תפילת ערבית כנגד איברים ופדרים
מתוך ה'מגדלות מרקחים': ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש (כח יא) מכאן למדו חז"ל (ברכות כו:) שיעקב אבינו תיקן תפילת ערבית, ואמרינן שם דחכמים קבעו את הקרבנות כנגד תמידים, ותפילת ערבית היא כנגד איברים ופדרים שלא נתעכלו מבערב שקרבים והולכים כל הלילה. ופירש רש"י, דאיברים היינו של עולות, ופדרים היינו...
forum.moreshet-maran.com
והנה מבואר בראשונים דיכולים להתפלל תפילת נדבה גם בערבית [עי' רמב"ם תפילה פ"י ה"ו, וטור או"ח סי' ק"ח], והקשה במור וקציעה סי' ק"ח, הרי אין שום קרבן קרב בלילה, א"כ אין זה זמן הראוי לקרבן נדבה, ונימא שאין תפילת נדבה בלילה, כמו שאין מתפללין נדבה בשבת משום שאינו זמן קרבן נדבה. [ובשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' צ"ד, כתב באמת שאין תפילת נדבה בלילה, אמנם בדברי הראשונים מבואר דל"כ].
ומדברי האור שמח תפילה פ"י ה"ז נראה שפירש, דתפילת נדבה בלילה, היא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה [כמו שתפילת מעריב היא כנגד איברים ופדרים של חובה, כך תפילת נדבה היא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה]. ולפי"ז כתב שם לחדש, דאע"פ שכתבו הפוסקים שאין תפילת נדבה בשבת משום שאין קרבנות נדבה קרבים בשבת, מ"מ בערבית של ליל שבת יכול להתפלל נדבה, משום שהוא כנגד איברים ופדרים של נדבות שקרבו ביום, [ואע"פ שחלבי חול אין קרבים בשבת, מ"מ במשלה בהם האור קרבים בשבת, וכתב דזה תלוי בספק הריב"א בתוס' שבת שם האם משילת האור מועילה להקריב בשבת גם על חלבי שאר קרבנות, או רק על חלבי תמיד של חול].
אמנם יש להעיר דאם תפילת נדבה בערבית הוא כנגד איברים ופדרים של קרבנות נדבה מאתמול, א"כ איך מתפללים נדבה במוצאי שבת ויו"ט, הרי אין קרבנות נדבה קרבים בשבת ויו"ט, וא"כ במוצאי שבת ויו"ט ליכא איברים ופדרים של קרבנות נדבה, ואיך יכולים להתפלל אז.
ולכאורה יש מקום לומר, דתפילת נדבה של ערבית אינה כנגד איברים ופדרים של נדבה. אלא דעיקר דין תפילת נדבה מבואר ברי"ף ברכות יג. שלולי שיחיד מתנדב קרבן נדבה היה אסור להתפלל ב' פעמים מפני שהוא כמקריב ב' תמידים ועובר בבל תוסיף, ומשום זה צריך שיתפלל לשם נדבה ואז הוי כנגד קרבן נדבה. ויש לומר דכל זה בתפילות היום שהם כנגד עיקר הקרבת קרבן, בזה כשמתפלל שוב הוי כמקריב שוב תמיד, אבל בתפילת הלילה שאינה כנגד הקרבה אלא כנגד איברים ופדרים, אין שייך בזה בל תוסיף, דאין זה אלא שוב כנגד הקטרת איברים שממשיכים והולכים ומתעכלים, ובזה אין שייך בל תוסיף. ונמצא דתפילת נדבה של ערבית אינה כנגד קרבנות נדבה, אלא כנגד איברים ופדרים של קרבנות חובה גופא, כמו ערבית עצמו.
וגם לפי"ז בליל שבת שייך תפילת נדבה [ואף לפי הצד בריב"א שדוקא איברי תמיד דוחים שבת], דהוי כנגד איברי התמיד עצמם שלא נתעכלו, ולפי"ז ניחא גם מה שמתפללין נדבה במוצאי שבת.
◆ ◆ ◆
ראיתי למי שנסתפק האם יכולים להתחיל תפילת נדבה קודם השקיעה, ולסיים בלילה אחרי השקיעה, האם כיון דתפילת נדבה היא בין ביום ובין בלילה ואין לה זמן קבוע, יכול גם להתחיל ביום ולסיים בלילה.
ואפשר דזה תלוי בהנ"ל, דאם תפילת נדבה ביום היא כנגד קרבן נדבה, ותפילת ערבית בלילה היא כנגד איברים ופדרים, אין שייך לצרפן לתפילה אחת, דהתפילה ביום היא כנגד עיקר הקרבת קרבן נדבה, שצריך להשלים את הקרבתו ביום. אך אם הכל כנגד קרבן נדבה, אלא שבלילה הוא כנגד איברים ופדרים של נדבה, אפשר דכיון דהכל כנגד קרבן נדבה שפיר דמי. ואינו מוכרח, די"ל דגם לפי צד זה מ"מ קרבן יום שהוא כנגד עיקר הקרבת קרבן נדבה צריך להשלימו ביום, ואינו יכול להצטרף עם קרבן לילה שהוא כנגד איברים ופדרים של נדבה, וצ"ע.
