א.א
Well-known member
הא ם רבנו יואל התיר להדליק בחלון של הבנין
בית יוסף אורח חיים סימן תרעא
וכתב ה"ר יואל הלוי (ראבי"ה הל' חנוכה סי' תתמג) דוקא כשמניחה בחוץ וכו' ונראה לי דאין הנדון דומה לראיה וכו'. מצאתי כתוב בשם מהר"ר יצחק אבוהב ז"ל נראה לי שסברת רבינו יואל שכשיש בכאן אויר האויר הוא מזיק לעינים ואין האדם יכול להביט למעלה כל מה שירצה ולזה הביא ראיה מסוכה שאם הדפנות מגיעות לסכך אפילו למעלה מעשרים כשרה ושלטא בה עינא ובזה נראה שאין מקום לקושיית המחבר עכ"ל:
טור אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעא
וכתב ה"ר יואל הלוי דוקא כשמניחה בחוץ אבל כשמניחה בבית אפי' למעלה מעשרים אמה כשירה כדאמרינן גבי סוכה(ג) אם דפנות מגיעות לסכך אפי' למעלה מכ' אמה כשירה דשלטא ביה עינא ונ"ל שאין הנידון דומה לראייה דהתם בעינן שתשלוט עינו בגג וכיון שמחיצות מגיעות לגג על ידם ישלוט עינו בגג אבל הכא שצריך שישלוט עינו בנרות כיון שהוא למעלה מכ' דלא שלטא ביה עינא מאי נפקא מינה בגג שהוא עדיין למעלה ממנו בשבילו לא שלטא ביה עינא טפי וה"ר מאיר מרוטנבורק ז"ל היה מדקדק להניחה למעלה מג"ט ולמטה מ
והנה יש להסתפק האם הטעם כיון שהעין רצה עד למעלה ולכן גם בבנין שילידק בחלון מהני .
ולכאורה נראה כצד שני דלצד הראשון א"כ היכי משכחת לה לפסול נר מעל 20 אמה. וחייב להידחק דאיירי שתלה על עץ וכדומה וזה דוחק
מאידך בחזו"ע עמוד לו מבואר כצד ראשון שכתב שמי שגר בקומה גבוהה ידליק בחלון כרבנו יואל
[ומהפמ"ג שכתב שידליק בחלון שיש צת פרסומי ניסא ולא הביא את רבנו יואל משמע שהבין כצד שני
בית יוסף אורח חיים סימן תרעא
וכתב ה"ר יואל הלוי (ראבי"ה הל' חנוכה סי' תתמג) דוקא כשמניחה בחוץ וכו' ונראה לי דאין הנדון דומה לראיה וכו'. מצאתי כתוב בשם מהר"ר יצחק אבוהב ז"ל נראה לי שסברת רבינו יואל שכשיש בכאן אויר האויר הוא מזיק לעינים ואין האדם יכול להביט למעלה כל מה שירצה ולזה הביא ראיה מסוכה שאם הדפנות מגיעות לסכך אפילו למעלה מעשרים כשרה ושלטא בה עינא ובזה נראה שאין מקום לקושיית המחבר עכ"ל:
טור אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעא
וכתב ה"ר יואל הלוי דוקא כשמניחה בחוץ אבל כשמניחה בבית אפי' למעלה מעשרים אמה כשירה כדאמרינן גבי סוכה(ג) אם דפנות מגיעות לסכך אפי' למעלה מכ' אמה כשירה דשלטא ביה עינא ונ"ל שאין הנידון דומה לראייה דהתם בעינן שתשלוט עינו בגג וכיון שמחיצות מגיעות לגג על ידם ישלוט עינו בגג אבל הכא שצריך שישלוט עינו בנרות כיון שהוא למעלה מכ' דלא שלטא ביה עינא מאי נפקא מינה בגג שהוא עדיין למעלה ממנו בשבילו לא שלטא ביה עינא טפי וה"ר מאיר מרוטנבורק ז"ל היה מדקדק להניחה למעלה מג"ט ולמטה מ
והנה יש להסתפק האם הטעם כיון שהעין רצה עד למעלה ולכן גם בבנין שילידק בחלון מהני .
או שטעמו דמקום מתוחם העין רוצה לסיים אך מקום שאינו מתוחם והעין תתקע באויר היא לא מסתכלת ולפ"ז לא מהני בחלוןולכאורה נראה כצד שני דלצד הראשון א"כ היכי משכחת לה לפסול נר מעל 20 אמה. וחייב להידחק דאיירי שתלה על עץ וכדומה וזה דוחק
מאידך בחזו"ע עמוד לו מבואר כצד ראשון שכתב שמי שגר בקומה גבוהה ידליק בחלון כרבנו יואל
[ומהפמ"ג שכתב שידליק בחלון שיש צת פרסומי ניסא ולא הביא את רבנו יואל משמע שהבין כצד שני
