדרים של נדבה, אפשר דכיון דהכל כנגד קרבן נדבה שפיר דמי. ואינו מוכרח, די"ל דגם לפי צד זה מ"מ קרבן יום שהוא כנגד עיקר הקרבת קרבן נדבה צריך להשלימו ביום, ואינו יכול להצטרף עם קרבן לילה שהוא כנגד איברים ופדרים של נדבה, וצ"ע.​
 
ומדברי האור שמח תפילה פ"י ה"ז נראה שפירש, דתפילת נדבה בלילה, היא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה [כמו שתפילת מעריב היא כנגד איברים ופדרים של חובה, כך תפילת נדבה היא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה].​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ושוב ראיתי מפורש ברבינו יונה ברכות א: מדפי הרי"ף (ד"ה ומי שירצה) שכתב להדיא דתפילת נדבה בלילה היינו משום שהרי איברים ופדרים של עולת נדבה נמי קרבין כל הלילה.​
 
וגם לפי"ז בליל שבת שייך תפילת נדבה [ואף לפי הצד בריב"א שדוקא איברי תמיד דוחים שבת], דהוי כנגד איברי התמיד עצמם שלא נתעכלו, ולפי"ז ניחא גם מה שמתפללין נדבה במוצאי שבת.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה הרמב"ם תפילה פ"י ה"ו כתב, דאע"פ שבשאר התפילות אם נזכר באמצע התפילה שכבר התפלל פוסק, דדוקא אם התחיל את התפילה בתורת נדבה מותר, אבל אם התחיל על דעת חובה אינו יכול לשנותה לתפילת נדבה, מ"מ בתפילת ערבית אם נזכר שכבר התפלל אינו פוסק, משום שלכתחילה על דעת רשות התפלל אותה, שתפילת ערבית היא רשות.

ולפי הנ"ל יש לבאר, דהנה הרי"ף הסביר הטעם שאם התחיל על דעת חובה אינו יכול לשנות לנדבה משום דכיון שהתחיל על דעת חובה הרי הוא כמקריב ב' תמידים והוי בל תוסיף, והיינו משום דמצד ה"כנגד קרבנות" שבזה אינו יכול להשתנות מקרבן חובה לקרבן נדבה באמצע התפילה. ולפי"ז בתפילת ערבית שנתבאר דגם התפילת נדבה של ערבית הוי כנגד איברים ופדרים כמו התפילה העיקרית, שבתפילה שהיא כנגד איברים ופדרים שייך גם כמה פעמים להתפלל אותה כנגד מה שקרב והולך, א"כ אין כאן שינוי מקרבן לקרבן באמצע התפילה, ושפיר יכול להמשיך להתפלל.

אמנם לשון הרמב"ם משמע דבל"ז אין לשנות מחובה לנדבה, ואי"ז תלוי במה שכגנד קרבנות תיקנום, רק הוי דין בפ"ע שתפילת נדבה הוי רק אם התחיל אדעתא דנדבה, ולא אם התחיל אדעתא דחובה.

ונפק"מ בזה, במי שהיה עומד בתפילת נעילה ונזכר שכבר התפלל, והנה תפילת נעילה אינה כנגד שום קרבן, ואין שייך בל תוסיף כשמתפלל אותה שנית, א"כ אם כל הענין דהתחיל אדעתא דנדבה הוא רק משום בל תוסיף, אין שייך בזה בל תוסיף כיון דתפילה זו אינה כנגד הקרבן. אמנם אם הוי משום דהתפילה אדעתא דחובה, הא תפילת נעילה היא חובה.

וכן יש לדון דנפק"מ לתפילת תשלומין, לפי מש"כ באחרונים דתפילת תשלומים אין בה את ה"כנגד קרבנות" כיון דכבר עבר זמן הקרבן [כן כתב במלא הרועים ערך ש"ץ אות א', ובאו"ש תפילה פ"ג ה"ט כתב לחלק, דתפילת תשלומין בו ביום היא גם כנגד תמידים, אבל בשכח ולא התפלל מנחה שמתפלל למחר, אין זה אלא משום דתפילות אבות תקנום ולא כנגד תמידין, עי"ש], א"כ אם התחיל להתפלל תפילת תשלומין ונזכר שכבר התפלל, יכול להשלים.​
 
ואפשר דזה תלוי בהנ"ל, דאם תפילת נדבה ביום היא כנגד קרבן נדבה, ותפילת ערבית בלילה היא כנגד איברים ופדרים, אין שייך לצרפן לתפילה אחת, דהתפילה ביום היא כנגד עיקר הקרבת קרבן נדבה, שצריך להשלים את הקרבתו ביום. אך אם הכל כנגד קרבן נדבה, אלא שבלילה הוא כנגד איברים ופדרים של נדבה, אפשר דכיון דהכל כנגד קרבן נדבה שפיר דמי. ואינו מוכרח, די"ל דגם לפי צד זה מ"מ קרבן יום שהוא כנגד עיקר הקרבת קרבן נדבה צריך להשלימו ביום, ואינו יכול להצטרף עם קרבן לילה שהוא כנגד איברים ופדרים של נדבה, וצ"ע.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ובפסחים נד: אמרינן דתשעה באב אינו כתענית ציבור לענין תפילת נעילה, ופרכינן דתיפו"ל דיכול להתפלל נדבה, והנה אי נימא דתפילת נדבה אי אפשר להתחיל ביום ולסיים בלילה, הא נפק"מ דתפילת נעילה לדעת הרי"ף והרא"ש מתחילין ביום ומסיימין בלילה, כמ"ש במג"א סי' תרכ"ג סק"א, וכן המנהג כמ"ש במשנה ברורה שם. ומשמע מזה דגם תפילת נדבה יכולים להתחיל ביום ולסיים בלילה.​
 
חזור
חלק עליון