• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ואביו קרא לו בנימין

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותקרא שמו בן אוני ואביו קרא לו בנימין (לה יח)

פירש רש"י בן ימין, מלשון צפון וימין, שהדרום נקרא ימין, וכוונתו שנולד בדרום בארץ ישראל. והרמב"ן פירש בן ימין מלשון חוזק. והנה נמצא כי בנימין מורכב מב' תיבות, בן ימין, כי הוא על משקל בן אוני שקראתו רחל, ויעקב קרא שמו בן ימין [ונראה שניקוד החירק תחת הב' של בִנימין, אע"פ שהוא מלשון בֶן, הוא כמו שמצינו ביהושע בִן נון].

ובזה יבואר מה דאיתא בירושלמי סוטה פ"ז ה"ד ומובא בתוס' סוטה לו. לגבי אבני האפוד, דשבט בנימין היה חצוי בין שני האבנים בן מכאן וימין מכאן, ולכאורה יפלא א"כ אבד כל משמעות השם, אך להמבואר דשורש שם בנימין הוא בן ימין א"ש שיכול להתחלק.

ובאמת כן מצינו בשמואל (א ט א) "ויהי איש מבן ימין ושמו קיש", דכתיב בן ימין וקרי בנימין, ושם (כא) הלוא בן ימיני אנכי, ובתהלים (ז א) שגיון לדוד אשר שר לה' על דברי כוש בן ימיני, ובדברי הימים (א כז יב) "התשיעי לחדש התשיעי אביעזר הענתתי לבן ימיני" והיינו לשבט בנימין, א"כ חזינן דיכול להכתב בב' תיבות.

ומטעם זה מצינו בכמה מקומות שבני שבט בנימין נקראו ימיני לחוד, כמו באסתר (ב ה) מרדכי בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני, ובשמואל (ב כ א) שבע בן בכרי איש ימיני.

ובבית שמואל שמות אנשים אות ב' לגבי כתיבת שם "בנימין" בגט, כתב בשם ספר שמות וז"ל "ואם כתב בשני תיבות בן ימין פסול, אף על גב בירושלמי איתא בנימן היה נכתב על אבני אפוד בן מכאן ימין מכאן, אין להביא ראיה מאפוד לכתיבת הגט, גם בש"ס שלנו לא משמע כן", עכ"ל. ויש להקשות דאף אם ש"ס שלנו פליג על כתיבת אבני אפוד מ"מ נוכיח כן מהפסוקים שנכתב בנימין בב' תיבות, ולכאורה מזה יש ללמוד שפיר גם לגט, וצ"ע.​
 
ובאמת כן מצינו בשמואל (א ט א) "ויהי איש מבן ימין ושמו קיש", דכתיב בן ימין וקרי בנימין, ושם (כא) הלוא בן ימיני אנכי,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ולכאורה נראה דבן ימיני היינו בנימיני, ואין הכוונה בן שבט ימיני (כמו שמצינו ששבט בנימין נקרא ימיני, כדלקמן), ולפי"ז יש להוציא מזה הלכה למעשה בכתיבת סת"ם בספר שמואל שם, דאין לחלק את תיבות בן ימיני לב' שיטין, כמו שמצינו בחולין סה. לגבי שם כדר לעומר, שלפי הבבלי נכתב בתרי תיבות בחדא שיטה, וכתב הר"ן (כב: מדפי הרי"ף) דמשם יש ללמוד דאין לחלק שם אחד לב' שיטין אף בגט, ובמנחת שי הובא בשו"ת חת"ס יו"ד סי' ע"ר כתב שאין לחלק שם בן אוני לתרתי שיטי, א"כ בכתיבת ספר שמואל אין לכתוב "בן" ו"ימיני" בב' שיטין. וכן בתהלים לגבי כוש בן ימיני.

ואע"פ שמצינו "בן הימיני" לגבי אהוד בן גרא (שופטים ג טו), ולגבי שמעי בן גרא (שמואל ב טז יא, ושם יט יז, ומלכים א ב ח), אין זה סתירה לכך ש"בן" הוא על שם בנימין, כמו שמצינו לגבי בית אל "בית האלי", ובשו"ת חת"ס שם רצה להכריע מכח זה ד"בית אל" אינו שם אחד ונחלק לב' שיטין, ואעפ"כ מסיק בשם המנחת שי דהוי שם אחד ואין לפוסקו בב' שיטין. א"כ ה"נ בן הימיני.

אלא שיש לעיין דמצינו "בני ימיני" בשופטים (יט טז) ואנשי המקום בני ימיני, ובשמואל (א כב ז) שמעו נא בני ימיני. ויל"ע אם גם בזה שייך לומר דהפירוש הוא מבנימין, דלכאורה לשון רבים על תיבת "בני" מוסב על האנשים שהם מבני שבט בנימין, וצ"ע אם ראיה זו מכרעת.

שוב ראיתי בתרגום יונתן בכל המקומות דכתיב בן ימיני, שפירש בר שבט בנימין, וכן לגבי בן הימיני, ולגבי בני הימיני בספר שמואל תרגם בני שבטא דבית בנימין, ואילו לגבי איש ימיני (שמואל ב כ א) תרגם משבטא דבנימין, הרי דס"ל ד"בן" דבן הימיני פירושו "בר שבט", ואינו מן השם של "בנימין", וא"כ שפיר יכולים לכותבו בב' שיטין, אך בתרגום כתובים בקרא דכוש בן ימיני מתרגם משבט בנימין ולא מתרגם "בר", וצ"ע בכ"ז.​
 
ובבית שמואל שמות אנשים אות ב' לגבי כתיבת שם "בנימין" בגט, כתב בשם ספר שמות וז"ל "ואם כתב בשני תיבות בן ימין פסול, אף על גב בירושלמי איתא בנימן היה נכתב על אבני אפוד בן מכאן ימין מכאן, אין להביא ראיה מאפוד לכתיבת הגט, גם בש"ס שלנו לא משמע כן", עכ"ל. ויש להקשות דאף אם ש"ס שלנו פליג על כתיבת אבני אפוד מ"מ נוכיח כן מהפסוקים שנכתב בנימין בב' תיבות, ולכאורה מזה יש ללמוד שפיר גם לגט, וצ"ע.​
ויש ליישב, שכמו שלכאורה פשוט שאם יכתוב "ימין" זה שינוי שם, אף שמצאנו "איש ימיני", כיון ששם הכוונה איש ששייך לשבט שנקרא על שם הימין. גם "בן ימיני" נחשב ששייך לשבט שנקרא על עניין בן ימין. אבל האיש בנימין, זה תיבה אחת, ולכן אם כתב בגט בשתי מילים, פסול.​
 
חזור
חלק עליון