• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חנוכה איך הבנתם את רבנו יואל

א.א

Well-known member
הא ם רבנו יואל התיר להדליק בחלון של הבנין

בית יוסף אורח חיים סימן תרעא

וכתב ה"ר יואל הלוי (ראבי"ה הל' חנוכה סי' תתמג) דוקא כשמניחה בחוץ וכו' ונראה לי דאין הנדון דומה לראיה וכו'. מצאתי כתוב בשם מהר"ר יצחק אבוהב ז"ל נראה לי שסברת רבינו יואל שכשיש בכאן אויר האויר הוא מזיק לעינים ואין האדם יכול להביט למעלה כל מה שירצה ולזה הביא ראיה מסוכה שאם הדפנות מגיעות לסכך אפילו למעלה מעשרים כשרה ושלטא בה עינא ובזה נראה שאין מקום לקושיית המחבר עכ"ל:



טור אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעא

וכתב ה"ר יואל הלוי דוקא כשמניחה בחוץ אבל כשמניחה בבית אפי' למעלה מעשרים אמה כשירה כדאמרינן גבי סוכה(ג) אם דפנות מגיעות לסכך אפי' למעלה מכ' אמה כשירה דשלטא ביה עינא ונ"ל שאין הנידון דומה לראייה דהתם בעינן שתשלוט עינו בגג וכיון שמחיצות מגיעות לגג על ידם ישלוט עינו בגג אבל הכא שצריך שישלוט עינו בנרות כיון שהוא למעלה מכ' דלא שלטא ביה עינא מאי נפקא מינה בגג שהוא עדיין למעלה ממנו בשבילו לא שלטא ביה עינא טפי וה"ר מאיר מרוטנבורק ז"ל היה מדקדק להניחה למעלה מג"ט ולמטה מ



והנה יש להסתפק האם הטעם כיון שהעין רצה עד למעלה ולכן גם בבנין שילידק בחלון מהני .
או שטעמו דמקום מתוחם העין רוצה לסיים אך מקום שאינו מתוחם והעין תתקע באויר היא לא מסתכלת ולפ"ז לא מהני בחלון

ולכאורה נראה כצד שני דלצד הראשון א"כ היכי משכחת לה לפסול נר מעל 20 אמה. וחייב להידחק דאיירי שתלה על עץ וכדומה וזה דוחק

מאידך בחזו"ע עמוד לו מבואר כצד ראשון שכתב שמי שגר בקומה גבוהה ידליק בחלון כרבנו יואל

[ומהפמ"ג שכתב שידליק בחלון שיש צת פרסומי ניסא ולא הביא את רבנו יואל משמע שהבין כצד שני
 
מאידך בחזו"ע עמוד לו מבואר כצד ראשון שכתב שמי שגר בקומה גבוהה ידליק בחלון כרבנו יואל
אע"פ שבתחילה כתב כן, אחר כך כתב שהרבה פוסקים חלוקים עליו ורק לעניין סב"ל ידליק ללא ברכה אחרי שמוריד אותה.

(ומפה גם קושייא על מה שכתבו בקיצור חזו"ע שכתבו כמו שכתבת)
[ומהפמ"ג שכתב שידליק בחלון שיש צת פרסומי ניסא ולא הביא את רבנו יואל משמע שהבין כצד שני
או שפשוט חלק על דבריו כמו רבים מהפוסקים.
 
נערך לאחרונה:
או שטעמו דמקום מתוחם העין רוצה לסיים אך מקום שאינו מתוחם והעין תתקע באויר היא לא מסתכלת ולפ"ז לא מהני בחלון
לטעם הזה הגג שזה התיחום גורם לנרות שיראו וזה לא נכון שהמחיצה גורמת ולא הגג גורם

הטעם הראשון הוא הברור יותר ואין זה דוחק שמדובר שתלה את הנרות על עמוד שכך מדובר גם בסוכה שם

מיהו הטעם של מהר"ר יצחק אבוהב הוא שהאויר מזיק לעינים ואין האדם יכול להביט למעלה כל מה שירצה זאת אומרת שבחוץ יש לחות ואובך וכו' ולא יראו את הנרות טוב אבל בבית שאין לחות ואובך יראו את הנרות יותר טוב -ולפירוש זה אין הכי נמי להדליק בחלון כיון שזה בחוץ לא יצא
 
אע"פ שבתחילה כתב כן, אחר כך כתב שהרבה פוסקים חלוקים עליו ורק לעניין סב"ל ידליק ללא ברכה אחרי שמוריד אותה.

(ומפה גם קושייא על מה שכתבו בקיצור חזו"ע שכתבו כמו שכתבת)
לאא דומה
שם איירי בבית אחד גבוה 20 אמה
ולעיל אייר בקומות דיצא מדין ביתו
שכך מדובר גם בסוכה שם
?
שם איירי במחיצות שלא מגיעות לסכך
 
על ידי עמוד קונדס [מקל] כעין נעץ ארבעה קונדסים
אך לפו"ר הכא אם יניח על עמוד העין תעלה עם העמוד
חשבתי על חילוק
בסוכה כיון שיש מחיצה באורך מטר לגובה מסוים ברגע שמפסיק הגובה ויש אויר העין מאבדת את ההמשך ולא נתפסת שבצד יש עמוד
אך אם אניח חנוכיה על עמוד העין נתפסת מתחילה בעמוד ותמשיך לעלות איתו
 
חזור
חלק עליון